Wpis z mikrobloga

#szybowce
#samoloty
Siemka, ucze sie aktualnie na szybowce i naszla mnie mysl, dlaczego w łacznosci lotniczej korzysta sie z radia analogowego zamiast cyfrowego? Przeciez takie radio ma same plusy w stosunku do analogowego lepsza jakosc, wieksza przepustowosc, korekcje bledów a nawet wiekszy praktyczny zasieg ze względu na wczesniej wspomniana korekcje.
  • 12
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Entity: Chyba pośrednio chodzi o kasę. Na łączność cyfrową musiał by przejść cały rynek lotniczy. Problem by się pojawił już na samym etapie wyboru standardu łączności cyfrowej.
Chodzi tu także o prostotę i niezawodność. Łączność analogowa w tej kwestii jest ponad łącznością cyfrową.
@Vel_Makarena: Dlatego wyborem standartu powinien zajmowac sie ktos z głowa i znajomoscia realiów lotniczych.
Kasa nie wiem czy taka duzo wieksza o ile nie chcielibysmy jakis bardzo radykalnych zmian to wystarczyl by przetwornik cyfrowo analogowy. A jesli chodzi o prostote i niezawodnosc musze sie nie zgodzic bo uklad radia cyfrowego nie bedzie duzo bardziej skomplikowany a niezawodnosc bedzie mysle ze taka sama (zobacz na dzisiejsze komputery które sa nieporównywalnie bardziej skomplikowane
@uriuk: nie zaglebialem sie tak bardzo ale skoro sondy kosmiczne sobie z tym radza a poruszaja sie nieporównywalnie szybciej to mysle że tak, przykladem moze byc internet satelitarny.
Stelita prusza sie jednostajna predkoscia po znanej trajektorii co mozna uwzglednic przy poprawce. Samolot niekoniecznie. Malo, ze nie stosuje sie radia cyfrowego, to caly czas stosuje sie modulacje amplitudowa zamiast znacznie nowoczesnijeszej modulacji czestotliwosciowej. Piloci mie maja sluchac koncertu Rachamaninowa w dolby stereo, tylko maja sie niezawodnie komunikowac. Zaklocenia w AM sa caly czas, a mimo to daje sie rozroznic slowa. Zaklocona transmisja cyfrowa to pelna katastrofa.