Wpis z mikrobloga

przecież to miałem na myśli - że kółka napędzają samolot jedynie po ziemii


@Zales360: koła nie napędzają samolotu po ziemi. Powodują tylko, że nie samolot nie leży na asfalcie. Taczki też nie napędza koło.
  • Odpowiedz
Koła samolotu są jak fidget spinner a taśmociąg to wasz palec który go napędza. Czy spinner zaczyna się poruszać w jakimś kierunku czy tylko kręci w miejscu? To samo robi taśmociąg z kołami samolotu, nie ma to żadnego wpływu na to czy samolot poleci.
  • Odpowiedz
@Trusky92:

Taśmociąg nie jest w próżni, poruszając się trze o powietrze i wprawia je w ruch.

Powyżej pewnej prędkości ten ruch powietrza będzie na tyle duży że skrzydlą samotu wytworzą siłę nośną isię uniesie.

Musiałbyś mieć płyn pozbawiony lepkości, żeby ruch taśmociągu nie generował ruchu powietrza.
  • Odpowiedz
@eeemil: A to też ciekawa uwaga, ale wszystko pod warunkiem że pytanie byłoby inaczej postawione niż na gifie : )

Gif mówi jasno, długość taśmociągu jest długości normalnego(czyli ile? Różne są lotniska) pasa startowego - czyli ograniczona. Długość taśmy jest relatywnie nieskończona, ale sam taśmociąg jest skończony.
  • Odpowiedz
  • 5
@Trusky92 wyobraz sobie sytuacje, ze stoisz na biezni w i masz na nogach rolki. Pomijamy tarcie, opory itp. Predkosc biezni to 20km/h. Teoretycznie bedziesz stal w miejscu, a kolka rolek beda sie krecily z predkoscia biezni. Teraz wyobraz sobie, ze lapiesz sie jakiegos uchwytu przed soba i probujesz sie podciagnac do przodu. Oczywiscie robisz to przy uzyciu najmniejszej sily malym palcem. Nie ma znaczenia czy bieznia przyspieszy. No i teraz zamiast lapac
  • Odpowiedz
Długość taśmy jest relatywnie nieskończona, ale sam taśmociąg jest skończony.


@Irthorr:

Taśmociąg działa jak wentylator wprawiając powietrze w ruch.

Samolot uniesie się pionowo w górę, tak samo jak stał za ogromnym wentylatorem.

Oczywiście ten ruch powietrza jest tylko przy taśmie, ale po oderwaniu się kół samolot zacznie przyspieszać lecąc na niewielkiej wysokości nad taśmociągiem.
  • Odpowiedz
To pytanie jest formułowane na dwa sposoby:
Taśmociąg porusza się tak samo szybko jak samolot tylko w drugą stronę. Czyli samolot turla się 100km/h do przodu, a taśmociąg 100km/h do tyłu. Przy odpowiednio długim taśmiociągu samolot wystartuje.

Taśmociąg porusza się tak samo szybko jak KOŁA samolotu. Wbrew pozorom koła samolotu, mają napęd, ale jest nim taśmociąg : ) Czyli taśmociąg przyspiesza zgodnie ze wzrostem ciągu silnika, generując opór. Opór nieskończony, który nie
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 7
@Trusky92: https://www.animations.physics.unsw.edu.au/jw/plane-conveyor.htm

Zamykam temat.
Tldr: Siła tarcia łożysk, opory toczenia są proporcjonalne do prędkości, więc szybko rozpędza się do potężnych prędkości niwelując siłę ciągu, samolot nie ruszy się z miejsca, ale tylko od warunkiem, że koła i łożyska wytrzymają tak potężne siły, a to raczej niemożliwe. W warunkach zerowych oporów tocznych samolot normalnie ruszy do przodu jak gdyby nigdy nic
  • Odpowiedz
@njay: A masz tu podane jakiekolwiek inne dane niż teoretyczne założenie, że prędkość kół i taśmy będzie zawsze taka sama w przeciwbieżnym kierunku? Tam jest wyraźnie napisane, że taśmociąg się idealnie dopasuje do prędkości kół przeciwbieżnie, czyli siły się skompensują i samolot będzie stał w miejscu. Pozdro
  • Odpowiedz
@og0r: żadnych sytuacji nie będę sobie wyobrażał, tutaj jest prosta informacja, taśma się idealnie dopasuje do prędkości kół i tyle. Nie mamy podanych oporów, ile wytrzymają łożyska czy koła. Z tej informacji zawartej na obrazku samolot nie ruszy. W realu to jest niemożliwe i o tym wiem.
  • Odpowiedz