Wpis z mikrobloga

Korzystając z darmowego weekendu na Steam trochę pograłem w #ck3, niedużo, ale takie moje przemyślenia.
Plusy:
- podstawka nie jest #!$%@?ą wersję demo jak #ck2, można ograć niemal każdy fragment mapy, a nie że religie niechrześcijańskie są za paywallem, tak więc jak ktoś nie lubi piracić, a nie chce wydawać kilkuset złotych na DLC to powinien kupić trzecią część (przy czym odradzam na Steamie, bo obecnie nawet na promocji wychodzi 20 zł drożej niż za wersję pudełkową)
- dużo ładniejsza graficznie, zwłaszcza postaci wyglądają zacnie
- świetny ruler designer, jak na ironię gra strategiczna ma bardziej rozbudowany kreator postaci niż rzekomo będący RPG #cyberpunk2077 xD
- system haków i ogólnie intryg to coś pięknego, wyszukiwanie brudów lub fabrykowanie dowodów przeciwko innym postaciom, a następnie szantażowanie ich nimi otwiera zupełnie nowe możliwości, bardzo brak tego w CK2
- generalnie chyba najpełniejsza gra od Paradoxu jaka wyszła na premierę, jak ktoś nie miał styczności z serią to bardzo oryginalna.

Minusy
- Interfejs. Wiem że CK2 pochodzi jeszcze z poprzedniej epoki jak chodzi o UI, ale osobiście się w tym nowym gubiłem. Raczej to nie jest wina tego że w nowszych grach chcą ułatwić casualowym graczom obeznanie bo w Imperatorze nie miałem problemów by się odnaleźć, natomiast tutaj już owszem. Tak więc mam wrażenie że go mimo wszystko coś spierdzielili. Też nie ma fajnego detalu z CK2 czyli zmiany wyglądu interfejsu w zależności od religii i systemu politycznego.
- Tylko dwie daty startowe (867 i 1066). Jak komuś to nie przeszkadza to może skreślić, ale CK2 jest tutaj lepsze bo obok dat startowych 769, 867, 936 i 1066 to jeszcze można było wybrać dowolną datę startową między 1066 i 1337 rokiem.
- Mimo wszystko uboższa gra niż CK2 z DLC, zwłaszcza brakuje flavoru (nie wiem jak się sprawdził ostatnio wydany dodatek z Wikingami i czy faktycznie takowy zapewnia)
- Odnośnie braku flavoru - system customizacji religii się też w znacznym stopniu do tego przyczynia - mechanika danej religii jest definiowana przez zestaw doktryn i praktycznie każdą z można zmienić. Co może się wydawać fajne, ale jak się się nad tym zastanowić to zarówno z historycznego jak i gameplayowego punktu widzenia jest złe. Bo można np.: zrobić odłam chrześcijaństwa który mechanicznie będzie nie do odróżnienia od religii pogańskich gdzie jedyną różnicą będzie nazwa i vice versa.
Nie mówię że w CK2 religie pogańskie miały jakiś olbrzymi flavor (w praktyce to w Europie były tylko trzy odrębne typy religia nordycka i hellenizm oraz "defensywne" religie Słowian, Bałtów i Finów). Pewnie ktoś powie że w DLC Holy Fury też dało się zreformować pogaństwo i upodobnić do chrześcijaństwa czy islamu, ale nie do końca. Raz że część mechanik z pierwotnej religii była dziedziczona, a dwa że była ograniczona ilość doktryn do wybrania, natomiast tutaj można zmienić dosłownie każdą (i w dodatku w każdej religii, nie tylko w pogańskich). Uważam że z gameplayowego punktu widzenia takie coś rozwadnia rozgrywkę - "po co grać akurat tą konkretną religią skoro mogę zrobić dokładnie to samo w innej?".
Osobiście mimo wszystko wolę rozwiązanie z CK2 gdzie były predefiniowane historyczne herezje dzięki czemu oprócz zalet miały również wady. A nie że jeśli masz odpowiednio dużą ilość many z krzyżykiem to możesz skroić idealną religię, mimo wszystko dawanie zbyt dużej swobody szkodzi z gameplayowego punktu widzenia.

Czy kupić? Jak wyżej - jak nie masz przynajmniej paru istotnych DLC do dwójki (typu te które rozdawano za darmo plus Way of Life) to raczej nie ma sensu w tę grę inwestować i lepiej od razu kupić trójkę. Tym bardziej że na dłuższą metę posiada większy potencjał rozwojowy. Ale ja akurat mam CK2 niemal skompletowane i na razie mimo wszystko zostanę przy nim, bo trójka osiągnie ten potencjał najwcześniej za dwa lata.

#crusaderkings3 #crusaderkings2 #paradox #strategie
  • 6
  • Odpowiedz
@Fennrir: jeszcze jedną zaletą CK3 względem Ck2 jest wydajność. U mnie w CK2 pod koniec kampanii strasznie się zacinało, a CK3 chodzi praktycznie tak samo płynnie jak na początku
  • Odpowiedz
@Fennrir: Co do interfejsu
wkurza mnie konieczność przytrzymania myszki przy czymś aby móc w to kliknąć. Na przykład masz event i chcesz zobaczyć postać którą dana decyzja dotyczy, musisz chwilę zostawić myszkę na tym (kółko się obróci) i możesz kliknąć.
I powiadomienia są trochę za częste.

Ale za to mapka piękna. ()
  • Odpowiedz