Wpis z mikrobloga

Z takich ciekawostek to w Iranie zakończyła się produkcja samochodu Saipa Pride opartego na znanym także u nas modelu Kia Pride/Ford Festiva.
Przez 27 lat produkcji, od 1993 sprzedano w Iranie blisko 7 milionów(!) sztuk tego pojazdu, był to najpopularniejszy samochód w historii tego kraju, zdystansował mocno nawet słynnego Paykana, uznawanego za narodowy irański samochód. Od wielu lat Saipa Pride była krytykowana za niskie bezpieczeństwo w razie wypadku i kiepską jakość, jednak niska cena, równowartość ok. 4500$ była kluczem do wysokiej sprzedaży tego modelu.
Irański rynek samochodowy jest mocno specyficzny, ludzie jeżdżą tam głównie lokalnie produkowanymi samochodami, w tym Peugeotem 206 i 405 - obydwa te samochody można tam nadal kupić jako nowe w 2020 roku. Import jest niewielki i są to głównie samochody chińskie.
#iran #ciekawostki #samochody #motoryzacja
Ikarus_260 - Z takich ciekawostek to w Iranie zakończyła się produkcja samochodu Saip...

źródło: comment_1603922416fSUnSP2oikWAHcHltkyZzT.jpg

Pobierz
  • 14
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

via Wykop Mobilny (Android)
  • 5
@lubiep: no oni jeżdżą kią lub Peugeotami na licencji, no ewentualnie Nissanami mającymi swoje korzenie na początku lat 70. No też mi "swoja" motoryzacja.
  • Odpowiedz
@Czokolad: Najfajniej mieli w latach 90(pod ich koniec to już się trochę zmieniło) - tylko 3 samochody osobowe do wyboru - Paykan, Saipa Pride i Peugeot 405, poza tym same pickupy i terenówki, zero jakiegokolwiek importu xD
https://bestsellingcarsblog.com/1997/01/iran-1993-1997-paykan-holds-up-to-60-share-propels-market-to-over-100-000-annual-sales-for-the-first-time/
https://bestsellingcarsblog.com/2001/01/iran-1997-2000-paykan-still-ultra-dominant-30-years-after-launch-market-aligns-six-straight-record-years-to-286-000-units/
Notabene im później końca produkcji, tym więcej Paykanów się sprzedawało xD Ciekawostką jest też Matiz sprzedawany tam od 2000 xD
  • Odpowiedz
Irański rynek samochodowy jest mocno specyficzny czytaj bieda


@skullc64: Bardziej chodzi o protekcjonistyczną politykę państwa, która stara się nie dopuszczać zagranicznej konkurencji do rywalizacji z krajowym przemysłem motoryzacyjnym, produkującym latami te same modele. Są 2 koncerny krajowe - Iran Khodro i Saipa i one dyktują czym Irańczycy będą jeździli.
  • Odpowiedz
@Ikarus_260: Sorry, że sie czepiam, ale liznąłem trochę branży (między innymi praca magisterska na pochodne tematy) i tak na dobrą sprawę to do czasu powstania Unii Celnej w ramach EWG to każde nazwijmy to europejskie mocarstwo z przemysłem samochodowym prowadziło politykę "protekcjonistyczną", w takich Niemczech Mini praktycznie nie występowało d czasu przejęcia Rovera przez BMW. Albo skąd się wziął taki dziwny twór jak Autobianchi Mini. Po tym jak wprowadzono Unie
  • Odpowiedz