Hej Astromirki, Najwyższa pora na trzeci, cotygodniowy zestaw Wakacyjnej Astronomicznej Ligi Zadaniowej! Przygód pana Achiewicza ciąg dalszy ( ͡°͜ʖ͡°) Przygotowywanie Ligi sprawia mi wielką frajdę, ale jeszcze większą jest czytanie Waszych odpowiedzi!
Słowem wstępu, dla tych, którzy jeszcze nie słyszeli o zabawie: - #kosmoliga jest wydarzeniem otwartym, można dołączyć w dowolnym momencie - Można wysłać odpowiedzi na jeden zestaw, jedno pytanie, ale na im więcej się odpowie, tym więcej dostanie się punktów - Ultymatywnym Zwycięzcą Prototypowej Ligi Astronomicznej ( ͡°( ͡°͜ʖ( ͡°͜ʖ͡°)ʖ͡°) ͡°) będzie ten, kto na jej koniec będzie miał sumarycznie najwięcej punktów - Zwycięzca otrzymuje ode mnie upominek - Ostatni zestaw zadań pojawi się 8 września - Zabawa jest bezpłatna, a zadania można rozwiązywać w młodym, dynamicznym zespole (googlanie wskazane) - Zadania wrzucam na stronie: Kosmoblog.pl/liga/ oraz informuję o nich na FB - Odpowiedzi na poprzednie zestawy zacznę zamieszczać na mirko od tego czwartku
Przechodzimy do konkretów! Obecny zestaw zadań:
Zestaw 3.
1. [Eksploracja] W ciągu ostatnich 60 lat Ludzkość aktywnie bada Układ Słoneczny wysyłając swoje maszyny na inne ciała niebieskie. Wymień wszystkie ciała niebieskie, na powierzchni których obecnie można znaleźć elementy lub szczątki ziemskiej technologii (nie licząc samej Ziemi). [max 3 pkt]
2. [Układ Słoneczny] Jakie warunki musi spełnić ciało niebieskie, żeby wpisało się w obecną definicję planety? [max 2 pkt]
3. [Kosmologia] Stała Hubble'a mówi, z jaką prędkością narasta ilość przestrzeni pomiędzy dwoma oddalonymi od siebie punktami. Jej wartość wynosi około 67 km na sekundę na megaparsek. Oznacza to, że w każdej sekundzie pomiędzy dwoma punktami oddalonymi o jeden megaparsek, przyrasta 67 kilometrów przestrzeni. Innymi słowy, dwa obiekty oddalone od siebie o jeden megaparsek będą odciągane od siebie wzajemnie z prędkością 67 km na sekundę wyłącznie z powodu ekspansji przestrzeni między nimi. W jakiej odległości powinny znajdować się dwa ciała, żeby ekspansja przestrzeni spowodowała oddalanie się tych ciał od siebie z prędkością równą prędkości światła? Przyjmij, że prędkość światła to 300 000 km/s, jeden megaparsek to milion parseków, a jeden parsek to 3,26 roku świetlnego. Wynik podaj w latach świetlnych. Skomentuj, czy ta wielkość wydaje się czemuś podobna. [max 2 pkt]
4. [Wszechświat] "Dlaczego niebo nocą jest ciemne?", czyli opisz, na czym polegał tzw. Paradoks Olbersa i co miał udowadniać. [max 3 pkt]
5. [Zadanie praktyczne] Wybitny astronom, Pan Achiewicz, przepytywał studenta podczas egzaminu z Podstaw Astronomii. Egzamin odbywał się u niego w gabinecie. W pewnym momencie do gabinetu wszedł profesor Stafylin, niosąc ze sobą duży i ciężki obiektyw jednego z naprawianych teleskopów. Stafylin doniósł ciężar na biurko i stęknął: - "Trzeba coś wymyślić, żeby te rzeczy były kiedyś lżejsze!" Pan Achiewicz, zirytowany przerwą w egzaminie, bąknął tylko pod nosem, wyrażając zwyczajowo akademickie podejście do praktycznych zagadnień: - "Zrób tak, żeby Ziemia kręciła się szybciej, to siła odśrodkowa skompensuje ci grawitację" - "Niby do jakiej prędkości miałbym rozkręcić całą planetę, żeby ten obiektyw nic nie ważył?" - spytał bez większej refleksji zmachany profesor. W ułamku sekundy rozgorzała głośna dyskusja, która szybko zmieniła się w kłótnię. Pan Achiewicz upierał się: - "Wystarczy przyrównać siłę grawitacji Ziemi do siły odśrodkowej i stąd, explicite, mój drogi Stafylinie, dostaniesz prędkość liniową na równiku, której poszukujesz". Z kolei Michał Stafylin, specjalista od asteroid, twierdził, że: - "O wiele łatwiej będzie policzyć, jak najszybciej może kręcić się Ziemia, zanim zacznie się rozpadać, bo jej rozpadanie się będzie spowodowane właśnie siłą odśrodkową! Najkrótszy okres rotacji dla asteroid, zanim zacznie się taka rozpadać, to 3,3 godziny podzielone przez pierwiastek jej średniej gęstości. Na pewno to równanie można użyć w przypadku Ziemi. Podzielisz długość równika przez wyliczoną liczbę godzin i masz wynik! Ale po co ja ci to mówię, miły Achiewiczu, przecież to jest trywialne!" Wtem, obaj profesorowie zdali sobie sprawę, że w gabinecie brakuje studenta. Obydwaj zauważyli też małą kartkę leżącą na biurku przy którym siedział jeszcze niedawno student. Nie było żadnych obliczeń, a jedynie trzy słowa, po przeczytaniu których zarówno Achiewicz, jak i Stafylin w zażenowaniu zamilkli. Stafylin cichaczem wyszedł z gabinetu, a Pan Achiewicz bez słowa sięgnął po protokół i wpisał studentowi ocenę 5.0 z egzaminu. Wylicz prędkość, jaką Ziemia musiałaby mieć na równiku, żeby znajdujące się tam przedmioty nic nie ważyły. Wykonaj to zadanie: - metodą Pana Achiewicza [max 1.5 pkt] - metodą Michała Stafylina [max 1.5 pkt] - i zgadnij, jakie trzy słowa zostały napisane przez studenta na kartce [max 2 pkt]
Termin nadsyłania odpowiedzi: poniedziałek, 17 sierpnia 2020, 23:59 CEST Proszę nadsyłać odpowiedzi na PW do mnie na Wykopie lub na mail: kosmoliga@gmail.com
zgadnij, jakie trzy słowa zostały napisane przez studenta na kartce
Czy tutaj będą punkty za kreatywność? :D cieszę się że Pan Achiewicz powrócił w tym zestawie, mam nadzieję że Pan Stafylin i bystry student też sie jeszcze pojawią!
@johnblaze12345: Oczywiście! Jeśli ktoś jeszcze chce być wołany wyłącznie do odpowiedzi, proszę plusnąć ten komentarz. Poza tym, we czwartek będę wołał wszystkich ze spamlisty kosmoligi (cztery komentarze wyżej).
@RozkalibrowanaTurbopompa: Odpowiedź na pytanie o trzy słowa wydaje mi się być jednoznaczna, ale dopuszczam możliwość, że ktoś mnie zaskoczy :P Jestem ciekaw propozycji :)
Odpowiedź na pytanie o trzy słowa wydaje mi się być jednoznaczna
No to teraz czuję się jeszcze bardziej głupio, bo nic mi nie przychodzi do głowy xD ale mam tydzień więc mam nadzieję że któregoś dnia się obudzę i krzyknę "Eureka!" (⌐͡■͜ʖ͡■)
Najwyższa pora na trzeci, cotygodniowy zestaw Wakacyjnej Astronomicznej Ligi Zadaniowej! Przygód pana Achiewicza ciąg dalszy ( ͡° ͜ʖ ͡°) Przygotowywanie Ligi sprawia mi wielką frajdę, ale jeszcze większą jest czytanie Waszych odpowiedzi!
Słowem wstępu, dla tych, którzy jeszcze nie słyszeli o zabawie:
- #kosmoliga jest wydarzeniem otwartym, można dołączyć w dowolnym momencie
- Można wysłać odpowiedzi na jeden zestaw, jedno pytanie, ale na im więcej się odpowie, tym więcej dostanie się punktów
- Ultymatywnym Zwycięzcą Prototypowej Ligi Astronomicznej ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°) będzie ten, kto na jej koniec będzie miał sumarycznie najwięcej punktów
- Zwycięzca otrzymuje ode mnie upominek
- Ostatni zestaw zadań pojawi się 8 września
- Zabawa jest bezpłatna, a zadania można rozwiązywać w młodym, dynamicznym zespole (googlanie wskazane)
- Zadania wrzucam na stronie: Kosmoblog.pl/liga/ oraz informuję o nich na FB
- Odpowiedzi na poprzednie zestawy zacznę zamieszczać na mirko od tego czwartku
Przechodzimy do konkretów! Obecny zestaw zadań:
Zestaw 3.
1. [Eksploracja] W ciągu ostatnich 60 lat Ludzkość aktywnie bada Układ Słoneczny wysyłając swoje maszyny na inne ciała niebieskie. Wymień wszystkie ciała niebieskie, na powierzchni których obecnie można znaleźć elementy lub szczątki ziemskiej technologii (nie licząc samej Ziemi). [max 3 pkt]
2. [Układ Słoneczny] Jakie warunki musi spełnić ciało niebieskie, żeby wpisało się w obecną definicję planety? [max 2 pkt]
3. [Kosmologia] Stała Hubble'a mówi, z jaką prędkością narasta ilość przestrzeni pomiędzy dwoma oddalonymi od siebie punktami. Jej wartość wynosi około 67 km na sekundę na megaparsek. Oznacza to, że w każdej sekundzie pomiędzy dwoma punktami oddalonymi o jeden megaparsek, przyrasta 67 kilometrów przestrzeni. Innymi słowy, dwa obiekty oddalone od siebie o jeden megaparsek będą odciągane od siebie wzajemnie z prędkością 67 km na sekundę wyłącznie z powodu ekspansji przestrzeni między nimi. W jakiej odległości powinny znajdować się dwa ciała, żeby ekspansja przestrzeni spowodowała oddalanie się tych ciał od siebie z prędkością równą prędkości światła? Przyjmij, że prędkość światła to 300 000 km/s, jeden megaparsek to milion parseków, a jeden parsek to 3,26 roku świetlnego. Wynik podaj w latach świetlnych. Skomentuj, czy ta wielkość wydaje się czemuś podobna. [max 2 pkt]
4. [Wszechświat] "Dlaczego niebo nocą jest ciemne?", czyli opisz, na czym polegał tzw. Paradoks Olbersa i co miał udowadniać. [max 3 pkt]
5. [Zadanie praktyczne] Wybitny astronom, Pan Achiewicz, przepytywał studenta podczas egzaminu z Podstaw Astronomii. Egzamin odbywał się u niego w gabinecie. W pewnym momencie do gabinetu wszedł profesor Stafylin, niosąc ze sobą duży i ciężki obiektyw jednego z naprawianych teleskopów. Stafylin doniósł ciężar na biurko i stęknął:
- "Trzeba coś wymyślić, żeby te rzeczy były kiedyś lżejsze!"
Pan Achiewicz, zirytowany przerwą w egzaminie, bąknął tylko pod nosem, wyrażając zwyczajowo akademickie podejście do praktycznych zagadnień:
- "Zrób tak, żeby Ziemia kręciła się szybciej, to siła odśrodkowa skompensuje ci grawitację"
- "Niby do jakiej prędkości miałbym rozkręcić całą planetę, żeby ten obiektyw nic nie ważył?" - spytał bez większej refleksji zmachany profesor. W ułamku sekundy rozgorzała głośna dyskusja, która szybko zmieniła się w kłótnię. Pan Achiewicz upierał się:
- "Wystarczy przyrównać siłę grawitacji Ziemi do siły odśrodkowej i stąd, explicite, mój drogi Stafylinie, dostaniesz prędkość liniową na równiku, której poszukujesz". Z kolei Michał Stafylin, specjalista od asteroid, twierdził, że:
- "O wiele łatwiej będzie policzyć, jak najszybciej może kręcić się Ziemia, zanim zacznie się rozpadać, bo jej rozpadanie się będzie spowodowane właśnie siłą odśrodkową! Najkrótszy okres rotacji dla asteroid, zanim zacznie się taka rozpadać, to 3,3 godziny podzielone przez pierwiastek jej średniej gęstości. Na pewno to równanie można użyć w przypadku Ziemi. Podzielisz długość równika przez wyliczoną liczbę godzin i masz wynik! Ale po co ja ci to mówię, miły Achiewiczu, przecież to jest trywialne!" Wtem, obaj profesorowie zdali sobie sprawę, że w gabinecie brakuje studenta. Obydwaj zauważyli też małą kartkę leżącą na biurku przy którym siedział jeszcze niedawno student. Nie było żadnych obliczeń, a jedynie trzy słowa, po przeczytaniu których zarówno Achiewicz, jak i Stafylin w zażenowaniu zamilkli. Stafylin cichaczem wyszedł z gabinetu, a Pan Achiewicz bez słowa sięgnął po protokół i wpisał studentowi ocenę 5.0 z egzaminu.
Wylicz prędkość, jaką Ziemia musiałaby mieć na równiku, żeby znajdujące się tam przedmioty nic nie ważyły. Wykonaj to zadanie:
- metodą Pana Achiewicza [max 1.5 pkt]
- metodą Michała Stafylina [max 1.5 pkt]
- i zgadnij, jakie trzy słowa zostały napisane przez studenta na kartce [max 2 pkt]
Termin nadsyłania odpowiedzi: poniedziałek, 17 sierpnia 2020, 23:59 CEST
Proszę nadsyłać odpowiedzi na PW do mnie na Wykopie lub na mail: kosmoliga@gmail.com
Powodzenia!
#astronomia #kosmos #ciekawostki
@johnblaze12345 @alsakian @Felerowski @Eestel @wysuszony_szkielet_kostny_czlowieka @kartofel @flamezz @Diamond-kun @Rancor @koostosh @SzefJaszczurek @kiwacek @namrab @khurghan @frisorovicz @RFpNeFeFiFcL @WilecSrylec
Jeśli chcesz, żeby dodać Cię do listy wołania, pluśnij ten komentarz.
Czy tutaj będą punkty za kreatywność? :D cieszę się że Pan Achiewicz powrócił w tym zestawie, mam nadzieję że Pan Stafylin i bystry student też sie jeszcze pojawią!
No to teraz czuję się jeszcze bardziej głupio, bo nic mi nie przychodzi do głowy xD ale mam tydzień więc mam nadzieję że któregoś dnia się obudzę i krzyknę "Eureka!" (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)