Wpis z mikrobloga

Widzieliście odcinek 800 "Jedź bezpiecznie"? Od dawna wiem, że Pan Marek ma swoją niezgodną z prawem teorię na zmianę kierunku jazdy z dwóch pasów na więcej niż dwa, ale tymi wymysłami kompromituje się wg mnie całkowicie. Przecież winny kolizji w tej sytuacji będzie nagrywający bo zmienia pas o jeden w prawo, a nie ma linii prowadzących, które by mu na to zezwalały, przy kolizji Policja albo sąd (widać, że gość z Toyoty wie o co chodzi i nie da sobie przyznać winy, też bym nie dał) orzeknie winę nagrywającego. Wg mnie taka "teoria" Pana Dworaka jest szkodliwa bo powoduje, że ktoś po obejrzeniu tego programu będzie sobie jeździł tak jak nagrywający myśląc że nie zmienia pasa ruchu, aż spowoduje kolizję. Nic się nie stanie, dopóki gość z drugiego od lewej będzie zmieniał też o jeden w prawo, ale w końcu trafi się ktoś kto również będzie jechał na drugi od lewej i nie odpuści. Ubolewam nad tym, że przy takich skrętach nie zawsze są malowane linie prowadzące pozwalające na zmianę pasa o jeden w prawo i jazdę taką jak tłumaczy Pan Dworak, szkoda też że "eksperci" nie tłumaczą tego właściwie tylko uczą zmiany pasa o jeden w prawo zraz ze zmianą kierunku jazdy w lewo i "przymuszania" do tego samego jadącego sąsiednim pasem ruchu. Pan Dworak niestety uzależnia zajęcie pasa od tego, w którym kierunku ten pas prowadzi po skręcie - a to nie ma żadnego znaczenia, nawet mogę tego nie wiedzieć przed i w trakcie skrętu w lewo.
A, i oczywiście nie ma tu zastosowania narysowany przez Panią przykład o zmianie pasa z dwóch skrajnych na środkowy - Toyota nawet nie była na skrajnym prawym pasie, więc jak może z niego zmieniać na środkowy.
https://krakow.tvp.pl/48435978/odc-800
#prawojazdy #ruchdrogowy #polskiedrogi
  • 12
  • Odpowiedz
@vertical:
No wiesz. O tym jak będą wyglądały pasy po skręcie przez skrętem informacji brak. Pasów prowadzących nie ma.

[edit]
Już wcześniej był ten film i dyskusja wyglądała tak.
Wersja A.
Tylko dwa pasy jadą na wprost więc tylko te pasy powinno się brać pod uwagę

Wersja B
Są trzy pasy, kierujący na prawym pasie może nie widzieć układu (czyli, że skrajny lewy to tylko skręt w lewo) więc zgodnie z
  • Odpowiedz
@janekplaskacz: @push3k-pro: zgadzam się, że w takich przypadkach brak linii prowadzących to błąd, ale nie można sobie wyobrażać że tam są, skoro ich nie ma. Na pierwszy rzut oka widać jak elegancko dwie linie odsunęłyby zarówno nagrywającego jak i nagrywanego o jeden pas w prawo, dodatkowo nagrywający mógłby wtedy zmienić pas na lewy celem ponownego skrętu w lewo, czy tam zawrócenia.

więc zgodnie z regułą prawej ręki ma prawo zająć
  • Odpowiedz
chociaż o jeden w prawo to będzie winny kolizji


@vertical: mój błąd, oczywiście miałem na myśli chociaż o jeden w lewo.

@janekplaskacz: Jedyne nagięcie tych zasad, jakie akceptuję i uznaję za słuszne, bo rozładowuje skrzyżowania, to jeżdżenie po wszystkich pasach, gdy jest tylko jeden pas do skrętu, a gdy są dwa - zmiana pasów w stronę przeciwną niż jadący obok samochód. Nigdy zmiana pasa w stronę jadącego obok samochodu, co
  • Odpowiedz
@vertical:

ale Dworak przychyla się do wersji A :)


Faktycznie. Ale to znaczy, że sam przeczy teoriom, które głosił wcześniej. Nie pamiętam, co to był za odcinek, wydaje mi się, że dotyczył Andersa w Krakowie, ale teraz widzę odcinek z innym układem niż pamiętam więc nie mam pewności, czy to to.

Natomiast szukając tego odcinka znalazłem przykład, gdzie jest prosty fix na tą sytuację (pic rel).
https://youtu.be/N9ryKfp2P-U?t=410

ale przecież nie zmienia
janekplaskacz - @vertical: 
 ale Dworak przychyla się do wersji A :)

Faktycznie. A...

źródło: comment_1593003059xDRGNqUB3rYQ85AadVvjAf.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
gdzie jest prosty fix na tą sytuację


@janekplaskacz: no dokładnie to, linie prowadzące, których brakuje w sytuacji podlinkowanej przeze mnie.

Jeżeli by tam były trzy pasy do jazdy na wprost to ten na prawym pasie miałby pierwszeństwo.


@janekplaskacz: Nie bardzo rozumiem dlaczego to od układu pasów po skręcie zależy czy nagrywający może zmienić pas o jeden w prawo czyli na środkowy, czy nie może. Szkoda że nie widzisz tam ewidentnej
  • Odpowiedz
@vertical:

Nie bardzo rozumiem dlaczego to od układu pasów po skręcie zależy czy nagrywający może zmienić pas o jeden w prawo czyli na środkowy, czy nie może.


Załóżmy prostą sytuację: 2 pasy przed skrętem, 3 pasy po skręcie. Lewy jedzie na skrajny lewy, Prawy jedzie na skrajny prawy i jest OK. Ale przypadek, gdyby obaj chcieli zająć środkowy pas, który nie wychodzi ani z prawego ani z lewego jest konfliktowy.
janekplaskacz - @vertical: 
 Nie bardzo rozumiem dlaczego to od układu pasów po skręc...

źródło: comment_1593004309ScAsrCoJyTIGPzQ8ArMJVE.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@janekplaskacz: Nie widzisz tych zmian pasa jednak, nie dziwi mnie to bo wiem jak uczą ludzi jeżdżenia bezmyślnie niemal w poprzek pasów... Powyższy przepis nie ma tu zastosowania, bo tak jak pisałem - Toyota nawet przez chwilę nie jest na skrajnym prawym pasie ruchu więc nie zmienia go na środkowy. Popełniasz ten sam błąd co Dworak myśląc, że Toyota zmienia pas o jeden w lewo, a przecież to nieprawda, ona
  • Odpowiedz
@janekplaskacz: Żółty ale wcale nie z przepisu o zmianie pasa z prawego na środkowy tylko dlatego, że zajmując pas środkowy żółty nie zmienia pasa ruchu a biały w takim przypadku zmienia pas ruchu o jeden w prawo.

Jest. W lewo skręcają tylko dwa pasy, czyli w tym kierunku jadą tylko dwa pasy.


@janekplaskacz: OK, więc widzę że tego nie rozumiesz, jak Toyota może zmieniać pas na środkowy z prawego
  • Odpowiedz
@vertical:

Żółty ale wcale nie z przepisu o zmianie pasa z prawego na środkowy tylko dlatego, że zajmując pas środkowy żółty nie zmienia pasa ruchu a biały w takim przypadku zmienia pas ruchu o jeden w prawo.


Żółty i dokładnie z przepisu o zmianie pasa, bo do skrętu są dwa pasy.
  • Odpowiedz
@janekplaskacz: Nie mam nic do dodania, wszystko wyjaśniłem w poprzednich postach, kiedy jest zmiana pasa a kiedy jest trzymanie się swojego pasa. Powodzenia w jeździe takiej jak tamten nagrywający. Gwarantuję, że będę skręcał z drugiego od prawej w prawo na drugi od prawej i będę poszkodowany w kolizji, a tam przecież powinienem być sprawcą bo "reguła prawej ręki". Gwarantuję to, pomimo zapewne przeprawy z sądem po wcześniejszej przeprawie z policjantem rozumiejącym
  • Odpowiedz