Wpis z mikrobloga

Dziękuję wszystkim za wypełnienie ankiety na zakończenie przygody #lacunafabularniestarwars. Bardzo się cieszę, że minęły już czasy słodzenia mi w komentarzach i skupieniu się na słabszych stronach gry, których mogłam nie dostrzec. Wybrałam najcelniejsze lub najczęściej pojawiające się uwagi, które pozwolę sobie skomentować poniżej. Jeżeli interesują Cię tylko wyniki ankiety, zjedź niżej do komentarzy. Jedną z uwag wdrażam od razu - ściany tekstu i brak tl;dr

---------------------------------------------------

1. Balans klas - pojedynczy Senatorowie zostali pozbawieni narzędzi do działania, a Padawani byli NPCami zdanymi na łaskę Rady.

Dorzucając do tego (jak się okazało) nieprawdziwe reklamy mówiące o "nieograniczonym suficie rozwoju mistrzów Jedi" muszę tutaj przyznać rację, że gra Jedi była bardzo wybrakowana. Co gorsza nawet gra mistrzem nie dawała zbyt wielu możliwości jeżeli nie należało się do Rady Jedi, a i tak sama Rada miała związane ręce jeżeli Kanclerz zdecydował(-a) się pójść inną ścieżką. Ponadto kompetencje Rady Jedi zostały w pewnym momencie przejęte przez Radę Bezpieczeństwa. To do Jedi kierowałam najmniej aktywnych graczy, ale przegięłam w drugą stronę. Bo o ile zmarnowany potencjał nieaktywnych Najemników jest do usprawiedliwienia, o tyle podążanie padawanów (czasami bez ich wiedzy) za ich rozkazami było błędem, za co przepraszam. Zrobiła się z tego powtórka z Chorążych w Krucjatach. Tego typu sytuacje będą trudne do uniknięcia w masowej grze, ale jeżeli gracze mają się ze sobą łączyć w grupy to powinno być to na zasadzie dobrowolności - jak w przypadku Galak Pizzy, gdzie jak się mogę domyślać nikt nie czuł się pokrzywdzony decyzjami wewnątrz grupy.

Senatorowie bez możliwości podejmowania indywidualnych działań nie byli z kolei wypadkiem przy pracy, a zaplanowanym przeze mnie mechanizmem. Tutaj jednak również powinnam była dać choć minimum elastyczności, jeżeli nie w każdej turze, to chociaż od czasu do czasu. Po upadku Republiki rola pojedynczych Senatorów została zmarginalizowana. Tutaj również nasze oczekiwania się minęły - ja oczekiwałam więcej aktywności i kombinowania ze strony Senatorów, a Senatorowie oczekiwali (słusznie) należnych im przywilejów wynikających z ich pozycji.

Wszystkie ograniczenia wprowadzałam tylko z jednego powodu - aby nie utonąć w indywidualnych wątkach wielu graczy. Dużo łatwiej jest mi prowadzić wątek grupy niż każdego gracza z osobna. Na tę chwilę nie mam kolejnego rozwiązania, będę nad nim pracowała w najbliższych tygodniach, a być może podpatrzę pomysł Ex2lighta albo Kroomki.

2. Balans bohaterów - negocjacje ustawiły grę od samego początku

To oczywiście subiektywne doznania, ponieważ do finału doprowadził szereg nieprzewidzianych wcześniej wydarzeń (rozpad Republiki, śmierć Veeli i Spektruma w wyniku działań graczy, mordestwa polityczne). Pojawiły się opinie, że w wyniku negocjacji otrzymywało się zbyt dobre statystyki na tle innych graczy. Problem leżał jednak w innym miejscu. Najbardziej graczy dotknął zbyt duży rozstrzał w liczących się statystykach - większy niż w Odkryciach, a porównywalny do Wikingów. W wyniku negocjacji najwięcej zyskali Zaarbald i James Spock, natomiast pozostałe potężne postacie (Sithowie, Kanclerz Pryde) były przeze mnie "namaszczone" i nie miały większego wpływu na kształt postaci. Lisaros i Skarpeta zostali właściwie postawieni przed faktem dokonanym, dzięki czemu dostali prezenty ode mnie. Nie sądzę, żebym musiała uciekać się do podobnych rozwiązań w przyszłości - w tej grze chciałam mocno powiązać niektórych graczy z fabułą, co przełożyło się na inne niepotrzebne z perspektywy czasu rozwiązania (kłamstwo w sprawie sithów oraz integralność). Ktoś nazwał to naiwnością. To nie była naiwność tylko pospolite kłamstwo i wykorzystanie swojego autorytetu do jego podparcia. Nigdy więcej.

Obawy będą na pewno budziły efekty gry giełdowej, które będą wpływały na możliwości negocjacyjne. Aby częściowo ich uniknąć postaram się przedstawić wszystkie możliwe nagrody za udział w niej jeszcze przed jej startem. Da to nam wystarczająco dużo czasu na zrewidowanie niektórych ekstremalnych pomysłów.

3. Ściany tekstu RP z Noxie Karbonit na czele.

Dla mnie i części graczy zachwycające, dla innych męczące i niepotrzebne w przypadku mało aktywnego uczestniczenia w grze. To kolejna z poszkodowanych grup w tej grze - mniej aktywni gracze. O ile nieaktywnych Najemników nie chcę tłumaczyć, o tyle pozostali gracze, którzy nie mają czasu ani na regularne śledzenie tagów, ani tym bardziej na przebywanie na discordzie, mieli bardzo mało do powiedzenia w tej grze. Duże uznanie z mojej strony w kierunku Jedi, którzy starali się wpływać na losy gry przez akcje grupowe. Ale odeszliśmy od tematu.

Główny zarzut polega na konieczności odfiltrowania istoty treści od rozbudowanych wpisów RP. Rozwiązanie tego problemu wypracowali i stosowali najczęściej przede wszystkim Akumulat i Stah-Schek - na końcu wpisu RP w oddzielnej sekcji znajdowała się krótkie streszczenie wydarzenia. Będę chciała wprowadzić obowiązek pisania takich 1-2 zdaniowych streszczeń w ustalonej wcześniej formie, które kopiowałabym następnie do "kwartalnych" wpisów w formie krótkiej prasówki wraz z linkami.

4. Jawność wątków gry i statystyk

Pierwsze jest nie do uniknięcia. Discord stał się wygodną alternatywą do komunikacji, a mi umożliwia przeprowadzanie szybko i sprawnie minisesji, dzięki którym zmniejsza się ilość niedomówień lub sytuacji w którego MG poprowadził bohatera w sposób niezgodny z oczekiwaniami gracza. Wymuszanie akcji w wątkach pod wpisami jest nie do wyegzekwowania, tym bardziej że moderatorka zero nie śpi i usuwa całe wpisy za przekleństwa, pozostawiając wulgarne memy z polskich filmów p---o. 250 komentarzy w wątkach kwartalnych Wikingów wrócą tylko wtedy, jeżeli gracze spoza Discorda będą aktywniej udzielali się pod wpisami. Poza tym nadal nie ma jeszcze decyzji gdzie zostanie rozegrana następna gra.

Rozwiązanie drugiego było wdrażane w tej grze, gdzie poza Yokaiiem, mającym wgląd w statystyki części graczy, każdy znał tylko swoje. Dwie osoby zaproponowały przedstawianie statystyk w formie opisowej. Pomysł ten pojawiał się już we wcześniejszych ankietach, ale nie potrafiłam się do niego w pełni przekonać, tak samo jak do opisowego określania poziomów trudności testów.

5. Władza w rękach graczy bez GMa policjanta

Przed startem gry została uchwalona Konstytucja, której stosowanie zaczęło się rozmywać wraz z postępującymi turami. W przypadku Wielkich Odkryć Geograficznych zablokowałam proponowaną reformę Milicji, tutaj postawiłam na całkowitą dowolność zgodnie z kanoniczną zasadą "Kanclerz to Senat". W tym przypadku demokracja się nie sprawdziła, być może będzie okazja do przetestowania innych ustrojów w następnych przygodach. Mogę tylko powiedzieć, że w tej przygodzie w tej kwestii nic bym nie zmieniła. To miała być cecha tego ustroju który pod szumną i wzniosła nazwą Republiki kryła tak naprawdę bezwzględny autorytarny system.

---------------------------------------------------

Omówiliśmy najważniejsze sprawy, przejdźmy więc do omówienia wyników ankiety. Oddano 48 ważnych głosów. #lacunafabularnie
lacuna - Dziękuję wszystkim za wypełnienie ankiety na zakończenie przygody #lacunafab...

źródło: comment_1586470977avuQsW2fFEHK0AufhQO45C.jpg

Pobierz
  • 30
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

0. Dziękuję za jeden głos "z zewnątrz" (drugi był od gracza, który skromnie ocenił swój udział w grze) - Twoja perspektywa również została wzięta pod uwagę.
1. To było widoczne od samego początku. W przeciwieństwie do poprzednich gier poziom zaangażowania graczy był rekordowo wysoki. Przełożyło się to na marginalizację mało aktywnych graczy o czym pisałam wyżej.
lacuna - 0. Dziękuję za jeden głos "z zewnątrz" (drugi był od gracza, który skromnie ...

źródło: comment_1586471023IhwELjBBG9XgqhlLHbF8lt.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
2. Zdecydowana większość z Was nie była znużona prawie półtoramiesięczną intensywną kampanią. Gracze odpowiadający "za krótka" to już powoli stały komitet :)
3. Poziom trudności od 3 gier jest wyśrubowany, ale większości z Was właśnie taki odpowiadał. Stracić bohatera w stosunkowo mało groźnej misji nie było trudno, a NPC rzadko kiedy byli mięsem armatnim.
lacuna - 2. Zdecydowana większość z Was nie była znużona prawie półtoramiesięczną int...

źródło: comment_1586471044YZQDpkmjDKBNrSMfEawJfL.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
4. Opinia o długości moich wpisów często nie szła w parze z opinią o długości wpisów innych graczy. Wynikało to zapewne z intensywności rozgrywki oraz ich wpływu na nią (z wiadomych przyczyn moje w największym stopniu kształtowały świat) Po raz pierwszy jednak dostaję takie oceny, za co dziękuję!
5. Było intensywnie, ale większości z Was to odpowiadało. Bardzo ciężko jest utrzymać mi takie tempo dlatego w przyszłości rozważę planowane z wyprzedzeniem "wakacje"
lacuna - 4. Opinia o długości moich wpisów często nie szła w parze z opinią o długośc...

źródło: comment_1586471059aEqdGhiJxMlvLjbrZ3HVLX.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
6. Średnia 4.00 czyli tak jak sama oceniałam tę przygodę. Wasza ocena w górę o prawie pół stopnia w porównaniu z Postapo w starożytności vel Jaszczurami.
7. Średnia 4.06. Większość wątków została w mojej ocenie odpowiednio spięta, a zainteresowani w spokoju oczekują na epilog i rozwiązanie ostatniej wielkiej zagadki.
lacuna - 6. Średnia 4.00 czyli tak jak sama oceniałam tę przygodę. Wasza ocena w górę...

źródło: comment_1586471077ta9CVxZDNlX717isWHPWLP.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
8. Średnia 4.43. Staram się poprawiać swój warsztat i to dostrzegacie. To mój największy sukces w tej przygodzie.
9. Średnia 3.97. Zwykle potrzebujecie lekkiego szturchnięcia do działania. Mimo wskazywania przez niektórych braku potrzeby tworzenia aż tylu zagrożeń zewnętrznych przypominam, że wybraliście PvPvE. Ostatnia litera tego skrótu wręcz wymusza na mnie bycie kreatywną. Nie przewidziałam jednak że będę miała okazję skorzystać z każdego scenariusza, stąd być może przesyt. A może po
lacuna - 8. Średnia 4.43. Staram się poprawiać swój warsztat i to dostrzegacie. To mó...

źródło: comment_1586471092YHbyY3rOtK1e8byhAo5omN.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
10. Średnia 4.52. Krótko mówiąc wolicie własne pomysły albo bardziej podobało Wam się ich rozwijanie przeze mnie. To dla mnie znacznie łatwiejsze od wymyślania czegoś od nowa, część Mocy kreatywnej idzie przecież na stworzenie świata.
11. Tych "przeciętnych" to aż mam ochotę wymienić z nicka, wypuścilibyście szybciej powietrze nosem wraz ze mną. W rzeczywistości tych zaangażowanych było co najmniej 50% ankietowanych.
12. To pytanie akurat sprawiło części z Was trochę problemów. Pomijając
lacuna - 10. Średnia 4.52. Krótko mówiąc wolicie własne pomysły albo bardziej podobał...

źródło: comment_1586471106qPKZXrcZsC5NntFc4h8O2h.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
13. Rosnąca tendencja współpracy to nie tylko ułatwienie zadania dla mnie, ale i Wasze rosnące zaangażowanie w przygodzie. Indywidualne działania nie są z punktu widzenia gry złe. Są po prostu dla mnie trudniejsze do spinania z pozostałymi wątkami.
14. 70% ankietowanych potrzebuje często aktualizowanej Karty Postaci. Nie lubię aktualizować Karty Postaci. No, w końcu to powiedziałam. Kiedy patrzę na narzędzia takie jak przygotowywane przez @Uaimmiau (zobacz tutaj) czy choćby
lacuna - 13. Rosnąca tendencja współpracy to nie tylko ułatwienie zadania dla mnie, a...

źródło: comment_1586471122FKCwZLbg9Lwfz9XPVejW30.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
15. Przechodzimy do lżejszych rzeczy. Najbardziej doceniliście Senatora i Kanclerza Kormaka Lacheba pseudonim Bombardier. Na kolejnych miejscach znaleźli się senator za dnia i namiestnik homoharemu w nocy senator Szechter Pryde oraz senator-cesarz Volesus Excelus Gwardius, którego historię poznawaliśmy na przestrzeni całej gry.
16. Najwięcej głosów otrzymał atechniczny zbereźnik i mistrz w jednej osobie Stah-Schek. Doceniliście również Zaarbalda, który kontynuował udział w przygodzie mimo przedwczesnej śmierci oraz pogromcę wspomnianej dwójki, Imperatora Sith Dartha
lacuna - 15. Przechodzimy do lżejszych rzeczy. Najbardziej doceniliście Senatora i Ka...

źródło: comment_1586471140qZnSL5b4uIksuWWCVb18hK.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
17. Przywódca Galak Pizzy zdobył od Was to prestiżowe wyróżnienie mimo że jego historia nie zakończyła się happy endem. Morderca kobiet i dzieci Baalar Nervozz został doceniony przez prawie co czwartego głosującego.
18. Tutaj nie mieliście wątpliwości. Inspirowana literaturą i grami ze świata Gwiezdnych Wojen Noxalia zdobyła ponad połowę głosów, zostawiając w tyle panią senator Oyage Paranę o bardzo bujnej karierze zawodowej i prywatnej.
lacuna - 17. Przywódca Galak Pizzy zdobył od Was to prestiżowe wyróżnienie mimo że je...

źródło: comment_1586471157pjS1NVqYJ4kadYkkMolg9a.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
19. Rzutem na taśmę Caius Carrambus pokonał Naviana w walce o nagrodę dla najlepszego debiutanta. Do wygranej przyczyniło się odważne i śmiałe przywództwo w największej frakcji Senatu. Szef KPZRu pokonał Najemnika znanego m.in z afery kranowo-łańcuchowej oraz bardzo krótkiej kariery jako komandora floty Huttów.
20. Kanclerz Lacheb nie bierze jeńców. Druga Złota Lucyna przypada za jego bezkompromisową akcję, która na nowo zdefiniowała kilkusetletnią politykę zagraniczną Republiki.
lacuna - 19. Rzutem na taśmę Caius Carrambus pokonał Naviana w walce o nagrodę dla na...

źródło: comment_15864711728hnvXnn15q859gAvPywszA.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
21. Suma nieszczęśliwych zdarzeń. Złe miejsce, zły czas i wyrok podpisany przez trzy kości dwudziestościenne. Pamięć o Was nie zaginęła przez niemal całą grę.
22. Tutaj bez zmian - nadal chcecie mieć wpływ na grę innych bohaterów ale i nie móc spać spokojnie w zbudowanym przez nas świecie.
lacuna - 21. Suma nieszczęśliwych zdarzeń. Złe miejsce, zły czas i wyrok podpisany pr...

źródło: comment_1586471195lptxrGEA3DVsjujhpexCap.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
25. Ogromny skok pierwszej grupy. Ma to pewnie wiele wspólnego nie tyle z grami, co z niezrozumiałymi zachowaniami Moderacji których ukoronowaniem była #aferamadonny. Dodajmy do tego usuwanie wpisów fabularnych... ach szkoda gadać, szkoda strzępić ryja. Poszukiwania nowej platformy wciąż trwają i nie będzie to na pewno Reddit.
26. Portfel Waves będzie integralną częścią gry giełdowej przed następną przygodą. Jeżeli testy w jej trakcie przejdą pomyślnie, wtedy na pewno zostanie
lacuna - 25. Ogromny skok pierwszej grupy. Ma to pewnie wiele wspólnego nie tyle z gr...

źródło: comment_1586471227JSDydcpiW8JIvqQbvAuu32.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
27. Dlaczego większość nie ma zdania? Bo nie wie jak będzie lepiej. Mimo wszystko jest to jasny sygnał dla mnie, że mam nie rozwijać przesadnie głównych wątków gry i pozwolić się jej toczyć swoim własnym, wskazanym przez graczy torem. Da się zrobić.
28. Wasz wybór będzie bardzo trudny do wykonania w przypadku indywidualnej eksploracji. Grozi nam wtórność schematów i przez to niższa jakość tworzonego świata. Mogę się wspomagać generatorami ale wracamy do
lacuna - 27. Dlaczego większość nie ma zdania? Bo nie wie jak będzie lepiej. Mimo wsz...

źródło: comment_15864712468DjIpxq6nCFUjeHmuHePsN.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
29. Dziękuję za zaufanie. Informację o wyborze tematyki podam po publikacji wyników drugiej ankiety.
30. Przekładając na terminologię Gwiezdnych Wojen: pierwsza modyfikacja, która przychodzi mi do głowy, to połączenie ról Jedi i Najemników oraz ograniczenie liczebności Senatorów z płynną możliwością przechodzenia między tymi stanami. Wszystko oczywiście będzie zależało od tematyki przygody i jej typu.
lacuna - 29. Dziękuję za zaufanie. Informację o wyborze tematyki podam po publikacji ...

źródło: comment_1586471263pp1DRmeAfWi0Zh4XP44K9Q.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz