Wpis z mikrobloga

Roadster z Żerania

czyli

Polski Fiat Dutton

Lata 70. XX wieku były prawdopodobnie najlepszym okresem w historii powojennej polskiej motoryzacji. Produkcja na warszawskim Żeraniu licencyjnego dużego Fiata dostarczyła nowych technologii a także zastrzyk gotówki ze sprzedaży eksportowej kredensa . Przeróżne próby tworzenia nowych wersji nadwozia zaowocowały wdrożeniem wersji pick-up czy kombi; sam fiaton był także bazą dla udanego prototypu Ogara.

W 1977 roku, rok przed wdrożeniem do produkcji seryjnej Poloneza, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Osobowych zlecił angielskiej firmie specjalizującej się w produkcji kabrioletów skonstruowanie roadstera; za bazę do auta miał posłużyć kredens. Wkrótce do OBR SO trafił prototyp o nazwie Dutton, nazwany tak od firmy, jaka go wykonała.

Dwumiejscowy pojazd wyglądał jak typowy angielski roadster – ze względu na kraj, gdzie dokonano przeróbki, przebrany fiaton został przystosowany do ruchu lewostronnego. Projekt nadwozia z tworzyw sztucznych był podobny do modelu Phaeton, który Dutton wprowadził w niedługim czasie do swojej oferty. Samochód wyposażono w płócienny dach, który po złożeniu chronił podróżujących przed opadami atmosferycznymi.

Samochód wzbudzał niemałą sensację na ulicy, spowodowaną głównie zamieszczeniem na atrapie chłodnicy znaczka „Polski Fiat”. Podobnie jak „bratni” Ogar, także i Dutton miał być produkowany w Zakładzie Krótkich Serii – do produkcji ostatecznie nie doszło, głównie ze względu na brak niezbędnych funduszy, czy też pogarszającą się sytuację polityczną.
Jedyny powstały prototyp niedługo potem zniknął bez śladu i nie odnaleziono go do dziś; nie wiadomo czy został w Polsce, czy wrócił do Wielkiej Brytanii.

#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #prl #fso #fiat125p #autakrokieta

SonyKrokiet - Roadster z Żerania

czyli

Polski Fiat Dutton

Lata 70. XX wieku ...

źródło: comment_Famail3W7zQzNAVuL0a4EPi68lnCz3TL.jpg

Pobierz
  • 14
  • Odpowiedz