Aktywne Wpisy
![tangens_kutangens](https://wykop.pl/cdn/c0834752/cd79e179517fd33a7b1148cded86a0aad181b9a6170bc8f2f1768329c3417e91,q60.jpg)
tangens_kutangens +568
Czy tylko mnie tak poruszyła śmierć tego żołnierza?
Człowiek się przyzwyczaja do tych wszystkich złych wiadomości, którymi jesteśmy karmieni, a to mnie ruszyło.
Do tego świadomość, że doskonale zdawali sobie sprawę z jego beznadziejnego stanu i przez tydzień to ukrywali.
Ja #!$%@?, szkoda tego chłopa.
#polska #granica #wojna
Człowiek się przyzwyczaja do tych wszystkich złych wiadomości, którymi jesteśmy karmieni, a to mnie ruszyło.
Do tego świadomość, że doskonale zdawali sobie sprawę z jego beznadziejnego stanu i przez tydzień to ukrywali.
Ja #!$%@?, szkoda tego chłopa.
#polska #granica #wojna
![tangens_kutangens - Czy tylko mnie tak poruszyła śmierć tego żołnierza?
Człowiek si...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/09ac0d5b6516061cb2ac0eb229e6a452b5e46d19e305947970623a37452ba2a1,w150.jpg)
źródło: pap_20230920_1Z0
Pobierz![EmDeCe](https://wykop.pl/cdn/c3397992/EmDeCe_DxeqmzDQUF,q60.jpg)
EmDeCe +742
czyli
Polski Fiat 125p Coupe/PF 1500 Coupe
Dwudziestolecie FSO to nie byle wydarzenie, zwłaszcza kiedy jeden z pracowników, a dokładniej Tadeusz Wrzaszczyk, zostaje ministrem przemysłu w rządzie Edwarda Gierka. Z tej okazji uroczystość postanowiono uświetnić pokazem nowego auta – Polskiego Fiata 125p w odmianie coupe. Do projektu nadwozia i wnętrza zaangażowano Zbigniewa Wattsona, który zaprojektował także nieco później FSO 1100 czy żerańskiego mikrobusa; mechanikę postanowiono zaadaptować z licencyjnego kredensa. Konstruktorem nadwozia był inżynier Sławomir Murarski, zaś konstruktorem całości – inżynier Mirosław Górski.
O ile nadwozie było znośne stylistycznie, o tyle samochód z powodu użycia płyty podłogowej z fiatona wyglądał komicznie – przedni osprzęt silnika wystawał spod pasa przedniego, zaś spod zderzaka tylnego było widać tylne zawieszenie; ponadto sam fakt zbudowania niskiego i szerokiego auta na podwoziu z fiutona sprawiał, że pojazd wyglądał jak samoróbka. Podobne wrażenie sprawiała deska rozdzielcza, której dość prosty design „zapowiadał” wnętrze pomyloneza.
Ciekawie wyglądała sprawa z mechaniką i silnikiem – wszystkie mechanizmy pochodziły z kanta, z wyjątkiem silnika – w prototypie użyto silnika 1.5, którego nie zakupiono przy okazji licencji PF 125p; jednostkę podkręcono do mocy 90KM, co sprawiło, że samochód rozpędzał się do nawet 170kmh, co było wartością imponującą, zważywszy na fakt, że samochód ważył niemal tonę, a jego karoseria była wykonana z tworzyw sztucznych.
Pojazd był gwiazdą przeróżnych targów, jednak, podobnie jak FSO 1100 czy FSO Ogar, nie trafił do produkcji – samochód miał być produkowany w Zakładzie Krótkich Serii, ostatecznie jednak montowano tam inne fiaty. Prototyp trafił do Muzeum Techniki, gdzie stoi do dziś.
#samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #prl #fso #fiat #autakrokieta
źródło: comment_xBQF3pT2vzk3LjjypatNuAcGrXtVhn8H.jpg
Pobierzźródło: comment_VIFmx5NK1HHdoNXpg1wmozbzys36SghX.jpg
Pobierzźródło: comment_3EwYDrHdPZxP6SCNDmf3gHY4l0awvIgE.jpg
Pobierzźródło: comment_K6kIPQpZjE7NYx0VLP2YAfttFQB9GY3C.jpg
Pobierzźródło: comment_JF0SRIPywhI9FPbCximHcfOATPBX2QpW.jpg
Pobierz@SonyKrokiet: Bo Ogara projektowano pod kątem amerykańskich norm bezpieczeństwa. Brzmi niewiarygodnie, ale lata temu coś takiego właśnie przeczytałem w artykule o nim w Auto Świecie.
także projektowano pod tym kątem - dlatego miał między innymi masywne zderzaki czy szerokie słupki; ze względu jednak na bankructwo firmy eksportowej, a także znikome zainteresowanie, pomyloneza nie eksportowano do USA, z wyjątkiem kilku sztuk z prywatnego importu; kantona w pikapie spotkał podobny los
@SonyKrokiet: Czy w tym prototypie na pewno jest inny silnik? Z tego, co wiem to pojemność skokowa jest taka sama, co w Dużym Fiacie, tylko tutaj są dwa gaźniki. Po desce rozdzielczej najlepiej widać jak daleko jest ten samochód od produkcji seryjnej. Swoją drogą to coupe jest idealne dla antyfanów Ogara: nie podobają się zderzaki? Tutaj w ogóle nie ma zderzaków(