Wpis z mikrobloga

Bawiłem się ostatnio sokiem z czerwonej kapusty i sprawdzałem ph różnych rzeczy. Zostawiłem słoik z tym sokiem i zapomniałem o nim na kilka dni. Dzisiaj znalazłem go i był pokryty cienkim kożuchem, zgaduję, że to jakieś bakterie.
Natomiast sok stał się jaskrawo niebieski, taki kolor miał tylko kiedy sprawdzałem środki do udrażniania rur.
Pytanie: czy to faktycznie mogły być bakterie? Wydawało mi się, że nie przepadają za środowiskiem zasadowym.
#biologia #chemia
  • 19
@kartofel No właśnie bakterie nie przepadają za środowiskiem kwasowym. Zasadowe jest dla nich całkiem przyjemne.

Kolor natomiast wynika ze zmiany pH i jego wpływu na barwę barwników znajdujących się w czerwonej kapuście. Bodajże chodzi o antocyjany, ale nie jestem pewien.
z ciekawości sprawdzałeś pH


@oregon24: sprawdziłem o tyle tylko, że stwierdziłem zmianę koloru z ciemno-fioletowej na jasno-niebieską. Z chemią i biologią ostatni raz do czynienia miałem z 15lat temu, jestem totalnym laikiem.
@ludi889: no dobra, skoro wiemy, że to bakterie, czy istnieje jakaś domowa metoda, żeby sprawdzić co to za świństwo mi się przypałętało? Chociażby z jakimś przybliżeniem?
@ludi889: jakieś mgliste pojęcie miałem co robię ( ͡º ͜ʖ͡º)
Widziałem filmik na YT i chciałem spróbować zrobić to samo w domu.
@oregon24: Słoiczek stał na parapecie ale nie był zakręcony, więc chyba kiszonka odpada (?)
Czuć coś charakterystycznego?


@ludi889: Daj spokój, jak zobaczyłem, że coś tam rośnie, to momentalnie zalałem wrzątkiem+detergent i do kibla.
Ale jak się trochę przygotuję teoretycznie to powtórzę eksperyment i dam znać ;)
@ludi889: Kolor taki jak opisałem wyżej, kożuszek był raczej cienki ale dość mocny (przy wylewaniu zawartości kożuch się nie rozpadł tylko jako całość przywarł do ścianki). Kożuszek równomiernie pokrył całą powierzchnie płynu (słoik na oko miał średnice 5~7cm)
Napisz, proszę coś więcej o zapachu (tego nie sprawdzałem) czego mogę się spodziewać? Co jaki zapach może oznaczać.