Wpis z mikrobloga

Cześć, ostatni teledysk R+, oprócz tego, że jest mocno kontrowersyjny, napakowany jest po brzegi różnego rodzaju symboliką i odwołaniami do historii Niemiec i dyskografii samego zespołu. Część udało mi się zauważyć i rozszyfrować.

Najpierw sprawa Germanii. Jest to jedyna postać, poza ofc samymi wykonawcami, która przewija się przez cały teledysk. Jak łatwo można zwiększyć, personifikacja Niemiec jest grana przez czarnoskórą aktorkę, co się nieco kłóci z ideałem Aryjczyka. Ma to jednak swoje uzasadnienie:
— Symbolem Niemiec jest czarny orzeł.
— Germania swoje stroje, akcesoria, szminkę czy nawet oczy i zęby ma w kolorach czerwonym i złotym. Te kolory, razem z czarnym, dają nam flagę Niemiec.
— R+ już kiedyś użył czarnej aktorki do roli, która się z tym kolorem nie kojarzy — anioła w teledysku do “Mein Teil”. Może robią sobie małą tradycję.

Teraz czas na sam teledysk. Link: https://www.youtube.com/watch?v=NeQM1c-XCDc

0:00 — tu jest łatwo, bo została podana data — 16 n.e. — czyli data pokonania Arminiusza, bohatera narodowego Niemców, przez rzymskiego wodza Germanika. Odbyło się to 7 lat po bitwie w Lesie Teutoburskim, zakończonej odwrotnym rezultatem, będącej dla Niemców tym, czym dla nas jest Cedynia.
0:47 — obcinanie głów pokonanych wrogów było jedną z rozrywek Celtów.
1:06 — szklana trumna była w teledysku do “Sonne”.
1:08 — U-Boot typu VII, okręt podwodny używany przez III Rzeszę podczas II wojny światowej.
1:20 — inscenizacja z życia w Berlinie w latach ‘20 ubiegłego wieku. Niemcy pogrążone były wtedy w ogromnym kryzysie gospodarczymi i ogólnie nie było za wesoło.
1:28 — Germania ma na piersi godło Świętego Cesarstwa Rzymskiego “obowiązujące” od 1411 roku, co ma sens, gdyż uzbrojenie i opancerzenie w tej scenie jest późnośredniowieczne. Czterech ożywionych rycerzy może symbolizować cztery rody walczące między sobą o koronę cesarską, ale to tylko teoria robocza.
2:00 — katastrofa Hindenburga. LZ-129 Hindenburg był największym sterowcem w historii, dopóki nie wybuchł w 1937 roku, uświadamiając ludzkości, że napełnianie wielkich balonów wodorem i pakowanie w nich ludzi to kiepski pomysł. Warto dodać, że odniesienia do katastrof lotniczych w twórczości R+ to stały element, sama nazwa zespołu pochodzi od amerykańskiej bazy lotniczej w Ramstein, gdzie w 1988 roku doszło do katastrofy podczas pokazów lotniczych.
2:24 — prawdopodobnie biuro Przewodniczącego Rady Państwa NRD. Till wciela się w Ericha Honeckera, przywódcę NRD w latach 1971-89. Obok niego stoi Oliver przebrany za Sigmunta Jähna, pierwszego Niemca w kosmosie, który wybrał się tam na pokładzie statku Sojuz 31 w 1978 roku.
2:31 — Till odpala cygaro, po lewej na ścianie jest napis “Rauchen verboten” — palenie wzbronione.
2:41 — ci w mundurach to Spezialeinsatzkommando — oddział policji do spraw specjalnych. Psy to oczywiście owczarki niemieckie, a ich liczba i sposób prowadzenia jest nawiązaniem do teledysku “Mein Teil”. Germania obwieszona jest pasem nabojowym, jako że Niemcy są jednym z ważniejszych na świecie producentów broni.
2:43 — szczury to symbol epidemii dżumy, z którą Niemcy mieli trochę problemów w średniowieczu.
2:46 — ci wiszący panowie to Czterej Jeźdźcy Apokalipsy, najbardziej wyróżnia się ten zielony, Zaraza.
2:49 — scena ogólnie symbolizuje przyczyny reformacji, a więc mamy katolickich zakonników popełniających różnego rodzaju grzechy główne.
3:29 — kryzysowi w latach ‘20 towarzyszyła hiperinflacja, pieniądze nie miały żadnej wartości i można było sobie nimi tak rzucać.
3:47 — V2, pierwszy działający rakietowy pocisk balistyczny, najwybitniejsze dzieło niemieckiej inżynierii podczas II wojny światowej, mające odmienić jej przebieg. No nie udało się. Miejsce, w którym rozgrywa się ta scena, to Peenemünde na wyspie Uznam, gdzie opracowano i produkowano tę broń.
4:02 — na szubienicy znajduje się napis “Fotografieren verboten” — zakaz fotografowania.
4:06 — Richardowi trafił się stopień Sturmbannführera — majora. Towarzyszący mu SS-man z wąsem to Unterstürmfuhrer — podporucznik, Germania ma stopień generalski, nie widać jaki dokładnie, gdyż patka jest w większości zakryta.
4:07 — idąc od lewej, delikwenci to: gej, Żyd, Żyd i więzień polityczny (dwa w cenie jednego), osoba aspołeczna (bezdomny, narkoman, takie tam). Mają dosyć wysokie numery (takich więźniów obozu nazywano “milionerami”), więc trafili do tego obozu dosyć późno.
4:13 — to drugie w tej scenie ujęcie na Germanię. Uważny widz zauważy, że zmieniło jej się oko, które ma zakryte.
4:18 — Frakcja Czerwonej Armii (Rote Armee Fraktion, RAF), czyli skrajnie lewicowa organizacja terrorystyczna działająca w Niemczech Zachodnich. Till wciela się tu w Ulrike Meinhof, jedną z szefów ruchu.
4:34 — Germania przebrała się za huzara. Kolor munduru sugeruje, że tym razem reprezentuje Królestwo Prus.
4:37 — scena palenia na stosie. Niemcy były terenem, gdzie zarówno protestanci, jak i katolicy lubili takie rozrywki.
4:39 — palenie książek przez SS-manów, tego chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć.
4:42 — skazaniec na stosie ma maskę z miotaczem ognia, stosowaną podczas wykonywania “Feuer frei” na koncertach.
4:44 — inkwizytor i SS-man strzelają miśka, łatwe do interpretacji.
4:50 — te same popiersia znalazły się na okładkach płyty “Made in Germany”. Przy okazji mamy białe gołębie, symbol pokoju.
5:23 — czołg to prawdopodobnie Leopard 1 (kiepsko widać, a ja czołgi powojenne tak średnio), w tle Karol Marks z Chemnitz.
5:29 — znowu się zmieniło oko Germanii.
5:49 — zamieszki w Berlinie, które odbyły się z okazji święta 1 maja w 1987 roku.
5:57 — czarny orzeł, symbol zjednoczonych Niemiec.
6:17 — ( ͡° ͜ʖ ͡°)
6:24 — znów nawiązanie do dwóch teledysków — “Engel” i “Mein Teil”.
6:51 — "Sonne” w wersji na fortepian.

#rammstein
  • 23
  • Odpowiedz
  • 2
@krasnoludkolo To, czego nie byłem pewien, ominąłem całkowicie, jak pomniki z początku teledysku czy korona, którą Germania ma na sobie w scenach w złotej zbroi. Może uda mi się to rozwiązać gdy się z tym prześpię i zrobię jeszcze jeden risercz.
A co do porodu, to kojarzy mi się z jedną ze scen z pierwszego teledysku do "Mein Herz brennt", można ewentualnie uznać, że to jakieś narodziny nowych Niemiec albo coś
  • Odpowiedz
  • 2
@krasnoludkolo Są, z tym że przedstawiają kogoś konkretnego i jest problem z identyfikacją tych osób, bo nie przypominają mi żadnego ze znanych mi pomników. Choć kilka typów mam, jak Luter czy Otton I, ale to będę musiał jeszcze ogarnąć.
@Niebadzlosiem Dzięki, choć to obycie się przydaje w życiu tylko do gównowpisowania na wypoku ( ͡° ʖ̯ ͡°)
  • Odpowiedz
@ZenonZawodowiec A może wystrzelili ją w kosmos bo ta Germania była prowodyrem wszelkiego rodzaju fakapów w historii Niemiec? Nie jest tu przedstawiana jako ofiara, tylko jako oprawca. A naród niemiecki w postaci czonków zespołu i nowego pokolenia owczarków niemieckich chce zacząć pisać historię od nowa bez krwawych konfliktów, bez niej? Kochają ją, bo to Matka, Ojczyzna, ale mają dosyć, są zmęczeni walkami, chcą spokoju i normalności?
  • Odpowiedz
  • 6
@AperolSpritz Ogólny odbiór końcówki może być taki, że cała ta #!$%@? historia Niemiec się rozpada, pozbywamy się Germanii i żyjemy dalej, będąc jej dziećmi, pamiętając o przeszłości, ale czyniąc inaczej. Tak to widzę, zwłaszcza że łączy się to z tekstem, no ale to już typowe dywagacje z matury z polskiego "co autor ma na myśli". Trzeba czekać na making of, może coś się rozjaśni.
@kidzior Spokojnie, posiedzę na wypoku dłużej,
  • Odpowiedz
  • 3
Jeszcze jedną rzecz sobie właśnie wykminiłem. Jest ta scena w więzieniu, gdzie na Tilla współwięźniowie rzucają banknoty, co sugeruje czasy Republiki Weimarskiej, zwłaszcza że strażnik ma mundur z tamtego okresu. Starałem się właśnie przypomnieć wszystkich głośniejszych więźniów w Niemczech w tamtym okresie i nasuwa się tu tylko jeden — pewien austriacki akwarelista. Czasowo się to mniej więcej zgadza (1924 rok), tak więc jest to możliwe.
  • Odpowiedz
@ZenonZawodowiec: 0:39 wyraźnie widać wielkie drzewo z wisielcami, według relacji Cezara i późniejszej Tacyta ludzi wieszano w ofierze germańskiemu Merkuremu, czyli prawie na pewno Wodanazowi, wczesnej formie Odyna/Wotana, również boga wisielców.
@Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala zauważył że gdzieś w teledysku pojawia się posąg Albrechta Niedźwiedzia, twórcy Marchii Brandenburskiej, uczestnika krucjaty połabskiej.
  • Odpowiedz
@Myrkull: Zgadza się.

@ZenonZawodowiec: Posąg z 0:50, 1:10 i 3:16 przedstawia Albrechta Niedźwiedzia, askańskiego margrabiego Nowej Marchii, jedną z głównych postaci krucjaty połabskiej, którego niemieccy naziści kilkaset lat później docenili za brutalność i bezlitosność, z jaką (prócz narastającej wraz z napływem kolejnych osadników niemieckości) czynił wśród Połabian "opłakane apostolstwo".
MannazIsazRaidoKaunanOthala - @Myrkull: Zgadza się.

@ZenonZawodowiec: Posąg z 0:50...

źródło: comment_fiklmLlj9KZ7eUEXZPgzN1yKvCpVoGLe.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz