Wpis z mikrobloga

Boeing nie wyrabia wiec trzeba zatrzymać SpaceX aby nie było pierwsze. A że będzie to kosztować 80+ milionów dolarów za każde miejsce w Soyuzie... co tam, podatnik zapłaci.
"NASA OIG (Office of Inspector General) announces an audit that will examine NASA’s plans for transporting astronauts to the International Space Station."
@anon-anon: nie dorabiaj teorii spiskowej. Po pierwsze 80 mln $ za miejsce to i tak taniej niż NASA płaci SpaceX nie mówiąc już o Boeingu. Po 2 nie wiadomo przecież czy DM-1 przejdzie bez problemu i czy "Inflight Abort Test" przejdzie bez problemu. NASA po prostu robi plan B dla zapewnienia obecności amerykanów na ISS co jest niezbędne dla bezproblemowej pracy stacji kosmicznej i jest to wdrożenie rekomendacji Aerospace Safety Advisory
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

DM-1 - Scheduled|SpaceX CCtCap Demo Mission 1
ISS - International Space Station – Międzynarodowa Stacja Kosmiczna – międzynarodowy, zamieszkały satelita, umieszczony na niskiej orbicie okołoziemskiej.
ASAP - Aerospace Safety Advisory Panel, NASA

Jestem botem

@corran: lot F9 kosztuje 62 miliony. SpaceX liczy za misje zalogowe wiecej bo 1. moze 2. wymagania NASA są tak przepieprzone, ze szkoda slow x))) Rosja sie w tancu nie #!$%@?, ich sojuz wyglada jak blaszana puszka z lat 60 i oni tym latają. I da sie. Ale NASA to by chciala na kazdym etapie lotu miec 100% szans. SLS juz w drugiej misji poleci z ludzmi. Z drugiej strony NASA
@monarchista F9 kosztuje 62 mln a Crew Dragon to za darmo jest? Kiedyś już podawałem ile NASA płaci za lot i wyszło że około 500 mln $.
Nawet wymagań NASA nie znasz a uważasz że są przepieszone... A co do Sojuza to chyba nikt nie powie że to jest niebezpieczna konstrukcja bo nie ma innego statku z takimi osiągnięciami.
Ze spadochronami spacex podawał już że problem jest rozwiązaniu a co do zbiornika
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

SLS - Space Launch System heavy-lift
F9 - Falcon 9 – Następca Falcona 1.

Jestem botem

@corran:

F9 kosztuje 62 mln a Crew Dragon to za darmo jest? Kiedyś już podawałem ile NASA płaci za lot i wyszło że około 500 mln $.


Koszt opracowania to jedno a koszt wystrzelenia to drugie. Np. koszt opracowania SLS do teraz wynosi juz okolo 10 miliardow dolarow. Koszty wystrzelenia jest szacowany na 1 miliard za lot. Opracowanie Crew Dragon pochłonelo troche dolarów ale to jest biznes. Najpierw trzeba zainwestowac w
@monarchista:
500 mln $ za lot wychodzi z kontaktu między NASA a SpaceX. Tak jest w tym opracowanie pojazdu, ale dokładnie tak samo było przy wersji Cargo i co się stało? Przy drugim kontrakcie NASA będzie płaciła SpaceX 50% więcej niż przy pierwszym więc nie byłbym taki pewny że ta cena dla załogi później spadnie szczególnie że u Boeinga cena za lot jak na razie wychodzi 700 mln $.

Wymagania NASA?
@corran:

500 mln $ za lot wychodzi z kontaktu między NASA a SpaceX. Tak jest w tym opracowanie pojazdu, ale dokładnie tak samo było przy wersji Cargo i co się stało? Przy drugim kontrakcie NASA będzie płaciła SpaceX 50% więcej niż przy pierwszym więc nie byłbym taki pewny że ta cena dla załogi później spadnie szczególnie że u Boeinga cena za lot jak na razie wychodzi 700 mln $.


jesli taki
@monarchista:

Złe pytanie postawiles. Biezpieczny transport to kazdy by chcial. Nie odniosles sie do tego co napisalem. NASA postawila warunki niemozliwe do spełnienia, ogromne marginesy błedów, przekraczajace dwukrotnosc wytrzymalosci elementów. Innymi slowy statek musi byc zdolny przetrwac ponad 2 razy to co bedzie wytrzymywal w normalnych ale i nawet ciezkich misjach. Dla porównania wahadłowiec nie miał zadnej mozliwosci ucieczki. Na zadnym etapie lotu.


Nie wiem czy akurat jest ponad 2, ale
@corran:

Nie wiem czy akurat jest ponad 2, ale jeśli jesteś inżynierem to taki współczynnik bezpieczeństwa wcale nie jest duży jak coś projektujesz :)


nie dotyczy sektora kosmicznego. Inne warunki i dzialanie na materiały. Gdyby tak bylo to oslona termiczna rowniez powinna wytrzymywac ponad 2x to co podczas misji a tak nie jest.

Z tego co ja pamiętam to NASA od dawna wymagała lotów w jednej konfiguracji a SpaceX budował każda
Owszem ale to bylo dawno temu i dotyczylo wersji przed B5. Od miesiecy lata juz Block 5 i COPV 2.0 też byl zaimplementowany juz w kilku misjach.


@monarchista:
jak ja pamiętam to cały czas NASA mówiła o 7 lotach w ostatecznej konfiguracji. SpaceX dał nowy zbiornik więc chyba logiczne że w takiej konfiguracji mają się liczyć te 7 lotów. I to nie muszą być loty dla NASA tylko ogólnie w takiej
@corran: stary, sory ale średnio kumaty jestes ; DD. Z tego co pamietasz, to dobrze pameitasz ale to co ty mowisz to za cholere nie ma nic do tematu. SpaceX zainstalowal juz drugą wersje zbiornika i kilka lotow z nią odbył. No mam Ci to pogrubić zebys zobaczyl? Wiec jesli np. odbyl 3 loty na to szkoda by bylo teraz znowu zmieniak zbiornik i od nowa 7 lotow robic.

Co do
@corran: :DDDDDD. Ostatni raz. Plan byl prosty. Nasa wymagala 7 lotow ze zbiornikiem. SpaceX go zamontowal i rozpoczal loty. Kilka poszło. Wchodzi jakas agencja i wymaga zmiany i lotów od nowa. A jak SpaceX zmieni zbiornik i rozpocznie loty i wjedzie Pentagon ze zmianami to tez nie widzisz problemu? Da sie przyzwyczaic co? : D I uprzejmie zwracam uwage, ze rozmawialismy jeszcze o kilku rzeczach a nie tylko o tej.