Wpis z mikrobloga

Masz bardzo błędne pojęcie o tym, jak wygląda dzisiejszy świat.

Odpowiedz sobie na trzy pytania:
- Jak w ciągu ostatnich 20 lat zmieniła się liczba ludzi żyjących w skrajnym ubóstwie (zwiększona dwukrotnie/zmniejszona dwukrotnie/bez zmian)?
- Jaki procent dzieci na świecie poddano szczepieniom? (20/50/80)
- Jaki procent ludzi na świecie ma dostęp do elektryczności? (20/50/80)

Pełna pula zawiera 13 tego typu pytań i zostały one zadane 12000 osobom z 14 krajów (pytania jednokrotnego wyboru, 3 możliwe odpowiedzi). Odpowiadając na nie całkowicie losowo, powinno się uzyskać 4 poprawne odpowiedzi. Aż 78% osób uzyskało wynik gorszy, nikt nie odpowiedział poprawnie na wszystkie, a tylko jedna osoba na 11.

Jak poradziłeś sobie z tymi trzema?
w 1800 roku, aż 85% ludzkości na świecie żyła za mniej niż dwa dolary dziennie. w 1993 roku było to już 34%, a w 2013 tylko 10,7%. Liczby te nadal maleją. Obliczenia uwzględniają inflację.
Według danych WHO aż 88% rocznych dzieci na całym świecie zostało poddanych szczepieniom na różne choroby.
Według Global Tracking Framework, 85,3% ludzi na świecie posiada w jakimś stopniu dostęp do elektryczności. Dostęp ten może być jednak różnie definiowany (prąd raz w tygodniu również się łapie).

Okej, więc skąd się bierze nasz spaczony obraz rzeczywistości?
Przyczyn jest wiele, a jedną z nich jest dostęp do telewizji i internetu. Niezły paradoks, nie? W olbrzymim skrócie, ludzki mózg cały czas, podświadomie, szuka zagrożenia. To cecha, którą mieli już nasi przodkowie, a która dzisiaj wykorzystywana jest przez media. Wypadek, tragedia, zamach i zbrodnia - takie nagłówki przyciągają naszą uwagę, takie historie się sprzedają. Mimo łatwego dostępu do informacji, nawet nie wpadnie nam do głowy, żeby sprawdzić statystyki.

Może czas spojrzeć jak naprawdę wygląda nasz świat?

Przygotowane na podstawie książki "Factfulness: Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą", którą bardzo polecam. Lektura lekka, 300 stron, które zmieniły moje spojrzenie na świat.
Bardzo polecam też wystąpienia Hansa Roslinga na platformie TED.

PS: Nie, nikt mi nie zapłacił za reklamę tej książki.

#nauka #gruparatowaniapoziomu #swiat #swiatnauki #ciekawostki
  • 49
  • Odpowiedz
w 1800 roku, aż 85% ludzkości na świecie żyła za mniej niż dwa dolary dziennie. w 1993 roku było to już 34%, a w 2013 tylko 10,7%. Liczby te nadal maleją. Obliczenia uwzględniają inflację.

Według danych WHO aż 88% rocznych dzieci na całym świecie zostało poddanych szczepieniom na różne choroby.

Według Global Tracking Framework, 85,3% ludzi na świecie posiada w jakimś stopniu dostęp do elektryczności. Dostęp ten może być jednak różnie definiowany
  • Odpowiedz
@Kormas: Dane o życiu za poniżej 2 dolary w 1800 podaje często Jordan Peterson. Dla mnie największa zaskoczenie to tak wielki wzrost bogactwa od 1993 do dzisiaj.

Jedno mnie zawsze zastanawia w takich danych: na ile to wlicza wartość rzeczy, które nie są bezpośrednio zakupione. Jeżeli ktoś żyje w trzecim świecie i część pożywienia pozyskuje z natury to wartość tych rzeczy jest szacowana? Jak się ma do tego szara strefa?
  • Odpowiedz
@Kormas: Nie lubię takich "prowokacyjnych" tytułów, czy wstępów. Czytając wstęp i pytania myślałem raczej: "myślę o trzech optymistycznych odpowiedziach, a więc pewnie na świecie jest gorzej niż myślę". Szczególnie w przypadku pierwszego pytania, na które zresztą nie podałeś sensownej odpowiedzi (w pytaniu jest mowa o liczbie, w odpowiedzi o procentach, a przecież liczba ludności na świecie szybko wzrasta. Nie tak, żeby 10,7% ludności z 2013 wynosiło tyle co 34% z
  • Odpowiedz
@catkarol:
@Jan_K: Wygląda to na błąd w tłumaczeniu, masz rację. W polskiej wersji książki pytanie brzmi dokładnie "W ciągu ostatnich 20 lat liczba ludzi żyjących w skrajnym ubóstwie...", natomiast w wersji angielskiej "In the last 20 years, the proportion of the world population living in extreme poverty has . . .”. Czyli prawidłowo będzie operować na procentach.

Tutaj dokładniejsze wyjaśnienie tego pytania i odpowiedzi: https://www.gapminder.org/ignorance/ignorance-test/results/question-3/
  • Odpowiedz