Wpis z mikrobloga

Czemu tu jest taka różnica?
9x Merlin 1D w Falcon Heavy, każdy 620kN, łącznie 5 580 kN
5x F-1 w Saturn V, każdy 6 770kN, łącznie 33 850 kN

Do porówniania:
2x Rolls-Royce Trent 1000 w Dreamliner 747, każdy 346kN , łącznie 692 kN
4x Rolls-Royce Trent 900 w Airbus A380, każdy 340kN, łącznie 1 360kN

F16 czy F22 i F35 może ktoś dla chęci porównać w komentarzach:)

#spacex #nasa #kosmos #boeing #airbus #aircraftboners #samoloty #f16 #f22 #f35
  • 13
  • Odpowiedz
@nikitten: Racja.

Czemu tu jest taka różnica?
27x Merlin 1D w Falcon Heavy, każdy 620kN, łącznie 16 740 kN
5x F-1 w Saturn V, każdy 6 770kN, łącznie 33 850 kN

Do porówniania:
2x Rolls-Royce Trent 1000 w Dreamliner 747, każdy 346kN , łącznie 692 kN
4x Rolls-Royce Trent 900 w Airbus A380, każdy 340kN, łącznie 1 360kN

F16 czy F22 i F35 może ktoś dla chęci porównać
  • Odpowiedz
Czemu tu jest taka różnica?


@Encepence2: ale nie rozumiem pytania - jak to czemu jest taka różnica? Bo Samolot wystarczy rozpędzić, a rakietę trzeba unieść z prędkością ucieczki na orbitę (albo i wyższą)...
  • Odpowiedz
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

F9 - Falcon 9 – Następca Falcona 1.
FH - Falcon Heavy – Wylądowana (w 2/3) rakieta, składająca się z trzech członów Falcona 9.

Jestem botem

  • Odpowiedz
@Encepence2: jesli pytasz o roznice pomiedzy Merinem 1D a F-1 to odpowiadam - wymiary.
Merlin 1D ma średnice dyszy 1,25 metra i wysokość odrobine wieksza niż człowiek natomiast F-1 ma srednice dyszy 3,7 metra i wysokość sięgającą drugiego piętra w bloku. Stąd róznica w mocy. F-1 skądinąd potężny, wykonany praktycznie w ten sam sposób co Merlin 1D ale te silniki dzieli kilkadziesiąt lat i do produkcji tego drugiego użyto najnowszych technologi.
  • Odpowiedz
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

BFR - Big Falcon Rocket – Nazwa używana do określania następnej rakiety SpaceX, która ma być większa niż Falcon Heavy.
Raptor - [Methane-fueled rocket engine](https://en.wikipedia.org/wiki/Raptor_\(rocketenginefamily\)) under development by SpaceX, see ITS

Jestem botem

  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 4
@Encepence2: rakieta musi mieć ciąg większy niż ciężar. W samolocie wystarczy ciąg pozwalający na pokonanie oporów powietrza, bo skrzydła "produkują" siłę nośną. Dlatego w samolocie ciąg może być nawet wielokrotnie mniejszy niż ciężar.
Różnice w rakietach biorą się z masy, a w samolotach z doskonałości aerodynamicznej i osiąganej prędkości. Tak w pigułce.
  • Odpowiedz
a w samolotach z doskonałości aerodynamicznej i osiąganej prędkości. Tak w pigułce.


@Kontestator: Z masy też poniekąd no bo przy niskiej sile ciągu samolot o dużej masie potrzebowałby zbyt długiego pasa żeby się rozpędzić.
  • Odpowiedz
@winged: Też prawda. W sumie nigdy się nie zastanawiałem co będzie w przypadku samolotu dominujące. Chęć rozwinięcia prędkości ~800 kph czy ograniczenia pasa startowego. Coś mi tylko świta, z tego co się uczyłem, że z reguły to liczy się opory powietrza i dobiera wymagany ciąg, a rozbieg liczy się tylko sprawdzająco i zwykle wychodzi tu spory zapas.
  • Odpowiedz