Wpis z mikrobloga

Czeski film, a może czeska kolej? Pociągi pod specjalnym nadzorem?
Być może słyszeliście, że na polskie tory wjeżdża nowy przewoźnik pasażerski prosto z Czech - ma być konkurencją dla polskiego PKP Intercity. Skoro jesteśmy już w czeskich i kolejowych klimatach, to taka historia. Otóż jakiś czas temu zapytaliśmy zarządcę infrastruktury kolejowej - PKP Polskie Linie Kolejowe SA o umowę na korzystanie z infrastruktury kolejowej, jaka łączy go z przewoźnikiem towarowym - spółką Koleje Czeskie. PKP PLK odmówiło nam udostępnienia tej umowy, zasłaniając się tajemnicą przedsiębiorcy. Naszym zdaniem bezpodstawnie skoro umowa dotyczy państwowego mienia jakim jest infrastruktura kolejowa, więc dziś spotkaliśmy się w sądzie.
Niestety. Sąd (II SA-Wa 132/18) uznał, że firma ma prawo trzymać w tajemnicy informacje o tym, ile płacą Czesi za udostępnienie infrastruktury kolejowej. I nie szkodzi, że informacje o tym, ile za udostępnienie infrastruktury płacą na przykład Koleje Mazowieckie, są w sprawozdaniu finansowym PKP w Krajowym Rejestrze Sądowym i każdy może tam zajrzeć. Ile płacą Koleje Czeskie, pozostanie tajemnicą.( _)
Poza tym sąd stwierdził, że treść umowy oraz wysokość wynagrodzenia za korzystanie z infrastruktury kolejowej - a o to wnioskowaliśmy - ma znaczenie gospodarcze dla monopolisty, jakim jest PKP PLK. Co zaskakujące, uzasadniał to jednak argumentami, które pasowałyby do ochrony interesu Kolei Czeskich. Dla wyjaśnienia - w decyzji odmawiającej udostępnienia informacji publicznej powołano tylko interes PKP PLK jako uzasadniający odmowę. Czy coś z tego rozumiecie?
#pkp #watchdogpolska #prawo #prawodoinformacji #niebojsiepytania #ciagniemywladzezajezyk #pociagi #pociagiboners ( ͡° ͜ʖ ͡°)
WatchdogPolska - Czeski film, a może czeska kolej? Pociągi pod specjalnym nadzorem? 
...

źródło: comment_Dlar7sKcwhy1ajUy4Ie7PBolUDGhNOF3.jpg

Pobierz
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

które pasowałyby do ochrony interesu Kolei Czeskich. Dla wyjaśnienia - w decyzji odmawiającej udostępnienia informacji publicznej powołano tylko interes PKP PLK jako uzasadniający odmowę. Czy coś z tego rozumiecie?


@Watchdog_Polska: Myślę że PLK boi się o to że inni mogą się rzucać o stawki jak wyjdzie na jaw, poza tym chyba też w kwestii prawnej Czesi są traktowani jako "prywatny" podmiot względem takich KM czy innego przewoźnika samorządowego?
  • Odpowiedz
Poza tym sąd stwierdził, że treść umowy oraz wysokość wynagrodzenia za korzystanie z infrastruktury kolejowej - a o to wnioskowaliśmy - ma znaczenie gospodarcze dla monopolisty, jakim jest PKP PLK.


@Watchdog_Polska: PLK nie jest monopolistą, jest choćby PKP LHS.
  • Odpowiedz
@Watchdog_Polska: cennik za dostęp do infrastruktury jest taki sam dla wszystkich przewoźników. Jest on zatwierdzany przez UTK. Poza tym Koleje Czeskie to od początku roku CD Cargo Poland. Kto ile płaci PLK za dostęp wcale wiele nie mówi, bo poza normalną opłatą na RJ, przejazdy pociągów, postoje itd. dochodzą opłaty dodatkowe na postój taboru na wszelkich rodzaju torów. Według ich klasyfikacji opłaty są inne. Dodatkowo są również opłaty narastające w
  • Odpowiedz
@niemiec Porównaj sobie jaką ilością infrastruktury zarządza PKP PLK a jaką regionalni zarządcy i przede wszystkim jakimi liniami. PLK nie byłaby monopolistą gdybyś mógł wykorzystując tych zarządców których wynieniłeś przejechać alternatywną trasą o zbliżonych parametrach, a teraz spróbuj przejechać wschód - zachód, północ - południe bez PLK na 95% trasy - powodzenia.
  • Odpowiedz
@niemiec Porównaj sobie jaką ilością infrastruktury zarządza PKP PLK a jaką regionalni zarządcy i przede wszystkim jakimi liniami. PLK nie byłaby monopolistą gdybyś mógł wykorzystując tych zarządców których wynieniłeś przejechać alternatywną trasą o zbliżonych parametrach, a teraz spróbuj przejechać wschód - zachód, północ - południe bez PLK na 95% trasy - powodzenia.


@zkmowiec: Tylko że PKP zarządza z nadania to raz a dwa nie ma narzędzi by być monopolistą
  • Odpowiedz
@niemiec: Co do robienia afery na siłę - wiemy, że stawki opłat są jednakowe dla wszystkich i zatwierdza je Prezes UTK. Wystąpiliśmy o te umowy po to, żeby zobaczyć jak to działa w praktyce - czy przewoźnicy są traktowani równo nie tylko w zakresie opłat za infrastrukturę, ale też innych postanowień umownych. Przy pozycji na rynku jaką mają PKP Cargo i DB Cargo Polska (czyli koleje niemieckie) to bardzo istotne,
  • Odpowiedz