Wpis z mikrobloga

Postanowiłem przetłumaczyć fragment z Wikipedii na temat głównych cech języków uralskich, w których skład wchodzą języki fińskie (np. fiński, estoński), ugryjskie (np. węgierski) i inne mniej znane i używane języki. Tłumaczenie amatorskie, nie znam się na językoznawstwie, zaznajomiony jestem tylko z językiem węgierskim. Po prostu pomyślałem, że kogoś może zainteresować.

- Aglutynacja (dołączanie sufixów i prefixów do wyrazów w celu ich odmiany).
- Duża ilość przypadków. Języki indoeuropejskie mają 4-7, węgierski 18 lub nawet więcej)
- Nie ma rodzaju gramatycznego. Jako ciekawostkę mogę dodać, że język węgierski posiada tylko jedno słowo by zaznaczyć 3 osobę liczby pojedynczej "ő" i dla liczby mnogiej "ők".
- Przydawka poprzedza opisujące słowo.
- Po liczebniku rzeczownik zawsze jest w liczbie pojedynczej (np. "sok ember" - "dużo człowiek").
- Brak czasownika "mieć", zamiast niego używa się różnych struktur gramatycznych.
- Rozbudowana odmiana dzierżawcza (poniżej tabelka dla języka węgierskiego).
- Nie wiem czy w innych językach też występuje ta zasada gramatyczna, ale w języku węgierskim czasownik odmienia się na 2 sposoby: podmiotową, gdy przedmiot na którym operuje jest nieokreślony (angielskie "a/an") lub przedmiotową, gdy jest on określony (angielskie "the"). To duże uproszczenie, ale oddaje sens jak działają te dwie koniugacje.
#jezykiobce #wegierski #ciekawostki
k.....n - Postanowiłem przetłumaczyć fragment z Wikipedii na temat głównych cech języ...

źródło: comment_MmKBeG6aW9ukyAgnT3ao0PZmK0lXwYXo.jpg

Pobierz
  • 19