Wpis z mikrobloga

@kamilo80: nie ma z góry narzuconej prędkości dopuszczalnej, zazwyczaj jest taka jaka jest dopuszczalna na jezdni obok, na DDR poza jezdnią w zabudowanym 50, lub taka jakie są znaki - w Sopocie chyba były idiotyzmy typu 10 km/h
  • Odpowiedz
@kamilo80: Co do zasady, prędkość projektowa dróg rowerowych w Polsce to 30 km/h, co wynika z rozporządzenia. Na pasach ruchu dla rowerów oznakowanych znakiem pionowym F-19 oraz znakami poziomymi możesz poruszać się z prędkością dopuszczalną dla samochodów w terenie zabudowanym, czyli 50 km/h.
  • Odpowiedz
@the_red: co do zasady ( ͡° ͜ʖ ͡°), to prędkość projektowa ma się nijak do prędkości dopuszczalnej, bo jest to jedynie parametr techniczno-ekonomiczny.
I uściślając: prędkość projektowa DDR to minimum 30 km/h. I właśnie te projektowe 30 jest podstawą do wyznaczania optymalnego promienia łuków drogi równego 20m.
Prędkość dopuszczalna na DDR, CPR, pasach, kontrapasach itd zależy od oznakowania.
  • Odpowiedz
@lurker: Wszystko zależy od kontekstu. Oczywistym jest, że nie trzeba obawiać się mandatu za przekroczenie prędkości projektowej, gdyż to pojęcie nie funkcjonuje w kodeksie wykroczeń.

Ale są sytuacje bardziej skomplikowane, kiedy na prędkość projektową danej DDR można się hipotetycznie powołać w sądzie, np. w przypadku kolizji, wypadku z pędzącym rowerzystą lub nieprzyjęcia mandatu za niekorzystanie z wytyczonej DDR, jeśli udowodnimy naszą prędkość >30 km/h i powołamy się na swoje bezpieczeństwo.
  • Odpowiedz
@the_red: no właśnie tu mam problem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Pamiętam, że gdzieś o tym czytałem i byłem pewien, że jest to w rozporządzeniu, jednak okazuje się, że minimalną prędkość projektową znajduję jedynie w wytycznych do projektowania i dobrych praktykach, które nie są umocowane prawnie i bazują na rozwiązaniach chyba holenderskich.
W rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie nie
  • Odpowiedz
@lurker: OK, mój błąd - faktycznie nie ma o tym mowy wprost w rozporządzeniu. Musiałem pomylić z wytycznymi bądź ekspertyzą GDDKiA.

Linków do orzecznictwa nie mam, teoretyzowałem tylko. Istnieje masa wytycznych mówiących o tych 30 km/h, więc osoba biegła w prawie zapewne dotarłaby do źródła, dlaczego przyjęto akurat taką wartość. Jeśli wynika ona wyłącznie z przyjętej praktyki, wówczas potwierdzi to biegły z dziedziny drogownictwa lub projektowania lub ekspertyza z GDDKiA.
  • Odpowiedz
@the_red: sorry cumplu, że Cię podpuściłem, ale właśnie odniosłem wrażenie, że nieco teoretyzujesz ()
No więc, minimalne 30 projektowe bierze się z wzorcowego holenderskiego podręcznika, i w Polsce jest ujmowane w wytycznych projektowych, tak jak pisałem wcześniej min. do ustalania wartości łuków.
Natomiast zachowywałbym bardzo dużą ostrożność jeśli chodzi o powoływanie się na wartości projektowe w sprawach o wykroczenia. Na podstawie tego można
  • Odpowiedz