Wpis z mikrobloga

Kilka ciekawostek o tym jak kobiece potrzeby wpływają na konstrukcje samochodów.

W USA jest 1,5 mln więcej kobiet kierowców niż mężczyzn. 62% nowych samochodów kupują kobiety, a wpływają na wybór samochodu w 85% zakupów - producenci o tym dobrze wiedzą i zmieniają samochody tak by były bardziej przyjazne dla kobiet.

Jednym z punktów przełomowych w tej branży był sławny eksperyment w General Motors. Stu inżynierów z GM ubrano w "spódnice" z łatwo drącej się foli, założyli im buty na obcasach i sztuczne paznokcie. Dali im wózki z lalkami i damskie torebki, a potem każdy z nich musiał na czas posadzić lalkę w foteliku, zapakować wózek do bagażnika, wsiąść do samochodu, włączyć radio i odpalić...i ten eksperyment zmienił bardzo wiele. Następny zaprojektowany przez nich model SUVa sprzedał się 15% lepiej niż model z poprzedniego roku.
W samochodach jest wiele elementów zaprojektowanych z myślą o potrzebach kobiet. Oto kilka przykładów:

1. Głęboki schowek w konsoli między fotelami.. Jest miejscem gdzie kobiety mają chować swoje torebki. Większość chce mieć je pod ręką ale nie w widocznym miejscu. Teraz te schowki są w wielu samochodach, często za małe na torebki, ale takie było ich pierwotne przeznaczenie.
2. Klamki. Kiedyś były takie , a teraz są takie. Chodzi oczywiście o paznokcie, w starych łatwo było je złamać.
3. Progi. Przydatne głównie dla kobiet w wąskich spódnicach.
4. Czujniki parkowania. Szefowie Volvo zadali sobie pytanie: Czego ludzi się boją/nie lubią w samochodach? Kobiety odpowiadały najczęściej o bezpieczeństwie i właśnie problemach z parkowaniem.
5. Boczne kurtyny powietrzne i inne pierdoły związane z bezpieczeństwem. Szefowa Citroena powiedział: Mężczyzn interesuje jak szybko samochód przyspiesza do setki, a kobiet jak szybko zahamuje do zera. I to jest istotna przyczyna traktowania kwestii bezpieczeństwa jako narzędzia marketingowego. GM wprowadził pierwsze chowane pasy bezpieczeństwa wymyślone przez kobietę. Boczne poduszki powstały z myślą o dzieciach.
6. Prędkościomierz na środku konsoli. - tak, to irytujące dziadostwo to również przez baby. Chodziło o to, że kobiety bardziej przejmują się ograniczeniami prędkości i częściej patrzą na prędkościomierz...tak często, że może to być niebezpieczne, więc przenieśli go wyżej tak by nie odrywać wzroku od drogi.
7. Podwyższone rzędy foteli. Wcale nie chodzi o to by ci z tyłu widzieli co jest przed samochodem, ale żeby matka za kierownicą widziała w lusterku swoje dzieci. Kontrola nad dziećmi z tyłu nadal jest nierozwiązanym problem - i to jest podobno bardzo poważnie traktowany problem. Wprowadzanie szyberdachów nad tylnymi rzędami też jest z tego powodu...żeby się nie nudziły i nie wierciły
8. Uchwyty na kubki. Mężczyźni wsiadają do swoich samochodów jak do bolidów F1, tak je traktują. Kobiety traktują samochód jak kolejne pomieszczenie w mieszkaniu "rozmawiam z mężem , dziećmi, słucham ulubionej muzyki, mam swoja kawę, a dzieci soczki...ale gdzie mam to postawić?!" Ściganie się producentów w ilości uchwytów na kubki stało się już tak sławne, że zdążyły się na to wkurzyć feministki. Tak, oburzały się że traktuje się kobiety jak głupie którym wystarczy dodać dwa uchwyty i kupią wszytko:)
9. Trudne do wymiany żarówki itp. No niestety badania to potwierdziły. Kobiety nie tylko nie wymieniają żarówek, płynów itp. ale również nie chcą by tego od nich jako kierowców oczekiwano. Uniemożliwienie drobnych napraw traktują jako zaletę. To samo dotyczy (częściowo to jest powód) obowiązkowych przeglądów. Japończycy próbowali sprzedawać w USA niektóre modele bez konieczności wykonywania niektórych przeglądów - sprzedaż spadła, głównie wśród kobiet, które przeglądy traktują jako zabezpieczenie, gwarancje niezawodności.

Jest jeszcze wiele ale byłoby za długo. Na filmie reklama SUVów z USA. Wrzucę wam jeszcze w komentarzach parę reklam samochodów dla kobiet.

I tak przy okazji w USA 60% mężczyzn z pokolenia "milenialsów" uważa, że kobiety są lepsze w wyborze samochodu i są lepszymi negocjatorkami.
#ciekawostki #stahs #samochody #feminizm
stahs - Kilka ciekawostek o tym jak kobiece potrzeby wpływają na konstrukcje samochod...
  • 61
  • Odpowiedz
Ale skąd wiesz jakie były rzeczywiste przyczyny wprowadzenie takich rozwiązań?


@stahs: W tamtych latach na bieżąco czytałem o tym jak tylko się pojawiała jakaś nowość (m.in. te o których pisałeś). Pamiętam doskonale jak mówiono o przyczynach wprowadzania, choćby głośna sprawa klamek o których wszędzie w tamtych latach pisano. Klamki wszyscy zmieniali (stopniowo wszystkie marki pojazdów) i nawet te nowe dostały taką nieformalną nazwę "bezpieczne klamki" - pamiętasz to? NIKT absolutnie
  • Odpowiedz
@Jokker: Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że informowanie ludzi o tym, że wprowadzają dodatkowe uchwyty na kawę lub, że klamki są po to by paznokietki oszczędzić to nie jest dobry pomysł. Dlatego napisałem, że feministki się o to burzyły. Bezpieczeństwo czy ekonomia to bezpieczne uzasadnienie...tylko dlaczego Citroen badał WYŁĄCZNIE kobiety? Dlaczego GM kazał swoim inżynierom zakładać obcasy? Dlaczego Volvo bada postrzeganie swoich samochodów na grupach, w których 2/3 to
  • Odpowiedz
2. Klamki. Kiedyś były takie, a teraz są takie. Chodzi oczywiście o paznokcie, w starych łatwo było je złamać.


@stahs: a ostatnio siedziałem w swoim starym samochodzie i zastanawiałem się, czemu w nowych nie ma już takich klamek jak u mnie - bo te moje wydają mi się wygodniejsze. Stawiałem na łatwiejszą budowę mechanizmu otwierania. Dzięki Mirku!
  • Odpowiedz
@jet: Teraz jak odepniesz pasy to one się chowają, rolują i dostosowują się do kierowcy. Kiedyś były luzem, trzeba je było dopasowywać, a po odpięciu leżały na fotelu. W latach 50 GM jako pierwszy zatrudnił grupę kobiet, które projektowały samochody. To z tej grupy wywodzi się pomysł pasów, które się zwijają. Poza tym wymyśliły schowek na parasol, dyktafon w schowku na rękawiczki, wymienne pokrowce na fotele i wiele innych bezużytecznych
  • Odpowiedz
  • 0
@stahs ok, bo z opisu myślałem o jeszcze jakimś innym rozwiązaniu. Chowane pasy są od dawna standardem a z treści wpisu wynika, że te badania i eksperymenty są świeże.

Niemniej plus za ciekawe zestawienie.
  • Odpowiedz