Wpis z mikrobloga

Ostatnio błądziliśmy po labiryncie. Za dziesiątym razem wybierania pomiędzy tak samo dobrymi ścieżkami robi się nużące.

(Stworzenie dobrego labiryntu w grach jest trudne, ale już i tak zbyt długo zbieram się do tego wpisu.)

Jeśli po prostu wymyślimy realistyczny labirynt i wpuścimy do niego graczy, ryzykujemy zabicie całej zabawy. Planowany czas przygody wyniesie od 10 min (jeśli akurat przypadkiem trafią) do 10 godz. (jeśli będą mieli pecha). A my chcemy:
- celować w 3-4 godz. zabawy
- żeby gracze opierali się na swoim sprycie i statystykach postaci, a nie na szczęściu i pechu.
Poruszanie się po labiryncie powinno więc zależeć od sprytu i statystyk.

Po co?
Odnaleźć skarb w środku labiryntu. Uciec z niego. Ścigać się wśród plątaniny korytarzy. Przetrwać jakiś czas. Zabić Minotaura.

Co można robić w labiryncie?
Wybierać ścieżki na podstawie przeczucia (oczywiste). Szukać dobrej metody wyboru ścieżek. Przedzierać się przez ścieżki, o których wiemy, że są dobre (pokonywać przeciwników, przeszkody naturalne, zamknięte drzwi).

Jeśli nie chcemy zdawać się na całkowity przypadek, możemy postawić na następującą alternatywę:
- gracze wybrali dobrą ścieżkę - po prostu idą dalej.
- gracze wybrali złą ścieżkę - muszą zawrócić, ale na końcu ślepego zaułka znajdują wskazówkę, który pomoże w następnych wyborach.

Pomoce w szukaniu drogi
Trupy dawnych śmiałków, którzy nie znaleźli całej drogi, ale zdążyli odkryć jej część. Istoty, dla których poruszanie się w labiryncie nie jest problemem (ptaki, duchy, gobliny żyjące w kanalizacji). Umiejętności magii, technologii lub tropienia. Kompas, który wskazuje azymut, ale nie drogę, ani odległość. Poczucie ciepło/zimno, które wskazuje odległość (zło/dobro; dzikość/cywilizacja; hałas/cisza).

Przykłady
Ogromne pałace, obiekty przemysłowe, biurowce. Ciasne uliczki w starych, rozległych miastach. Gęsta puszcza. Faktyczny labirynt-zagadka. Bagna. Ruiny/złomowiska z zawalonymi przejściami. Biblioteki, archiwa, magazyny.

#tropyrpg - tag dla GMów z zalążkami pomysłów na scenariusze

#rpg #gryfabularne #grybezpradu
  • 2