Linię kolejową Malmbanan można uznać za jedną z ciekawszych tras kolejowych na świecie. Pociąg kursuje na malowniczej trasie Kiruna - Narvik przewożąc rudę żelaza wydobytą ze szwedzkiej góry Kiirunavaary. Jest niesamowicie ciężkim okazem na europejskich torach, ponieważ załadowany waży aż 8100 ton. Co może jeszcze bardziej interesujące jadąc ze Szwecji do Norwegii, nie pobiera energii elektrycznej z sieci a wręcz przeciwnie, bo jeszcze ją produkuje. Jak to się dzieje?
W tym przypadku została wykorzystana zależność, że podczas hamowania silniki elektryczne działają jak prądnice. Załadowany, ciężki pociąg zjeżdża z wysokości 500 metrów nad poziomem morza, jednocześnie cały czas hamując silnikiem. Wytwarza w ten sposób energię elektryczną, gdzie 20% z niej jest wykorzystywana przez pociąg, natomiast 80% jest przekazywana do sieci trakcyjnej.
Hamowanie rekuperacyjne, bo tak nazywa się ten mechanizm, jest również wykorzystywany w innych środkach transportu, jak na przykład tramwajach, autobusach, samochodach elektrycznych czy w Formule 1.
#electromeissner – podoba Ci się obserwuj, nie podoba czarnolistuj ;)
@Meissner nie wiem jak w Szwecji ale u nas nie jest tak super z tym zwrotem energii do sieci, przy hamowaniu EZT część jak najbardziej jest zwracana ale dużo leci też w rezystor hamowania bo sieć nie jest w stanie przyjąć
@gasu_kurobikari: aaa a ja myślałem lokalizacja xd Jak dobrze wyczytałem to MTAB Iore, więcej o niej:
Iore to ciężka lokomotywa elektryczna produkowana przez Bombardiera (wcześniej Adtranz). Została zaprojektowana i dostarczona na specjalne zamówienie szwedzkiego koncernu wydobywczego LKAB i przystosowana jest do pracy w ciężkich warunkach arktycznych. Iore to zestaw dwóch lokomotyw (każda wyposażona w kabinę tylko z jednej strony) połączonych w dwuelementowy zestaw ważący aż 180 ton. Silniki zasilane prądem
Linię kolejową Malmbanan można uznać za jedną z ciekawszych tras kolejowych na świecie. Pociąg kursuje na malowniczej trasie Kiruna - Narvik przewożąc rudę żelaza wydobytą ze szwedzkiej góry Kiirunavaary. Jest niesamowicie ciężkim okazem na europejskich torach, ponieważ załadowany waży aż 8100 ton. Co może jeszcze bardziej interesujące jadąc ze Szwecji do Norwegii, nie pobiera energii elektrycznej z sieci a wręcz przeciwnie, bo jeszcze ją produkuje. Jak to się dzieje?
W tym przypadku została wykorzystana zależność, że podczas hamowania silniki elektryczne działają jak prądnice. Załadowany, ciężki pociąg zjeżdża z wysokości 500 metrów nad poziomem morza, jednocześnie cały czas hamując silnikiem. Wytwarza w ten sposób energię elektryczną, gdzie 20% z niej jest wykorzystywana przez pociąg, natomiast 80% jest przekazywana do sieci trakcyjnej.
Hamowanie rekuperacyjne, bo tak nazywa się ten mechanizm, jest również wykorzystywany w innych środkach transportu, jak na przykład tramwajach, autobusach, samochodach elektrycznych czy w Formule 1.
#electromeissner – podoba Ci się obserwuj, nie podoba czarnolistuj ;)
- Heksafluorek siarki – taki ciekawy!
- Dlaczego transformator buczy?
- Projekt magazynu energii "StEnSEA"
- Problem ze strzelaniem do izolatorów
i tym podobne.
@gasu_kurobikari: sprecyzuj, bo nie rozumiem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@gasu_kurobikari: aaa a ja myślałem lokalizacja xd Jak dobrze wyczytałem to MTAB Iore, więcej o niej: