Wpis z mikrobloga

Wiele osób pyta mnie na priv czemu właściwie samoloty pasażerskie latają tak wysoko jak inne samoloty pasażerskie. Ponieważ zainteresowanie tym tematem wydaje się być ostatnimi czasy bardzo popularne, pozwolę wam dowiedzieć się ode mnie dlaczego tak się dzieje.

Podstawowym powodem dla którego samoloty latają na wysokości ok. 10km jest to że na takiej wysokości powietrze jest bardzo rozrzedzone, co zmniejsza opory powietrza. To z kolei powoduje mniejsze zużycie paliwa.

Ale dlaczego właściwie na wysokości ok. 10km? Otóż zapewne wiecie z gimnazjum, albo od kolegi, że najwyższy punkt na Ziemi - Mount Everest znajduje się na wysokości 8848m npm. Gdyby zatem jakiś pilot samolotu pasażerskiego realizował kurs w południowej części Azji na niższej wysokości, to mógłby wbić się w Mount Everest. Żeby mieć jakiś zapas na potencjalny błąd pilota Międzypaństwowy Komitet Lotniczy(MKL) zaleca latanie na wysokości przynajmniej o 10% większej od najwyżej wzniesionego obiektu na trasie na której ma odbywać się przelot. To z kolei w przypadku ME oznacza latanie na wysokości 9732,8m. Dla ułatwienia zaokrągla się tą liczbę do 10 000m.

Dlaczego zatem wszystkie samoloty, a nie tylko te latające na trasach w południowej części Azji, latają na wysokościach 10km npm?
Wynika to z wygody pilotów i błędów konstrukcyjnych samolotów. W standardowym kokpicie samolotu pasażerskiego nie ma wbudowanego kalkulatora, który umożliwiałby w łatwy sposób obliczenie minimalnej wysokości na danej trasie. Tym samym takie obliczenia nie są zwykle przeprowadzane i piloci wznoszą samolot na wysokość o której wiedzą, że na pewno jest bezpieczna(10km npm).
#lotnictwo #himalaizm #samoloty
  • 7
@ziemniakizpomidorem czyli technicznie rzecz biorąc MEA (minimalna możliwa wysokość) to wysokość najwyższej przeszkody plus 2000 stóp w górach i 1000 stóp na nizinach. Wznosić się można w sumie na więcej bo i do 12 km z kawałkiem latają, bo możliwości konstrukcyjne samolotu komunikacyjnego na to pozwalają i powietrze jeszcze rzadsze. Ale fakt, że to 10 km już bezpieczne na pewno. Dodam, że każda droga lotnicza ma minimalna wysokość która można się poruszać
Żeby mieć jakiś zapas na potencjalny błąd pilota Międzypaństwowy Komitet Lotniczy(MKL) zaleca latanie na wysokości przynajmniej o 10% większej od najwyżej wzniesionego obiektu na trasie na której ma odbywać się przelot. To z kolei w przypadku ME oznacza latanie na wysokości 9732,8m. Dla ułatwienia zaokrągla się tą liczbę do 10 000m.


@ziemniakizpomidorem: XDDD
Ale to z kalkulatorem też dobre( ͡° ͜ʖ ͡°)