Wpis z mikrobloga

#projektdc5 <--- zapraszam do obserwowania :)

Siema! Trochę czasu nie pisałem, ale coś mnie naszło, żeby coś stworzyć :)

Dziś powiem wam coś o samych bebechach do silnika.

Na początku jak zastanawiałem się nad zestawem turbo, chciałem poskładać tak zwane soft turbo (zestaw turbo który jest montowany na seryjny słupek - zupełnie nie otwierany silnik, seryjny), w zależności od silnika pozwala uzyskać od 50% do 100% dodatkowej mocy od mocy wyjściowej (oczywiście są silniki, które zniosą sporo więcej, jak i takie do których wrzucanie turbo odrazu zwiastuje porażkę). W moim wypadku celowałem w 350KM z seryjnych 200KM. Jednak ze wzgledu na koszty, które na bieżąco ponosiłem, oraz ryzyko tego że - pęknie półka w tłoku (element tłoka, który jest między pierwszym pierścieniem a denkiem), tłok spłynie (ze względu na zbyt wysoką temperature w komorze spalania), pęknie tuleja (zbyt duże doładowanie/zmęczenie materiału), urwie się korbowód (zbyt duży moment obrotowy/zmęczenie materiału). Zdecydowałem się na zakucie silnika, który po wszystkich obróbkach powinien znieść zdecydowanie więcej.

Wyższość takich elementów polega głównie na wytrzymałości i materiałach użytych do ich produkcji.
Seryjne tłoki to odlewy, które później są frezowane, w przypadku kutych jest to materiał który na początku jest odkuwany w matrycy, a następnie frezowany do wymaganego kształtu/wymiarów. Główną różnicą kucizny nad zwykłym tłokiem jest kwestia temperatur w jakich one pracują - kwestie rozszerzalności cieplnej.
W przypadku korbowodów, seryjna korba również jest odlewem który później jest frezowany, do seryjnych zastosowań zupełnie to wystarcza, w przypadku modyfikowanych silników korby mają inne kształty (H-beam oraz I-beam) oraz niestety są cięższe.

Tuleje - kolejna część modyfikacji silników - w produkcji są tuleje suche oraz mokre. Czym się różnią ?
-Ceną: tuleja mokra jest droższa, ze względu na sam proces jej produkcji i skomplikowanie budowy
-Trudnością montażu: tuleja mokra wymaga większego doświadczenia w montażu, ponieważ cała tuleja z płaszczem wodnym jest usuwana, w przypadku tulei suchej rozwiercana jest seryjna tuleja, aby w oryginalny płaszcz wodny wcisnąć wytrzymalszą tuleję
-Wytrzymałość: główna zaleta tulei mokrej - jej podparcie na górze bloku, tuleja ma coś w deseń pierścienia który stabilizuje całość konstrukcji o blok.

Koszt całego zakucia silnika (biorę pod uwagę tylko dół silnika)
Tłoki - 2300zł
Korby - 2200zł
Tuleje mokre - 3500zł + 2500zł montaż
Tuleje suche - 2500zł + 1000zł montaż
oczywiście ciągnie to za sobą mnóstwo innych wydatków, typu rozbieranie, skladanie, rozrząd, panewki itd.

Na zdjęciu, kuty tłok, kuta korba, oraz tuleja mokra.

W moim wypadku padło na tuleje mokre Darton Mid, tłoki Wiseco 86mm na stopień sprężania 9.6:1, oraz korby Eagle Rods.

PS. Pisać więcej ?
PS2. Jeśli tak, to jest coś konkretnego o czym chcielibyście się coś dowiedzieć ? :)

#carboners #motoryzacja #motoryzacjaboners #jdm #jdmboners #honda #tuning #typer #ciekawostkimotoryzacyjne #projektdc5
Pobierz kwiatu - #projektdc5 <--- zapraszam do obserwowania :)

Siema! Trochę czasu nie pis...
źródło: comment_86aUaALh2RF49bwUWt3aLDplg4MlEgwi.jpg
  • 18
@kwiatu No właśnie silnik, albo turbodoładowanie obecnego albo wymiana na większy już z turbo, i raczej korzystniej wychodzi to drugie.
Autko już prawie przyszykowane, zawias zmieniony, większe hamulce, rozpórki, poliuretany
Zostaję właśnie największa inwestycja silnik.
@HachiRoku: Natrysk na denko tłoka powoduje chłodzenie tłoka, jedynym jego minusem jest spadek ciśnienia oleju, szczerze mówiąc, jeśli silnik nie miał natrysku na denko tłoka, to koszty dorobienia tego przewyższą profity, które za tym idą. Czasem blok jest przygotowany na montaż, wtedy kupujesz zestaw i montujesz. W przypadku braku takiej możliwości, raczej nie wydaje mi się, żeby osoba która nie buduje tego do typowego motorsportu zrobiła natryski..

@NzeroZeroB: może chociaż
@HachiRoku: coś koło tego docelowo. Tylko pamiętaj ze 1.5 nie równa się 1.5 w komorze spalania, ważne są jeszcze przepływy glowicy. Ale w K20 są one mega dobre :)