Wpis z mikrobloga

Z takich ciekawostek, to sowieci planowali na przełomie lat 60 i 70 stworzyć małego, 3 metrowego(wielkości fiata 126p) hatchbacka, który miał być alternatywą dla Zaporożca. Miał być produkowany pod marką VAZ/Łada W 1971 roku powstał pierwszy prototyp. Samochód miał 4-cylindrowy silnik o pojemności 0,9 litra i mocy 50 KM i napęd na przednie koła. Była to konstrukcja niemal całkowicie oryginalna - jedynie elementy wykończenia zapożyczono z Fiata 124 a układ kierowniczy z Zaporożca.
W 1974 powstal kolejny prototypz nowym nadwoziem(na zdjęciu) z silnikiem 55 KM. W 1976 jeszcze kolejny wyróżniający się nowocześniejszym wyglądem nadwozia. Łada jednak odrzuciła projekt postanawiając skupić się na kanciastych modelach, pochodnych Fiata 124 . Dokumentacje wysłano do ukraińskiej fabryki w Zaporożu.
Projekt był tam rozwijany przez następne lata, aż wreszcie w 1988 roku po zmianach wszedł do produkcji jako Tavria. Był produkowany na niepodległej Ukrainie aż do 2007 roku, a jeśli liczyć wersje sedan produkowaną pod nazwą "Sławuta" to aż do 2011 roku. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Mimo rezygnacji z rozwijania projektu, Łada wyraźnie inspirowała się tym projektem tworząc nadwozie do terenowego modelu Niva, który wszedł do produkcji w 1977 roku i jest produkowany do dzisiaj.
#samochody #ciekawostki #historia #zsrr #motoryzacja
Pobierz
źródło: comment_bVwL2aSRKr8nC5QbUsnJXUXaD10cexn9.jpg
  • 32
@WszeborWlostowic: Zaraz, zaraz... Przecież na wiki (i w paru innych źródłach, być może bazujących na Wikipedii) napisane jest, że pierwszy prototyp powstał w zakładach ZAZ (ZAZ Pierspiektiwa), więc pytanie, czy rzeczywiście produkt seryjny miał być WAZ-em. WAZ dołączył do gry dopiero przy opracowywaniu tego drugiego (prototyp z 1976 nazywał się WAZ 3E1101). Z kolei inne źródło sugeruje, że powstanie tych najwcześniejszych prototypów (był hatchback i sedan) były powiązane z NAMI, czyli
@fajnyprojekt: Prace nad tym pojazdem rozpoczęto w roku 1967, i ponoć wiązało się to z tym, że nowa fabryka była budowana i Fiat 124 niekoniecznie musiał być jedynym produkowanym tam samochodem. Przynajmniej rosyjskie źródła tak twierdzą. Prototyp z 1971 to VAZ E1101, a prototyp z 1974 VAZ 2E1101.
Brdzo możliwe, że ZAZ już wtedy brał w tym udział, ale rosyjskie źródła twierdzą, że ten samochód miał być VAZem, a dopiero w
@WszeborWlostowic: a koncepcja małego auta VAZ/Łada zmaterializowała się w latach 80. w ten oto znany sposób VAZ-1111 Oka. Do masowej produkcji auto weszło w 1988 roku. Zainteresowanie było tak duże, iż Okę wytwarzano w czterech fabrykach (3 w Rosji i 1 w Azerbejdżanie), u nas w zasadzie niespotykane.
Pobierz
źródło: comment_sWRmPWw8ZK8qSOtBpF7jvoqRM5VtwPlK.jpg