Wpis z mikrobloga

Z takich ciekawostek, to sowieci planowali na przełomie lat 60 i 70 stworzyć małego, 3 metrowego(wielkości fiata 126p) hatchbacka, który miał być alternatywą dla Zaporożca. Miał być produkowany pod marką VAZ/Łada W 1971 roku powstał pierwszy prototyp. Samochód miał 4-cylindrowy silnik o pojemności 0,9 litra i mocy 50 KM i napęd na przednie koła. Była to konstrukcja niemal całkowicie oryginalna - jedynie elementy wykończenia zapożyczono z Fiata 124 a układ kierowniczy z Zaporożca.
W 1974 powstal kolejny prototypz nowym nadwoziem(na zdjęciu) z silnikiem 55 KM. W 1976 jeszcze kolejny wyróżniający się nowocześniejszym wyglądem nadwozia. Łada jednak odrzuciła projekt postanawiając skupić się na kanciastych modelach, pochodnych Fiata 124 . Dokumentacje wysłano do ukraińskiej fabryki w Zaporożu.
Projekt był tam rozwijany przez następne lata, aż wreszcie w 1988 roku po zmianach wszedł do produkcji jako Tavria. Był produkowany na niepodległej Ukrainie aż do 2007 roku, a jeśli liczyć wersje sedan produkowaną pod nazwą "Sławuta" to aż do 2011 roku. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Mimo rezygnacji z rozwijania projektu, Łada wyraźnie inspirowała się tym projektem tworząc nadwozie do terenowego modelu Niva, który wszedł do produkcji w 1977 roku i jest produkowany do dzisiaj.
#samochody #ciekawostki #historia #zsrr #motoryzacja
W.....c - Z takich ciekawostek, to sowieci planowali na przełomie lat 60 i 70 stworzy...

źródło: comment_bVwL2aSRKr8nC5QbUsnJXUXaD10cexn9.jpg

Pobierz
  • 32
  • Odpowiedz
@WszeborWlostowic: Zaraz, zaraz... Przecież na wiki (i w paru innych źródłach, być może bazujących na Wikipedii) napisane jest, że pierwszy prototyp powstał w zakładach ZAZ (ZAZ Pierspiektiwa), więc pytanie, czy rzeczywiście produkt seryjny miał być WAZ-em. WAZ dołączył do gry dopiero przy opracowywaniu tego drugiego (prototyp z 1976 nazywał się WAZ 3E1101). Z kolei inne źródło sugeruje, że powstanie tych najwcześniejszych prototypów (był hatchback i sedan) były powiązane z NAMI, czyli
  • Odpowiedz
@fajnyprojekt: Prace nad tym pojazdem rozpoczęto w roku 1967, i ponoć wiązało się to z tym, że nowa fabryka była budowana i Fiat 124 niekoniecznie musiał być jedynym produkowanym tam samochodem. Przynajmniej rosyjskie źródła tak twierdzą. Prototyp z 1971 to VAZ E1101, a prototyp z 1974 VAZ 2E1101.
Brdzo możliwe, że ZAZ już wtedy brał w tym udział, ale rosyjskie źródła twierdzą, że ten samochód miał być VAZem, a dopiero w
  • Odpowiedz
@fajnyprojekt: zlomnik bzdury tam pisze, Sens miał gaźnik tylko w latach 2000-2001, kiedy jeszcze nazywał sie ZAZ-Daewoo L-1300(nazwa Sens dopiero od 2002), potem juz wtrysk ( ͡° ͜ʖ ͡°) a on napisał, że od 2004 go produkowali i to z gaźnikiem ( ͡º ͜ʖ͡º)
  • Odpowiedz
@Dambibi: grałem kiedyś w pierwszą część Crusader Kings, i tam był taki książe Śląska który w większości rozgrywek mnie irytował, buntował się itp. I jakoś tak mi się przypomniało, stąd taki nick.
  • Odpowiedz