Wpis z mikrobloga

Mirki spod tagu #motoryzacja - wytlumaczcie mi jedna rzecz:
Samochod ze skrzynia manualna ale ze wskaznikiem aktualnego zuzycia paliwa
gdy jadę na trójce powiedzmy 50kmh, i zaczne przyspieszac przy obrotach załóżmy 3tysiace spalanie wyswietlane jest jako normalne
Gdy przy tej samej predkosci bede jechal na piatce i tez zaczne przyspieszac, spalanie pokazuje sie ogromne jak z kosmosu, mimo ze obroty sa bardzo niskie.
Jak spalanie moze byc wyzsze przy mniejszych obrotach - bo tego nie rozumiem. Wyjasnijcie mi to.
Nie mam teraz mozliwosci zrobienia odpowiednich zdjec dla opisanej sytuacji a kwestia ta nurtuje mnie dosc mocno
  • 21
@Max3nium: na piątce jak przy małej prędkości dasz buta, to po pierwsze silnik musi nabrać obrotów aby pokonać przełożenie, po drugie aby to uczynić potrzebuje dużo paliwa - aby nie dopuścić do spadku obrotów. Zatem, należy jeździć na biegach odpowiednich do sytuacji.
@Max3nium: po prostu wtryski podają większą dawkę paliwa by wytworzyć jak większą moc, zgodnie z wychyleniem pedała przyśpieszenia. Po za tym spalanie głównie zależy od prędkości jaką masz, od obrotów silnika też zależy, ale mniej. Możesz na 5 i na 3 osiągnąć zbliżone do siebie spalanie jadąc na tempomacie z określoną prędkością.
czemu spalanie jest mniejsze na wyzszych obrotach


@Max3nium: bo silnik ma mniejsze obciążenie

tak samo możesz zapytać czemu zjeżdżając z górki i mając 5k obrotów i utrzymując stałą prędkość masz spalanie bliskie zeru, a jadac po płaskim z tą samą prędkością spalanie jest dużo większe.
@Max3nium: przecież silnik nie spala takiej samej dawki paliwa w każdym cyklu pracy. W zależności od obciążenia wtryskiwacz podaje inną ilość paliwa do cylindra. Przy jeździe na piątce obroty niskie, ale wysokie dawki paliwa.
@Max3nium: w zależności od stopnia wciśnięcia pedału gazu silnik dostaje więcej lub mniej paliwa oraz powietrza. W przypadku benzyny reguluje się ilość powietrza jaką dostaje silnik, a paliwo trzeba do tego dopasować z niewielkim polem do manewru - granica między mieszanką ubogą a bogatą jest dość wąska. W przypadku diesla sprawa się jeszcze bardziej komplikuje, bo można spalać zarówno bardzo ubogą mieszankę (mało paliwa i dużo powietrza) jak i bardzo bogatą
@Max3nium: czyli komputer liczy jakby zapotrzebowanie - i stara sie dostosować pracę do biegu - skoro bieg jest wysoki i obroty niskie, to stara się skompensowac pracę zwiekszona ilością paliwa -dobrze rozumiem? Widzę że znasz się na temacie, przynajmniej lepiej niż ja ;) . dlatego jeszcze jedno pytanie - skąd aż taka różnica miedzy spalaniem na piatce i na trojce -nie jest to roznica siegajaca np 10% spalania tylko znacznie wiecej
czyli komputer liczy jakby zapotrzebowanie - i stara sie dostosować pracę do biegu - skoro bieg jest wysoki i obroty niskie, to stara się skompensowac pracę zwiekszona ilością paliwa -dobrze rozumiem?


@Max3nium: w pewnym stopniu tak, w większości jeżdżących obecnie samochodów pedał gazu daje jedynie sygnał elektroniczny do komputera, ale działa tu też użytkownik - na trzecim biegu łatwiej uzyskać lepsze przyspieszenie, więc zwykle by uzyskać ten sam efekt przyspieszenia mniej