Wpis z mikrobloga

Lubuska Kolej Regionalna - pionierska inicjatywa uruchomienia niezależnych od PKP kolei regionalnych w Polsce. Inicjatywa miała swoje źródło w likwidacji przez PKP tras i pociągów we wczesnych latach 90. Niestety, ze względu na monopol PKP, traktującego nowego przewoźnika jako konkurenta, LKR miała problem z uruchomieniem pociągów i rentownością ze względu na odmowę dostępu do infrastruktury i skierowanie składów na generujące małe potoki pasażerskie trasy. Kolej wystartowała w maju 1993 roku, ale funkcjonowała de facto tylko kilka miesięcy. Jednak w tym czasie (nieliczni, niestety) pasażerowie mieli okazję podróżowania jednymi z najbardziej wygodnych i luksusowych składów skierowanych do obsługi tras lokalnych i regionalnych - dawnych, budowanych w latach 1963-1966 ekspresowych spalinowych zespołów trakcyjnych kolei duńskich DSB - MA o ciekawym układzie: w istocie były to podwójne składy, każdy zawierający głowicę napędową, dwa wagony środkowe i wagon sterowniczy, dzięki czemu pociągi mogły jeździć w "półskładach". W Danii jeździły zwykle w pełnym składzie, a przedstawiony podział miał znaczenie ze względu na transport promem. Składy uzyskano w zasadzie za darmo, za symboliczną opłatę.

#zielonagora #kolej #pkp #lkr #ciekawostki
mybeer - Lubuska Kolej Regionalna - pionierska inicjatywa uruchomienia niezależnych o...

źródło: comment_iTcDIz9QdtQV6BwCIHCy42wngTkQ1rbo.jpg

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
Niestety, w wyniku rychłego zakończenia działalności LKR składy MA ostatecznie zostały złomowane, choć część wagonów jeszcze przez kilka lat służyło w kilku lubuskich miejscowościach jako świetlice.

Tak składy MA wyglądały w ruchu:
mybeer - Niestety, w wyniku rychłego zakończenia działalności LKR składy MA ostateczn...
  • Odpowiedz
A tutaj, w jednym z najciekawszych odcinków Kolejwizji, w sposób dosyć obszerny przedstawiono historię LKR oraz jej taboru:
mybeer - A tutaj, w jednym z najciekawszych odcinków Kolejwizji, w sposób dosyć obsze...
  • Odpowiedz