Wpis z mikrobloga

Wymieniam w rowerze (górski) napęd (8-rzędowy). Do tej pory miałem kasetę 11-32. Rozumiem, że jeśli na największej zębatce jest więcej ząbków, to można lżej podjechać pod górkę, tak ? Na czym polega różnica w ilości ząbków na najmniejszej zębatce (11,12,13), jeździ się lżej, czy ciężej ?
#rower
  • 6
@Lepki: 11 jest szybsze od 12 przy tej samej ilości zębów z przodu i tej samej kadencji (to jak szybko nogami kręcisz)
Jak już wcześniej zauważyłeś im większa największa zębatka tym wolniej można jechać/mniej sił potrzebujesz przy podjazdach.
Im większa różnica między największą a najmniejszą zębatką tym (teoretycznie) dużo bardziej zróżnicowany teren możesz objechać, ale kosztem dużo wygodniejszego mieszania biegami niż w kasetach z mniejszą rozpiętością przełożeń.
@AdamES: Okej, rozumiem. A jeśli preferuję jazdę po asfalcie, a podjazdy tylko okazyjnie, to która byłaby dla mnie, mniej więcej odpowiednia z 11-32, 11-30, 11-28 ? Jest między nimi różnica podczas jazdy na płaskiej powierzchni ?
@Lepki: Taka, że im mniejsza rozpiętość kasety to fajniej się dobiera przełożenia przy małych podjazdach/zjazdach żeby utrzymać stałą kadencję.

Ile razy miałeś tak, że zaczyna się podjazd i na jednym przełożeniu jest za lekko a na drugim za ciężko?
Więc im będzie gęściej tym mniejsze różnice będą między przełożeniami.
Zobacz też jak są ułożone pozostałe zębatki w kasecie. Czy są równe odstępy w zębach czy nie.