Wpis z mikrobloga

Tupolew Tu-144 - radziecki ponaddźwiękowy samolot pasażerski. Oblatany po raz pierwszy 31 grudnia 1968, dwa miesiące przed konkurencyjnym samolotem francusko-brytyjskim - Concorde. Uważa się, że produkcja Tu-144 była oparta na szpiegostwie przemysłowym. Były przypuszczenia, że skradzione plany pozwoliły radzieckim inżynierom na przyśpieszenie prac nad własnym samolotem, którego projekt oparli na planach Concorda. Jest to jednak mało prawdopodobne, jeśli już to skradzione dane dotyczyły raczej ogólnych założeń, osiągów i wielkości, a nie ścisłych rozwiązań konstrukcyjnych. Stąd podobieństwo obu tych samolotów.
#ciekawostki #lotnictwo #samoloty #tu144 #concorde #aircraftboners #historia
s.....w - Tupolew Tu-144 - radziecki ponaddźwiękowy samolot pasażerski. Oblatany po r...

źródło: comment_QSnFfmWDA3nvrieqy6L9OKwLvqJ3cpk2.jpg

Pobierz
  • 34
  • Odpowiedz
Uważa się, że produkcja Tu-144 była oparta na szpiegostwie przemysłowym.


@stfushadow: Trochę takie urban legend. Prawda jest taka że zarówno płatowiec, silniki, awionika praktycznie wszystko było w tych samolotach różne.
Podobnie było z Buranem który z STS wspólny miał tylko wygląd. ( ͡° ʖ̯ ͡°)
  • Odpowiedz
@Dassault: Byłem zwolennikiem teorii o ukradzionych planach i skopiowaniu przez Rosjan Concorde - do czasu kiedy zobaczyłem obu maszyn obok siebie właśnie w Sinsheim. Zwłaszcza w środku widać dużą różnice: Tupolew jest dużo szerszy.
  • Odpowiedz
@p10trek: Jest więcej różnic niż punktów wspólnych np. zamocowanie silników pod kadłubem vs pod skrzydłami.
Żałuję że nie miałem okazji oglądać ich na żywo. Zazdroszczę. (ʘʘ)
  • Odpowiedz
@mintor: Układ skrzydeł typu Delta znany z Concorde'a trzeba było uzupełnić o tzw. Canardy. Służyły do zwiększenia siły nośnej i poprawienia manewrowości, kosztem zwiększonego oporu i większego zużycia paliwa
  • Odpowiedz