Wpis z mikrobloga

Czym wyróżnia się kino rosyjskie?

Przede wszystkim, wyróżnia się mocno. Jeśli miałbym wskazać najbardziej charakterystyczny państwowy/narodowy mainstream kinowy to kino rosyjskie byłoby zaraz po USA i Indiach.
Wszystkie poniższe elementy powtarzają się niezależnie od tego czy mówimy o kinie akcji, wojennym czy poetyckim, czy o hicie z multipleksu czy niszowej niezależnej produkcji, o filmie powstałym w ZSRR czy już w Federacji Rosyjskiej.

Filmy rosyjskie często poruszają tematy ciężkie i straszne. Prawie nigdy nie kończą się dobrze. (Wniebowstąpienie, Idź i Patrz, Dziecko Wojny)
Główny bohater najczęściej ginie lub okoliczności w końcu zmieniają go na gorsze. Przegrywa z rzeczywistością, chociaż to po jego stronie są prawda, dobro i moralność (We mgle, Durak). Jeżeli odnosi zwycięstwo to tylko wewnętrzne, kompletnie bez znaczenia dla wrogiej rzeczywistości. Jak to określił Tarkowski "interesuje mnie problem wewnętrznej wolności".
Tarkowski jest, nawiasem, najważniejszą postacią rosyjskiej kinematografii i punktem odniesienia. Chyba każdy rosyjski reżyser po nim, nakręcił coś co nawiązuje do jego twórczości, niektórzy prawie wyłącznie tym się zajmują (Sokurow)
W rosyjskim filmie nigdy nie spotkamy się z czymś nagminnym w hollywood czyli działaniem jednostki mającym znaczenie dla większej społeczności. Typowa postać to skrajny indywidualista. Jego idealizm odnosi się do wewnątrz, własnych zasad i moralności, ewentualnie najbliższego otoczenia.

Scenariusze często czerpią z klasycznej greckiej tragedii (fatum, katastrofa), oraz sytuacji kafkowskiej, szczególnie w postaci walki z biurokracją sowiecką lub spuścizną po niej (Lewiatan, Durak, Major).
Filmy te nie spieszą się, płyną swoim tempem i zmuszają widza do dostosowania się (szczególnie Tarkowski). Rozkręcają się wolno mimo niewielu wątków. Służy to nie budowaniu napięcia tylko w pewien sposób nostalgicznej lub melancholijnej (Spaleni Słońcem, Rosyjska Arka) jeśli nie onirycznej atmosfery (Solaris, Moloch, Powrót).
Zaskakująco często akcentowana jest duchowość postaci. Kino rosyjskie bez skrępowania opowiada o wierze i religii (Andriej Rublow, Wyspa), ale prawie nigdy o Bogu.

To tak pokrótce - wstęp. Poniżej wybór filmów, które polecam:

Stalker (1979) Andriej Tarkowski
We mgle (2012) Siergiej Łoźnica
Faust (2011) Aleksander Sokurow
Elena (2011) Andriej Zwiagincew
Ładunek 200 (2007) Aleksiej Bałabanow
Idź i Patrz (1985) Elem Klimow
Spaleni Słońcem (1994) Nikita Michałkow
Major (2013) Juri Bykow
Wyspa (2006) Paweł Lungin
Brat (1997) Aleksiej Bałabanow
Andriej Rublow (1966) Andriej Tarkowski
...

#kino #kinorosyjskie #rosja #notatka
  • 20
@Rosenzweig: Oglądałem do tej pory kilka rosyjskich filmów, z różnych pobudek, w różnych sytuacjach. Każdy jest odmienną historią, każdy ma w sobie coś, o czym trudno zapomnieć. Z najbardziej charakterystycznych:
- "Geograf przepił globus"
- "Szczęście Ty moje"
- "Choinki" - chyba najbardziej zachodni film
Z kina rosyjskiego polecam szczególnie dwie pozycje:
"Geograf przepil globus"
"Osobliwości narodowego wędkarstwa"
Filmy te są genialne w swojej absurdalnosci, a geograf dodatkowo niesie mocne i ciekawe przesłanie.
@powiedz: Iwan Wasiliewicz zmienia zawód, Kaukaska branka, Operacja y, Iwan Groźny, Aleksander Newski, Mój przyjaciel Iwan Łapszyn, Brat (i inne filmy Bałabanowa), Spaleni Słońcem, Dworzec Białoruski, Хороший мальчик. Jak jeszcze więcej to pisz.