Wpis z mikrobloga

Chcesz więcej #ciekawostkioczolgach ?


Jak gruby był naprawdę pancerz Tygrysa?

Pytanie banalne, ale czy aby na pewno? Artykuł dedykuję zwłaszcza graczom #warthunder i #wot #worldoftanks którzy zastanawiają się dlaczego w ich grach osławiony pancerz tygrysa jest niewystarczający.

Zgodnie z założeniem projektu czołg miał mieć 100mm z przodu (łącznie z wieżą i jarzmem), oraz po 80 mm z tyłu i boku. Ale okazuje się, że plany szybko uległy zmianie, zaraz po wdrożeniu. Tylko pierwsze 8 egzemplarzy wyposażonych w wieże przeznaczone na konkurencyjnego tygrysa (P) wymagały przebicia co najmniej 100mm jarzma.
http://www.fprado.com/armorsite/Tiger1-2002-Picz/Armor_Scheme_Tiger1.png
Jedyne opłacalne miejsca jarzma, gdzie było można strzelać, znajdowały się wokół otworów na karabin i celowniczych po obu stronach osłony działa.
No, właśnie, problem w wyjaśnianiu grubości pancerza jest o tyle trudny, że jarzmo tego czołgu posiadało bardzo złożony kształt o różnorodnej grubości. Tak więc najpierw ustalmy nazewnictwo części jarzma, aby byłoby łatwiej je określić.
http://x3.cdn03.imgwykop.pl/c3201142/comment_aRwEfGYnRRg1GAtjsXU7uEpGH78e59FD,w400.jpg

Wyżej jest wieża późnego tygrysa modelu "E". A tu podaję opis:
-Czerwony - Po środku jest lufa.
- Pomarańczowy - Pancerny kołnierz chroni nasadę lufy działa i kończy się okręgiem z widocznymi sześcioma śrubkami umieszczonym na jarzmie. Tak wygląda boczny przekrój:
http://www.one35th.com/tiger/manual/manual-ex02.jpg
Kołnierz dodaje jakieś 4mm grubości jarzmu.
- Żółty - Osłona zamka działa. We wszystkich modelach wież wynosi 135mm grubości. Za nim znajduje się zamek działa który sam sobie stanowił niemałą ochronę dla załogi. Na swoich bocznych pochylonych krawędziach, osłona jest wbrew pozorom jeszcze grubsza sięgając aż 200mm pancerza efektywnego. Jej krawędzie górna i dolna mają widoczne wycięte wnęki od wewnętrznej strony osłony zamka (środek góry i dołu jarzma).
http://oi59.tinypic.com/kb3zhi.jpg
Tam jest standardowo 135mm+ 100mm pancerza samej wieży. Jednak na bokach od wcięć pancerz wynosi aż 200mm+100mm wieży.
- Ciemny zielony - Dolny front. To najłatwiejsze miejsce do przebicia przodu wieży tak, aby pocisk dotarł do załogi pojazdu. To tutaj są główne zmiany w grubości pancerza w poszczególnych modelach.
- Seledynowy - Górny front. Kolejne miejsce za którym nie mamy nieprzebijanej masy stali, a za którym kryje się bezpośrednio załoga. Tu również następują zmiany w różnych modelach.
- Niebieski - Otwory celownicze, oraz strzelniczy. Za nimi stal jest cieńsza. Kiedy pocisk trafiał w te miejsca występował wówczas tak zwany "efekt krawędziowy". Co to znaczy? Pocisk, który uderza w krawędź płyty pancernej, lub w nawiercone otwory przebija się dużo łatwiej. Dzieje się tak, gdyż zgniatana materia przez pocisk z łatwością jest wypychana w puste miejsca. Dzięki temu pocisk zamiast tracić mnóstwo energii na wypychanie materii za siebie i przed siebie, oraz sprasowywanie jej, zużywa jej dużo mniej na jedynie odkształcenie jej w stronę pustej przestrzeni. (To dlatego w czołgach wizjery i gniazda karabinowe zlokalizowane na przodzie kadłuba, były osłonięte dodatkowym pancerzem i dlatego w końcu z nich zrezygnowano, bo mimo tego i tak osłabiały kadłub).


Otwierać w nowym oknie. http://worldoftanks.com/dcont/fb/imagesforarticles/chieftains_hatch/pantherscare1/isignypthr.jpg?MEDIA_PREFIX=/dcont/fb/
- Jasny zielony- Zawiasy działa. Znajdowały się tam ogromne stalowe bryły które trzymały jarzmo przytwierdzone do wieży. Ich grubość też nie jest jednolita, ale na tyle duża, że są nieprzebijane od frontu. Tutaj dobrze je widać:
http://www.tiif.de/bilder/501wrecknivergleich4.jpg
Przez ukształtowanie jarzma oraz występujący efekt krawędziowy wynikły z faktu, że zawiasy były grubsze niż szersze pociski zmieniały kierunek penetracji.
- Fioletowy - Pionowe krawędzie - We wszystkich modelach miały 90mm grubości. Za nimi znajdował się pancerz wieży.
- Różowy - Poziome krawędzie - We wszystkich modelach były jednakowe. Ich grubość stopniowo wzrastała od 100mm brzegów do 125mm ku środkowi jarzma. Za nimi dodatkowo znajdował się 100mm pancerz wierzy.

Generalnie wszelkie zmiany dotyczą górnego i dolnego frontu jarzma, bo cała jego reszta była nieprzebijana.
Próba przebicia frontu jarzma:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/55/f1/86/55f186c6bb8fb88a2259bc3f7f9cd791.jpg

OK, wiec jak już to sobie wyjaśniliśmy, przejdźmy do dania głównego.

Pierwsze tygrysy H1 posiadały 100mm pancerza przedniego na jarzmie (frontowa płyta dolna i górna) oraz obu przednich płytach kadłuba. Schemat opancerzenia podałem na początku. Wynikało to jak wcześniej wspomniałem z zastosowania wież przeznaczonych dla tygrysa (P). Szybko jednak pancerz zwiększono w tych miejscach do.... no właśnie nie bardzo wiadomo, bo wygląda na to, że podnoszono systematycznie kolejno 110mm, 120mm i 140mm w samym modelu H1.


http://www.fprado.com/armorsite/Tiger1-2002-Picz/Tiger1-131-Bovington.jpg
Dlaczego zwiększono pancerz? Jarzmo było odlewane, a więc jego wytrzymałość była mniejsza w stosunku do płyt walcowanych o jakieś 5%-15%. Stawiam raczej na więcej niż mniej, bo Niemcy liczyli stosunek względem swoich płyt walcowanych które były o bardzo wysokiej jakości, ale o tym trochę później. Tak więc dopiero to 110mm było porównywalnej wytrzymałości co 100mm kadłub.

W późnych modelach wersji H1 oraz wersje E doczekały się również pogrubienia kadłuba. Dodano wszędzie 2mm. Tej zmiany jak i zmiany grubości jarzma nie odnotowały żadne niemieckie dokumenty. Kapnęli się dopiero alianci badający wraki i przechwycone maszyny.
http://www.oocities.org/pentagon/quarters/4635/tanks/tiger1/tiger1_armor_scheme.gif

Tygrys w wersji E doczekał się wieży z nowym jarzmem. Różniło się ono pogrubionym górnym frontem, aby zminimalizować efekt bocznej krawędzi przy otworach celowniczych oraz karabinowym.
http://x3.cdn03.imgwykop.pl/c3201142/comment_9vsAAecBGKyfaJ32FvTefFvwvfrxkp1v,w400.jpg
W tych miejscach pancerz wzrósł do 150mm.

Trafienia w otworycelownicze
http://media.moddb.com/images/groups/1/3/2074/King_Tiger.png24.png

Poszczególne tygrysy E późnej produkcji (nie wiadomo ile) posiadały fabrycznie pogdubioną przednią dolną płytę kadłuba z 100mm do 120mm. W tym miejscu zazwyczaj taką dodatkową ochronę zapewniały ogniwa gąsienic.
http://www.fprado.com/armorsite/Tiger1-2002-Picz/Tiger1-101-KO-Normandy-44.jpg
Pewnie uznano, że głupio jest tak drogie gąsienice używać jako dodatkową płyte pancerną i zaczęto poprostu ją pogrubiać fabrycznie.
Na takich egzemplarzach nie stosowano już osłony z gąsienic, jak na dole.
http://konflikty.pl/wp-content/uploads/2008/08/bennetttank.jpg

Wydawałby by się już wszystko jasne, gdyby nie jeszcze jedna rzecz. Wspomniałem, że Niemcy stosowali w tygrysach płyty walcowane bardzo wysokiej jakości. Jak bardzo?

Anglicy przeprowadzili testy balistyczne w Tunezji na Tygrysie o pancerzu 102mm z przodu i 82mm z boku i tyłu. Stwierdzili, że niemieckie 82mm odpowiadają 92mm brytyjskiej stali pancernej. Przy czym, w różnych miejscach tygrys posiadał stal nieco różniącej się jakości.

Oznacza to, że efektowna odporność tygrysa wynosiła (uwzględniając wytrzymałość oraz nachylenia)
Kadłub:
Front góra - 114mm (102mm rzeczywistego. Z dopancerzeniem gąsienicami było to dodatkowe 20-30mm)
Front dół - 132mm (102mm rzeczywistego. Z gąsienicami do +34mm więcej. Z pogrubioną płytą efektywna wynosiła174mm (bez uwzględnienia twardości 155mm)).
Boki góra - 92mm (82 rzeczywistej)
Tył - 88 mm (82 rzeczywistej. Załogi Shermanów z armatą 75mm twierdziły, że tygrysa można spenetrować wyłącznie od tyłu z bardzo bliskiej odległości przy ustawieniu się prostopadle do tylnej płyty, aby nie była skontrowana).

Wieża:
Jarzmo (jego front) - ok 120-130mm. (140mm i 150mm rzeczywistej) Ale były to bardzo małe miejsca na jarzmie.
Boki - 92mm (82mm rzeczywistej)
Tył - ok 90mm (stal traci na wytrzymałości po zgjęciu jej) (82mm rzeczywistej).

Teraz wiecie dlaczego alianci mieli tak duże trudności z niszczeniem czołgów Panzerkampfwagen VI Tiger.
To bydle było twardsze niż ustawa to przewidywała. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Wzmacnianie pancerza skończyło się pod koniec wojny kiedy Niemcy utracili dostęp do molibdenu. I tak tygrys II budowany ze stali niskiej jakości potrafił paść szybciej niż jego poprzednik i to przy ostrzale w jego pochyloną przednią płytę.

P.S.
W pewnym momencie również panterze pogrubiono pancerz przedni z 80mm do 85mm. Nie wiadomo jednak czy była to reakcja na radzieckie działa 122mm i 152mm, czy może redukowano gorszej jakości pancerz. Testów jakości pancerza w takich pojazdach nigdy nieprzeprowadzono ze względu na zbliżajacą się ku końcowi wojnie.

A to jeszcze wrzucę wnętrze wieży E:
http://www.tiger1.info/pictures/TurretPlan.jpg
Na dole tygrys z widocznymi śladami po trafieniu.
#czolgi #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne
orkako - Chcesz więcej #ciekawostkioczolgach ? 
SPOILER

Jak gruby był naprawdę pa...

źródło: comment_7iIkes6Dc1Sq3fMV3S9pSnOHiYKnSgsh.jpg

Pobierz
  • 22
  • Odpowiedz
@orkako: Świetnie wytłumaczone zawsze chętnie czytam całe i oglądam wszystkie zdjęcia :) tylko że jest jeden babol w tekście chodzi o część z tylną grubością efektywną pancerza mianowicie "aby nie była skontrowana" nie wiem, ale zawsze mnie to gryzie jak widzę skontrowany pancerz zamiast po prostu "pochylony". Przepraszam naprawdę że się czepiam takiej głupoty moje skrzywienie :D bo widać napracowanie zawsze z tymi tekstami ( ͡° ͜ʖ ͡°
  • Odpowiedz
@Restin: W pochyleniu chodziłoby o ułożenie względem pionu, a skontrowanie odnosi się do poziomu. Przy ustawieniu shermana ezględem tyłu pod kątem prostym objętość i zarazem jego grubość jest najmniejsza - przyzmianie kąta- skontrowaniu zmirnai się. Ja to tak rozumiem.
  • Odpowiedz
@orkako: Dobra robota! Myślałem, że nie będzie nic o molibdenie, a tu proszę! Chyba do tego jeszecze brak molibdenu wpływał na kruchość pancerza, co skutkowało tym, że nie musiało dojść do przebicia pancerza, żeby wyeliminować czołg i załogę odłamkami od rozwarstwiającego się pancerza. W XXI wieku stosowane są specjalne wykładziny z tworzyw, ale wtedy nikt czegoś takiego nie mial, z resztą surowców Rzesza nie miałby skąd czerpać na takie fanaberie i
  • Odpowiedz
@Zefir_Zdobywca: Tak zgadza się pochylenie jest od czego innego pomyliłem się, ale chodzi mi o sens użycia słowa skontrowanie jego znaczenie jest całkiem inne, nie da się skontrować pancerza bo to bez sensu może być nachylony, pod kątem lub jak kto woli skątowany mimo że teoretycznie takie słowo nie istnieje, ale się przyjęło :P Reszta jest jak najbardziej super wiadomo o co z tym chodzi bo jest dobrze wytłumaczone. Samo "ustawienie
  • Odpowiedz
Ile średnio zajmuje znalezienie tego wszystkiego i napisanie ?


@Restin: Różnie. Zawsze to kwestia kilku godzin. Generalnie 4-13 godzin. Powolutku pracuję jednak nad dwoma gigantami i tu całkowity czas robotogodzin może sięgnąć nawet 40 godzin. Najwięcej czasu zajmuje szukanie odpowiednich zdjęć i potwierdzanie informacji, oraz różnych szczegółów których nie byłem w stanie spamiętać.

teoretycznie takie słowo nie istnieje, ale się przyjęło


@Restin: Każda słowo kiedyś nie istniało i kiedyś się
  • Odpowiedz
@orkako: Wszystko to robisz sam czy ktoś pomaga ? Bo nawet w 2 czy 3 osoby wydaje się to ogrom pracy aby coś z tego wyszło sensownego. Podziwiam i uwielbiam to czytać :)
  • Odpowiedz
@Bardzo_Wsciekla_Mebloscianka: @McGravier: w WoT w dodatku czołgi rosyjskie są zbyt mocne - wielokrotnie nie da się ich trafić i nic z nimi zrobić mimo, że powinno się dać. Serie IS są niemal niezniszczalne. Poza tym wiele czołgów rosyjskich było zrobionych kilka sztuk a tu występują seryjnie jakby stały za każdą stodołą a to nieprawda. Moim zdaniem Tygrys jest osłabiony politycznie w grze. W końcu zdaje sie, że gra powstała w
  • Odpowiedz