Wpis z mikrobloga

#inteligentneliczniki #inteligentnydom

Ktoś ostatnio siał panikę, nt. żarówek LED, że w związku z ich biernym poborem mocy, mocno się zdziwimy, tym jak bardzo są one nieoszczędne. Zainteresowałem się i mimo, iż nie jestem elektrykiem / -onikiem poszukałem o co chodzi.

Po pierwsze w domach musi być licznik, który zmierzy bierny pobór mocy.
UE chce do 2020 roku aby w 80% domów były Inteligentne Liczniki.
Nie jest to póki co nakaz. Ale z tego co wiem Polska podpisała się pod tym i będzie robić "co się da" w tym kierunku. Legenda głosi także, że te liczniki są w stanie zmierzyć moc bierną pobieraną w domu.
Można więc uznać, że prędzej czy później ten warunek będzie najprawdopodobniej spełniony. Nawet jeśli nie dla wszystkich.

Po drugie firmy energetyczne będą musiały faktycznie obciążać domostwa za BPM... TO się może stać szybciej niż te 80%

Jeśli oba warunki są/będą spełnione, oznacza to że może faktycznie jest się czego bać.

CO to jest BPM nie będę objaśniał, bo żaden ze mnie elektrotechnik. Wystarczy, że podam jak się to oblicza. Bodajże przyjmuje się, że standardowy dom ma współczynnik mocy około 0.85 - 0.88 [podobno tak są kalibrowane liczniki analogowe]. Natomiast żarówki LED mają z tego co znalazłem od 0.2 - 0.9x [im więcej tym lepiej dla wszystkich]. Dyrektywa UE mówi też, że żarówki LED sprzedawane w UE powinny mieć
WM > 0.5 do 25W*
WM > 0.9 powyżej 25W

Z tego co rozumiem jeśli żarówka o WM = 0.5, zużywa wg starego licznika tej chwili 10W, na liczniku który zmierzy także BPM wyjdzie 20W [VA].

Prawda jest taka, że po wycofaniu zwykłych żarówek z żarnikiem, które miały współczynnik 1.0, każda inna świetlówka nie może technicznie go już osiągnąć. Łącznie z świetlówkami CFL.

W/w dyrektywa UE, mówi także o CFLach, które powinny mieć:
WM > 0.5 do 25W*
WM > 0.9 powyżej 25W
a realnie mają WM zbliżony do LEDów.

Więc jeśli jest się czego bać, należałoby zacząć od inteligentnych liczników.

Do tej pory obawy są na temat: