Wpis z mikrobloga

#ciekawostkikolejowe

Najbardziej zwariowane projekty kolejowe w historii – dziś tym chcemy się pochwalić. Słyszeliście o kolei jeżdżącej po jednej szynie? Albo o wagonie ze śmigłem?

Zacznijmy od pociągów jeżdżących po jednej szynie. Pierwszy taki pełnowymiarowy pociąg pojechał jeszcze przed pierwszą wojną w Londynie na japońsko – brytyjskiej wystawie w White City. To rzeczywiście trzymało pion, mogło przewieźć około 50 pasażerów, a wśród nich był nawet Winston Churchill. Jak to działało? W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że wagon nie spadał z pojedynczej szyny dzięki żyroskopowi, ukrytemu w kabinie. Projekt niestety dalej nie był rozwijany ze względu na słabe zainteresowanie inwestorów.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Monorail_gyroscopique_Brennan.jpg

Nam też ciężko uwierzyć, że kolej jeżdżąca po jednej szynie działa. Popatrzcie - tu jest w wersji zabawkowej. To rzeczywiście działa!
https://www.youtube.com/watch?v=83a4vZbyWlI

Dlaczego w ogóle powstawały tego typu projekty? Cóż – było to podyktowane głownie chęcią zaoszczędzania czegoś. Szyn – tak żeby użyć tylko jedną, miejsca – żeby tor zajmował mniej miejsca, albo żeby tory można było łatwo przenosić i układać je na niewyrównanym terenie.
O oszczędność szyn i zastąpienie jednej utwardzona ścieżką chodziło twórcom tej kolei. To dziwadło na jednej szynie jeździło przez 20 lat w hinduskim mieście Patiala. Większość ciężaru wagonu i lokomotywy (jakieś 95%) opiera się pojedynczej szynie. Trasa liczyła 80 km. Dziś hinduska kolej jednoszynowa jeździ po muzeum. Patrzcie! Ciężko uwierzyć!

https://www.youtube.com/watch?v=g4nForKnnNk

Kolejne jednoszynowe dziwadło z czasów parowozów.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Lartigue%2C_Ballybunion%2C_1900.jpg

Zaprojektował to francuz – Charles Lartigue. Inspiracją do zaprojektowania takiej kolei podobno były objuczone wielbłądy, które wynalazca obserwował w Algierii. Pierwsza kolej Lartigue’a działa we Francji. Najsłynniejsza 15 km trasa istniała w Irlandii między Listowel i Ballybunion do czasu wojny domowej kiedy została uszkodzona. Tą koleją można znów jeździć. Wolontariusze z Listowel odbudowali 1 km toru.

https://www.youtube.com/watch?v=RikSdJOuSNg

I jeszcze dwa przykłady czegoś co wyszło i czegoś co nie wyszło. O miejskiej kolei podwieszanej w Wuppertalu, mającej koła na dachu pewnie, ktoś z was mógł słyszeć. 13 – km trasa powstała w 1913 roku, jeszcze za czasów Wilhelma i funkcjonuje do dziś. Ma się dobrze, wozi pasażerów i jest atrakcją turystyczną w niezbyt turystycznym mieście.

http://1.bp.blogspot.com/_imwii1LdjiM/TIY-rpY6dGI/AAAAAAAADSg/MhNB0YkZ7iI/s1600/elb.03.jpg

Drugie pokolenie wagonów:
http://www.exploration-online.com/wp-content/uploads/2014/05/content_1316444538_w-schwebebahn.jpg

Prezentacja trzeciego pokolenia wagonów, które mają jeździć bez maszynisty
http://solinger-bote.de/wp-content/uploads/2015/11/20151114_Vorstellung-G-15_00-1024x683.jpg

A to z kolei, zupełni się nie udało. Pewien Szkot - George Bennie – był zafascynowany sterowcami. Chciał ożenić technologię lotniczną z kolejową. Fragment toru o długości 120 metrów mający być demonstratorem technologii powstał przed 1930 rokiem. Wyglądało to … to na dużą konstrukcję. Niestety zainteresowanych budową takiej kolei inwestorów nie było. Bennie zbankrutował, a ostatni fragment toru został zdemontowany 20 lat później.

http://www.theglasgowstory.com/images/TGSE00050.jpg

Do dziwadeł na torach jeszcze wrócimy – może chcecie poczytać o nieco nowszych? Na przykład o pociągach z napędem rakietowym ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#pociagiboners #kolej #ciekawostki
koleo - #ciekawostkikolejowe 

Najbardziej zwariowane projekty kolejowe w historii ...

źródło: comment_F5oR9u0iHn8tDB7ujAAD2Pn6LMg7LwjU.jpg

Pobierz
  • 21
  • Odpowiedz
Dlaczego w ogóle powstawały tego typu projekty? Cóż – było to podyktowane głownie chęcią zaoszczędzania czegoś. Szyn – tak żeby użyć tylko jedną, miejsca – żeby tor zajmował mniej miejsca, albo żeby tory można było łatwo przenosić i układać je na niewyrównanym terenie.


O oszczędność szyn i zastąpienie jednej utwardzona ścieżką chodziło twórcom tej kolei.

@koleo: Dobry content, tylko róbcie korektę po Yodzie. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@koleo: matko kochana, tożto miód dla oczu, w zalewie gównowpisów. Zdecydowanie wbijajcie na główną z takimi ciekawostkami.
Poza tym świetny inbound! Przeczytałem wpis, zaciekawiony przejrzałem profil, odnośniki socialowe i wiem, gdzie teraz kupować bilety. Gratuluję, a wiem co mówię, bo zawodowo sie tym zajmuję.
p.s. no i winszuję z okazji #ladnapani w kadrze zespołu :)
klikus - @koleo: matko kochana, tożto miód dla oczu, w zalewie gównowpisów. Zdecydowa...

źródło: comment_0iRzb7kMEMD8tLKyU2Nn4cbNym1MYz6Y.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@koleo: wszystko fajnie, kilka osób zachęca do robienia znalezisk, tylko że to może nie wypalić bo to wszystko (w sensie to co jest w tym wpisie akurat) czytałem już na... wykopie. I najzwyczajniej w świecie może zostać potraktowane jako duplikat.
  • Odpowiedz
@BielyVlk: napisał, to prawda - ale nie chcemy tym spamować :) myślę, że dla was jednak ważniejsze, żebyśmy tutaj publikowali i pomagali wam z problemami kolejowym, niż fakt, że napisała o nas gazeta ;)
  • Odpowiedz