Wpis z mikrobloga

Ostatnio dużo jeżdżę pociągami i doszedłem do wniosku, ze masa infrastruktury kolejowej się marnuje, a właściwie mam na myśli to, ze nie jest używana. Dlaczego tak się dzieje, dlaczego wszędzie są setki albo tysiące kilometrów torów, których się nie używa? Dlaczego tak dużo budynków wybudowanych i dawniej ewidentnie używanych teraz stoi pustych?
#pytanie #kolej #transport #polska
  • 7
@MirekCordi: bo teraz każdy mieszkaniec sobiwidza ma samochód i jak chce dojechać do gołębiewka po piwo, albo do Tczewa do urzędu to jedzie autem. Pociągi, które jeździły po tych nieużywanych obecnie torach nigdy nie były rentowne. Dlatego od lat 70, mniejsze połączenia sa wygaszane, a utrzymywane są jedynie dalekobieżne, aglomeracyjne, dowożące ludzi do dużych miast.
@MirekCordi: Na całym świecie zmieniła się struktura gospodarki. Teraz wielkie przemysłowe molochy nie są już tak ważne jak kiedyś, a nowoczesne, logistyczne rozwiązania również nie promują wielkich transportów kilkudziesięcioma wagonami. Transport door to door zabił kolej, bo taniej jest drożej przewieźć ciężarówką i nie przeładowywać trzy razy. MŚP się teraz liczy oraz usługi. tutaj również transport kolejowy się nie sprawdza.
@MirekCordi: Przyszłością transportu kolejowego jest udział w przewozach intermodalnych, dlatego prędzej czy później, przy udziale prywatnych przedsiębiorstw, kolej na wielu odcinkach zostanie przywrócona. Poza tym w całej Polsce jest mniej kolejowych terminali przeładunkowych aniżeli w niemieckim kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia, co ma swój współudział w niewielkim wykorzystaniu transportu kolejowego.
@MirekCordi: Wszyscy przewoźnicy kolejowi płacą za dostęp do infrastruktury liniowej i punktowej; natomiast tylko kierowcy samochodów ciężarowych (z wyjątkiem kilku odcinków autostrad) płaca za dostęp do dróg (ale tylko za ok. 0,5 % wszystkich dróg w kraju), a większość parkingów jest całkowicie bezpłatna, a nawet tam, gdzie się płaci, to symbolicznie, czyli nieproporcjonalnie do kosztów budowy i utrzymania.