Wpis z mikrobloga

#nomanssky
To jest moja Wielka Lista Hejtu na NMS™. Jak ktoś nie chce się narazić na spoilery(chociaż czy wiadomość, że czegoś nie ma albo coś jest zbugowane jest spoilerem?) to niech w tym momencie przestanie czytać. Nie używam wykopowych spoilerów bo tekst jest rozbity na akapity i byłoby ich zbyt dużo. Nie gwarantuję, że wszystko co tu napisałem jest prawdą(ale z pewnością nie kłamię tutaj umyślnie) - to są tylko informacje, które znalazłem w necie i wydobyłem ze streamów. Jeśli się okaże, że informacja jest zła to przyznam się do błędu. Pewnie znajdą się zarzuty - a przynajmniej by się znalazły, gdybym na ten temat nie poświęcił w tym momencie dwóch zdań - że za dużo wymagam od gry o eksploracji i że nikt nigdy nie obiecywał, że takie elementy się w grze znajdą, ale czy to że ich nie zapowiadano oznacza, że nie mogłoby lub nie powinno ich w grze być? Przynajmniej część wydaje się prosta w implementacji.

Znowu mi wyszła ściana tekstu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

***********TU SIĘ ZACZYNAJĄ SPOILERY**********

Zmiany dokonane na planecie się nie zapisują. Jeśli wyrąbiesz sobie dziurę w ziemi, odlecisz i przylecisz z powrotem to dziury nie będzie.

Wszystkie planety składają się z jednego biomu. To jest k---a porażka - różnorodność na Ziemi gdzie masz tundrę, tajgę, pustynie, sawanny, bagna, lodowce itd. a tutaj masz na całej planecie np. dżunglę i to tyle. xD

Temperatura nie ma żadnego wpływu na planetę ani na stworzenia. Widziałem stream, gdzie gościu wylądował na bardzo zielonej planecie z florą i fauną oraz oceanami i jeziorami, a tu się okazuje, że temperatura to -70 stopni C. xD

Wszystkie planety są tego samego rozmiaru. Na dodatek grawitacja jest na nich różna tylko teoretycznie bo nie umieli/nie chcieli tego zaimplementować więc teraz twierdzą, że owszem - różni się, ale twój skafander w magiczny sposób sprawia, że dla gracza grawitacja jest stała.

Jeszcze co do grawitacji - jeśli wylądujesz statkiem i wykopiesz pod nim dziurę, to statek dalej wisi w tym samym miejscu. To samo ze skałami. Jeśli z pionowej skały wyrąbiesz jej podstawę to reszta dalej wisi w powietrzu.

Nie ma lasów. Są tereny gdzie co jakiś czas wetknięte jest drzewo, ale nie ma lasów. Takich gęstych, gdzie liście przesłoniłyby ci światło gwiazdy.

Nie ma lasów? W sumie to nie ma też gór. Pojedziesz w Tatry i tam już masz większe góry choć to tylko "nędzne" dwutysięczniki o wybitności w okolicach 250-500 metrów. Tutaj "góry" to ledwo wzgórza. Jeśli liczyliście na zabawę w Kukuczkę i zdobywanie szczytów przedzierając się przez zamiecie(im wyżej tym bardziej niebezpiecznie) to się przeliczyliście.

Nie ma miast obcych. Nie ma wiosek. Są losowo porozmieszczane obiekty wybierane z "bazy gotowców" - opuszczone obozy naukowe, jakieś ruiny itp. Nic czego "spenetrowanie" zajęłoby więcej niż 3-5 minut. Kilka razy włączyłem stream i dosłownie non stop natyka się na te same obiekty.

Jeśli ktoś jeszcze nie wie - w tej grze nie da się nic zbudować(UPDATE: Mają dodać budowanie w patchu w bliżej nieokreślonej przyszłości)

Zbieranie surowców - krzaki/drzewa/grzyby itp. itd po prostu "wybuchają" surowcami.

A, te wspomniane jeziora? To po prostu działa tak, że istnieje z góry ustalony poziom morza i jeśli teren akurat się wygeneruje tak, że w pewnym miejscu jest niżej to będzie tam woda. Jeziora w górach? Wodospady? Zapomnij. Rzek też nie ma. Gejzerów też nie uświadczyłem.

Oczywiście punkt wyżej sprawia też, że jaskinie są bardzo, bardzo proste. Zazwyczaj w formie pojedynczego korytarza. Podróż do wnętrza Ziemi? Nope.

Nie ma pojazdów innych niż twój stateczek tzn. pojazdów lądowych/okrętów/mechów/samolotów/helikopterów/deskolotek z Powrotu do Przyszłości ani nic w ten deseń.

Wyglądu statku nie da się modyfikować. Albo zmieniasz cały statek albo nic. Jasne - są moduły do ulepszenia(silniki, b--ń), ale nie możesz zmienić wyglądu/wielkości konkretnego statku.

Co do upgradowania broni/laserka/statku - nie da się przenosić upgradów ze starej wersji do nowej. Jedynym sposobem jest zniszczenie modułów ze starej broni(co zwraca część zainwestowanych surowców) i stworzenie ich na nowo w zakupionym egzemplarzu. Kolejna mechanika, która sztucznie wydłuża rozgrywkę wymuszając grind surowców.

Z tego co wiem nie ma też planet "magmowych" ani wulkanów.
Nie ma planet "jałowych", takich które nie są zamieszkane. Z moich informacji wynika, że 100% planet posiada formy życia.(UPDATE: No chyba, że te zapowiedziane w patchu "dead moons" będą pełnić taką rolę).
Nie ma planet z pierścieniami.
Nie ma planet gazowych.
Nie ma układów z gwiazdami podwójnymi, potrójnymi czy innymi -nymi.
Wydobywanie surowców z gwiazd lub spalanie się w ich atmosferze? Nope. Niewidzialna bariera nie pozwala ci się zbliżyć.
Są czarne dziury... ale to tylko "warpy", które przenoszą cię kilkaset lat świetlnych w kierunku środka galaktyki.
Asteroidy? Nie da się na nich wylądować, nie da się ich nawet wprawić w ruch. Ich jedyna rola to źródło surowców.

W przestrzeni kosmicznej nie ma dosłownie nic do roboty. Są te wspomniane wyżej asteroidy i od czasu do czasu losowo ktoś cię napadnie, ale nie ma bitew między frakcjami, nie ma konwojów które mógłbyś ochraniać, nie ma zleceń, które pozwoliłby ci zostać łowcą głów polującym na piratów(UDPATE: patch 1.03 ma te ostatnie ma wprowadzić). W sumie to im mniej czasu w kosmosie spędzisz tym lepiej bo te losowe ataki mogą cię zabić i stracisz ładunek, a niszczenie piratów nie daje wymiernych korzyści - system walki jest po prostu nędzny bo jedyną bronią są zwykłe pociski energetyczne(oczywiście są upgrady typu większe obrażenia, szybkość itp.), a twoją rolą jest po prostu strzelać w miejsce wskazywane przez system wspomagający celowanie. Nie ma bomb, nie ma rakiet, nie ma mechaniki, że jakaś b--ń jest lepsza na osłony energetyczne(bo ich chyba nawet nie ma) a inna jest lepsza na pancerz.

"Stacje kosmiczne" składają się dosłownie z lądowiska, pięciu pokoi i jednego kosmity. Jak na grę stawiającą na losowość generowania to stacje są bardzo przewidywalne. Dosłownie każda zawiera te same elementy(komputer do handlu, upgrade do plecaka, upgrade do multitoola itd.).

Tak na oko 75% stworzeń jest dwu- lub czteronożnych. Raz widziałem sześcionożne. No i czasem stwór lewituje i ma macki. Węże? Nie ma. Stonogi? W p-----e k---a. Bezkształtna, inteligentna masa niczym niektóre rodzaje ziemskiej pleśni? Nie ma. Połowa stworzeń wygląda jak śmieszny kuń lub dinozaur.

Zresztą ta gra chyba nie ma owadów. Najliczniejsza grupa zwierząt na Ziemi, a w kosmosie ich widocznie nie ma.

Żadne zwierzęta nie są stadne. Po prostu pojedyncze okazy pojawiają się na mapie i łażą sobie bez celu.

Jeszcze co do zwierząt - one chyba nawet nie wchodzą ze sobą w interakcję. Kuń-lew polujący na kunia-gazelę? Nie ma. Kuń-bóbr wcinający drzewa? Nie ma. Kuń-jastrząb... no dobra, przesadziłem. xD Kosmita-jaszczomp łapiący w pazury hasającego kosmitę-króliczka? Nie ma.

W sumie to nawet jestem ciekawy czy istnieją organizmy oparte na czymś innym niż na węglu(ze streamów widzę, że jak zabijesz zwierzę to dostajesz węgiel). Ciekawe tym bardziej, że skoro planety mają np. temperatury -90 czy +70 stopni, albo są napromieniowane to powinno dojść do denaturacji białek, ergo - życie na takiej planecie nie powinno istnieć.

Może na PC będzie lepiej albo to wina kompresji, ale tekstury są PASKUDNE. Do tego na każdej planecie jest mgła żeby ograniczyć pole widzenia + bardzo zauważalne doczytywanie obiektów.

No i piszę o tym na końcu tylko z "kronikarskiego" obowiązku, ale nawet te elementy, które znajdują się w grze są niedoszlifowane. Bugi w rodzaju przenikających się obiektów(statki kosmiczne) czy ryby spawnujące się na lądzie. Innym błędem jaki spotkałem to generowanie się ziemi i trawy wewnątrz budynków. I jeśli stoisz na ziemi to gra uznaje, że "jesteś na zewnątrz" i zaczyna padać deszcz. Do tego widzę, że ma mocno irytujący interfejs. Po każdym "skoku gwiezdnym" musisz uzupełnić paliwo - jeśli o tym zapomniałeś, a masz włączoną mapę galaktyki to nie możesz uzupełnić tego paliwa w szybki sposób jednym przyciskiem. Musisz wyjść z mapy, wejść w okno statku, kliknąć na silnik, kliknąć na paliwie, wyjść z okna silnika, wyjść z okna statku, wejść ponownie do mapy. Podobnie sprawa ma się z amunicją. Ogólnie to doładowywać różne podsystemy trzeba NON STOP. Laserek, podtrzymywanie życia, silniki, silniki warp itp. itd. Takie w pełni naładowane "launch thrustery"(nogi statku, które wybijają cię przy starcie) wystarczają na ledwo dwa starty. Potem trzeba ładować babrając się w ekwipunku.

Ogólnie to aż widać, że zrobiono to specjalnie żeby wydłużyć rozgrywkę. Miejsce w ekwipunku jest mocno ograniczone. A surowców i materiałów trochę jest, a nie da się ich tymczasowo gdzieś umieścić, więc cała zabawa to żonglerka tym co ci akurat jest teraz potrzebne.

To nawet nie są wszystkie "zarzuty" jakie mam do tej gry. To tylko te najważniejsze. Z takich drobnych to np. irytujący głos tego komputerka co ogłasza m.in. że masz rozładowane baterie. Albo latanie między planetami - wiecie, że żeby przelecieć z jednej planety na drugą potrzeba czasem ~2 minut lotu podczas których nie robisz absolutnie NIC oprócz wciskania "W"/wychylania gałki? Albo to, że POROZMAWIANIE z kosmitą wymaga surowców(+bug, że jeśli masz pełny ekwipunek to nie możesz porozmawiać). Albo słaby balans ze sławnym już "cheesowaniem" gry przy pomocy Atlas Stones i ich ceny na czele. Część z tego co wymieniłem w tym akapicie może zostanie naprawiona w premierowym patchu.

*********Sekcja d-----------a się do patcha 1.03****************(specjalnie dla @DiabloFan)
To jest specjalny blok dodany ze względu na opublikowanie patch notesów wersji 1.03, która będzie do pobrania w dzień premiery. Muszę tutaj wprowadzić taką myśl - to co jest na płycie zajęło im jakieś 4 lata. CZTERY. A oni tutaj w miesiąc robią patcha, który dodaje nawet sporo contentu(głównie chodzi o Feeding, Space Battles, Networking). Mi to śmierdzi celowym wycięciem z oryginalnej gry. Podobno ma nie być płatnych DLC więc nie sugeruję, że zrobili to dla zarobku, ale dalej są przynajmniej dwa możliwe powody, dla których to zrobili.

The Three Paths - od teraz niby podczas gry można podążać trzema ścieżkami. Z jednej strony - no ok, ale z drugiej jestem sceptycznie nastawiony na ile naprawdę może to odmienić rozgrywkę. Żeby nie okazało się to kolejnym mechanizmem wydłużającym sztucznie rozgrywkę bo dostaniesz inny fragment tekstu w środku galaktyki czy coś.

The Universe - tłumacząc z dev-bełkotu na polski "No zmieniliśmy dwie liczby - seed dla generatora i ilość generowanych planet w galaktyce". ( ͡° ͜ʖ ͡°) Zresztą Sean mówił kiedyś, że im bliżej środka galaktyki tym ma być bardziej różnorodnie. I tak tego chyba nie było, ale w patchu jeszcze bardziej zacierają różnicę przez "greater variety earlier".

Diversity - o co tutaj dokładnie chodzi? Nie wiem. Jakbym miał się domyślać to powiedzmy wcześniej instrukcja dla generatora brzmiała przykładowo "wygeneruj na tej planecie 15 stworzeń", a teraz brzmi "wygeneruj 3 duże zwierzęta, 3 średnie, 3 małe, 3 latające i 3 ryby". Różnorodność na planecie większa bo wcześniej mogły się wygenerować same małe. Tak to odbieram.

Atmosphere - no ok. Wcześniej zdecydowana większość planet miała zwykłe, niebieskie niebo. Zmiana czysto estetyczna, ale zawsze coś.

Planet rotation - z tego co wiem to te trudności to fakt, że lądowali lecąc wprost ze stacji kosmicznej, łazili po planecie i myśleli, że to bug bo stacja im zniknęła gdy tak naprawdę po prostu zostali obróceni przez planetę.

Terrain Generation - o jaskiniach pisałem wyżej. Fajnie, że są ale to zwykłe dziury w ziemi. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ship Diversity - jedyna ciekawa zmiana to te "unique attributes" bo tego wcześniej nie było. Może podczas zakupu nowego statku będzie trzeba patrzeć nie tylko na ilość slotów.

Inventory - pisałem o żonglowaniu surowcami więc to jest dobra zmiana.

Trading - ceny różniące się między układami już były, ale zmiany ograniczały się do maks. kilku procent. Może teraz rozstrzał będzie większy. A co do usunięcia exploitów to jest to ni mniej ni więcej niż zredukowanie cen pewnych materiałów - np. Atlas Stones(~250k za sztukę) i jakiśtam Vapor - ten drugi to był surowiec wart ok. 38k kredytów, który powstawał z dwóch ultra łatwych do zdobycia pierwiastków wartych ~5k kredytów. Dla porównania - dodatkowy slot do plecaka kosztuje(kosztował?) 50k kredytów, a nowy statek ~300-500k.

Survival - więcej grindu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Balancing - ciekawi mnie co mają na myśli przez "several hundred". Do wydobywania surowców jest może z 4-5 upgradów(np. szybkość czy redukcja przegrzewania). Podobnie z bronią, statkiem i granatami. Do tego każdy z nich ma stopnie(szybkość 1, szybkość 2, szybkość 3 itp.). Nawet jeśli kilka nowych to gdzie tu jakieś "setki"?

Space Combat - mówiłem, że w kosmosie trzeba spędzać jak najmniej czasu? No to teraz trzeba się śpieszyć jeszcze bardziej. ( ͡° ͜ʖ ͡°) No ale bounty hunter na plus. To była jedna z tych zmian, które uważałem za "łatwą w implementacji".

Exploits - patrz na Trading. Teraz już się nie da uciec do grindu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Space Station - ciekawe czy to oznacza, że będą większe czy tylko tyle, że pokoje będą wybierane losowo. Tak czy siak ok, bo jestem w stanie wam teraz narysować jak wygląda KAŻDA stacja w wersji 1.0

Networking - szansa na to, że kogoś spotkasz zwiększona z 5\*10^-15 do 8\*10^-13 ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Reszta to albo zmiany kosmetyczne/wydajnościowe albo nie mam się do czego przyczepić lub są zbyt ogólnikowe żeby dało się to jakoś ocenić.

I na sam koniec - zapowiedziane budowanie. Doceniam, że to dodają. Ale jako hejter jestem w tej komfortowej sytuacji, że obojętnie czy budowanie jest czy nie ma to mam powody do narzekania. xDDDDD Tylko wspomniałem o tym temacie bo ktoś mógł nie wiedzieć, że budowania nie ma nie cisnąłem tematu dalej, a to dlatego, że po prostu po części to rozumiałem. To jest gra o eksploracji i gracz skacze z układu do układu. Obecnie powrót do wcześniej odwiedzonej planety może być męczarnią(czyt. grindem). Dlatego też stawianie "bazy" to marnotrastwo czasu i surowców. Z tym samym problemem boryka się Starbound - nie opłaca się stawiać bazy na planecie bo przenoszenie się z planety na planetę zużywa paliwo i sam lot chwilę trwa. Lepiej skrzynie z surowcami i stoiska do craftu stawiać na statku żeby mieć szybki dostęp. No, tyle że w Starboundzie są co najmniej dwa powody żeby taką bazę założyć - hodowle/farmy(rośliny chyba nie rosną na statku) oraz mieszkańcy(możesz wynajmować domy). Czy w NMS budowanie będzie przynosiło jakieś korzyści? Nie wiem. Jak na razie uznaję, że ma to wartość czysto artystyczną.

Dobra, to na razie tyle. Pewnie lista jeszcze urośnie jak będę miał doświadczenia z własnej ręki, a nie ze streamów. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 32
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@Wiedmolol: Tak, niby masz zawsze prawo do własnego zdania, ale jest różnica między tym, że się wie o czym się mówi a tym, że sobie wyobraża jak to będzie i jak by to było gdyby. Ta ściana tekstu jest nic nie warta. Oglądając streamy to tak samo jakbyś recenzował koncert Iron Maiden... po obejrzeniu go w tv. Trzeba by było tam być, nie?
  • Odpowiedz
@Wiedmolol: Masakra, ostatni raz tyle tekstu to widziałem w gimbazie xD A potem piszesz, że w grę nie grałeś. Dżizas... xD

Co do twojej teorii "wycięty content", to wydaje mnie się, że grę jako taką robili 4 lata, ale potem, dodawanie contentu jakiegobądź do gotowego produktu, to kaszka manna z mleczkiem... I spoko, że robią to w dniu premiery, a jeszcze bardziej CooOLL, że robią to za frajer, więc nie wiem
  • Odpowiedz
@zennzo: Jak obejrzę koncert IM w TV i powiem ci, że nie grali "Wasted Years"(i mi z tego względu przykro bo lubię ten kawałek) to to jest recenzja? No patrz, nie wiedziałem.

Chociaż jakby była sytuacja, że nie zagrali absolutnie żadnego z ich najpopularniejszych hitów, a grali tylko te mniej znane, o których pamiętają tylko najwięksi fani to chyba mógłbym narzekać, że spodziewałem się czegoś innego?

Zresztą tak samo jak w tej
  • Odpowiedz
@Wiedmolol: ty po prostu lubisz dyskutować nie ? To taki twój afrodyzjak ? iksde. Proponuję karierę w TV. Jakieś Śniadanie Mistrzów czy coś. Ale taki też polaczek z ciebie fajny. Najpierw poogląda, potem torrencik i jest git :)
  • Odpowiedz
@j_bateman: A ty nie lubisz? Zbyt dużo to od ciebie wymaga?

Dobrze, że napisałem o tych torrentach. Przynajmniej macie jakiś element, do którego jesteście w stanie wymyślić jakąś odpowiedź. Przecież to oczywiste, że każdy normalny człowiek(człowiek, a nie polak!) wydaje 260zł na grę indie, którą jest rozczarowany. Ech to polactwo roboactwo.

@zennzo: ( ͡° ͜ʖ ͡°) No to 3m się.
  • Odpowiedz
@Wiedmolol: Lubię dyskutować, ale jeszcze bardziej preferuję dyskusję na tematy, które mogłem bezpośrednio hmm doświadczyć. Nie opieram swoich odczuć do produktów, których nie byłem w stanie sam przetestować. To, co jeden uzna za przywar, ktoś inny będzie traktował jako zaletę. To, co Ty napisałeś tam wyżej, to nie jest zaproszenie do dyskusji. To jest jednostronna opinia osoby, która swoje oceny opiera na tym, co widziała na streamach i tyle. Tak
  • Odpowiedz
@j_bateman: Czyli rozumiem, że jak już obaj zagramy to sobie ze mną pogadasz?
Forma tekstu jest jaka jest. To miało służyć do rozwiania pewnych mitów i uświadomienia niezdecydowanych, że gra nie jest specjalnie rozbudowana. Są ludzie co zastanawiają się nad kupnem, a nie wiedzą czy w końcu jest w grze multiplayer czy nie, albo nie wiedzą o co w niej tak właściwie chodzi. Fanboye i dziennikarze raczej nie piszą takich
  • Odpowiedz
@Wiedmolol: Ok. Kończąc ten jakże fascynujący dyskurs - tak, jak obydwoje będziemy mogli pograć, to możemy pogadać. Druga sprawa - po co ściągać, skoro możesz KUPIĆ na Steamie, a po ograniu 2 godzinach, zażądać zwrotu hajsu?

I nie mów, że w necie brać ocen krytycznych, bo cały Reddit jak i MC stoją takimi opiniami, jak również można znaleźć oceny pozytywne.
  • Odpowiedz