Wpis z mikrobloga

Podział specjalizacji przy produkcji elementów z kompozytów czyli głównie włókna węglowego, szklanego oraz stali.

Zanim przyjechałem do UK nigdy nie słyszałem o tej branży, ot wiedziałem co to włókno węglowe i że robią z tego bolidy. Teraz po 8 miesiącach pracy w tej branży postanowiłem zrobić przegląd prac jakie wykonuje się na produkcji ze względu na specjalizację. Warto zaznaczyć że nie są to zawody których można się nauczyć w jakiejś szkole czy zrobić sobie papier/kurs. Aczkolwiek niektóre firmy prowadzą szkolenia za dosyć duże pieniądze gzie można się nauczyć tych technologii.

1.Composite Lamiantor - osoba która pocięte warstwy carbonu czy włókna szklanego nakłada na metalową formę tak aby idealnie oddać jej kształt, bez zagięć, mostów, wybrzuszeń, czy bąbli powietrza pod materiałem. Między kolejnymi etapami nakładania warstw odsysa się powietrze (debulk) aby pozybćb się bąbli. Na koniec pakuje się całość w ,,torbę próżniową".

- wet lay - czyli laminowanie na mokro, stosowane głównie przy produkcji jachtów i innych łodzi. Dosyć ,,brudna" robota ale dosyć dobrze płatna.

2.Composite Fitter/Trimmer - specjalizacja polegająca na składaniu w formach komponentów w postaci utwardzonych laminatów i nomexowych lub metalowych wypełnień w postaci ,,plastrów miodu" (honeycomb), przy użyciu różnych substancji chemicznych, które zazwyczaj trzeba podgrzać. Dodatkowo czasami wnętrza honeycombów wypełnia się dodatkowymi substancjami typu pianki.

3. Composite Finisher/repair - osoba odpowiedzialna za wykańczanie czyli szlifowanie, polerowanie, czyszczenie, czasami uzupełnianie jakichś ubytków czy niedoskonałości, czasami też montowanie jakichś dodatkowych elementów.

4. Composite Pattern Maker - aby stworzyć jakiś laminat musimy mieć odpowiednio pocięte kawałki materiału, które po nałożeniu na formę dadzą odpowiedni kształt. Kto robił kiedyś teksturę do obiektu 3D będzie wiedział o czym mówię. Niektóre elementy potrafią składać się z setek warstw pociętych w najróżniejsze kształty, które po nałożeniu na formę stworzą kształt pożądanego elementu.

5. Composite Mould Maker - człowiek robiący formy na których projektuje się części. W przypadku części dla lotnictwa formy w większości przypadków będą odlewane i wycinane na jakichś kosmicznych CNC, natomiast w mniej dokładnych branżach formy wykonuje się ręcznie, najpierw z jakichś plastycznych materiałów a później ze stopów metali. Czasami jeden element ze względu na skomplikowaną konstrukcję może wymagać kilku form (split), przykład: https://www.youtube.com/watch?v=keBwRhkfuOQ

7. Autoclave operator - po Polsku mamy nazwę autoklaw. Podobnie jak przy obsłudze CNC jest to trochę małpia praca gdzie wybiera się program dla danego elementu i po X godzin wyjmuje z ,,pieca". Aczkolwiek zaawansowane autoklawy mają spore pulpity z dziesiątkami przycisków i operator musi sobie np poradzić z spadającym ciśnieniem czy temperaturą.

Dodatkowo firmy czasami rekrutują pracowników ze specjalizacjami w konkretnym materiale lub branży, np:

GRP laminator (glass reinfirced plastic)
Carbon fibre laminator
Automotive/motorsport/fF1 laminator
Composite boat builder
Aerospace laminator

Zarobki.

W przypadku zatrudnienia permanent to średnio 8 funtów/h (wdług payscale), aczkolwiek z łatwością można znaleźć firmy gdzie na dziennej zmianie płacą 12 funtow/h, najczęściej wyższe stawki są przy budowie łodzi.

Natomiast co ciekawe dużo osób po kilku latach zaczyna pracować w tej branży na kontraktach, w mojej obecnej firmie rekordowe stawki kontraktorów laminatorów to 25 gbp/h. Kontrakty są zazwyczaj na 3 miesiące ale często ludzie potrafią na nich pracować nawet rok w jednej firmie.

#uk #praca #emigracja #pracbaza #laminowane
  • 16
@Ja-qb: Sory, anodowanie. Podejrzewam że operator na anodising plant ma ok 14 na godzinę. Ty pewnie pytasz z perspektywy inżyniera czy chemika od technologii więc taki ktoś pewnie sporo więcej.
Aj przy edycji zjadło mi podpunkty do specjalizacji composite laminator:

- pre preg - warstwy materiału już nasączone żywicą, szybka i efektywna metoda
- hand lay up- czasochłonna i trudniejsza metoda gdzie warstwy suchego materiału musimy nasączyć żywicą epoksydową (resin infusion)
- wet lay - czyli laminowanie na mokro, stosowane głównie przy produkcji jachtów i innych łodzi. Dosyć ,,brudna" robota ale dosyć dobrze płatna.
@ronnie_darco: Nie tak szybko. Wypada mieć w CV chociaż ten rok doświadczenia i chcę jeszcze odłożyć więcej na koncie żeby się zabezpieczyć.

No i kontraktor to częsta tułaczka i przeprowadzki jak kontrakt się kończy po 3 miesiącach i trzeba szukać kolejnego, który może być 400km dalej.

Do tego kwestia założenia własnej spółki LTD/umbrella bo tak działają kontraktorzy i ubezpieczenie się.
@dawid-rams: zalozenie LTD to kwestia tygodnia, ubezpieczene masz robione w 1 dzien przez telefon.
A co do tulaczki to tez niekoniecznie bo jak jestes dobry to wiadomo czesto przedluzaja kontrakty w tej samej firmie
Ale spoko co sie odwlecze to nie uciecze
@dawid-rams: ubezpieczenia najlepiej sobie sprawdzic ktore Cie najtaniej wyjdzie na jakims moneysupermarket czy confused. Musisz sprawdzic (to Ci pewnie agencja powie przed kontraktem ktore ubezpieczenia sa wymagane) np. Public Indemnity czy Liability, na jakie kwoty musisz byc ubezpieczony i sobie sprawdzasz porownywarka. Jak juz znajdziesz to dzwonisz albo on-line formularz wypelniasz, podajesz dane swoje i firmy, placisz i masz zrobione

Ja za swoje w 3 kategoriach na kwote do 2M £