Wpis z mikrobloga

Cześć graficzne świry! Tu kolejny >>> VFX NEWS <<<

Dziś będzie o EDUKACJI

Postanowiłeś zostać grafikiem ale nie wiesz jak się jej uczyć?
Właśnie napisałeś maturę i myślisz nad studiami?
Uczy się grafiki jakiś czas, ale masz wrażenie, że stoisz w miejscu?
To temat dla Ciebie!

Jeśli już podjąłeś decyzję i odpuszczasz studia zjedź do kolejnej kreski, jeśli myślisz nad studiami, czytaj:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dla uczniów szkół średnich i absolwentów. Czy warto iść do szkoły/studia?
Moim zdaniem tak, chociaż praktycznie żaden pracodawca nie patrzy na ukończone studia.
Skoro nikt nie patrzy to po co?
Na studiach poznacie ludzi, często oni trafią do jakiś firm. Znajomości nigdy za wiele.
Czegoś się nauczycie, prędzej czy później. Ciężko wszystkiego nauczyć się tylko i wyłącznie z Internetu.
Ukończone studia to zawsze dokument wykształcenia wyższego. Jak nie przyda się w tej branży to w innej.

Dlaczego nie warto?
To jednak 3 lata (3,5 inżynier) oraz 5 do mgr. To jest kupa czasu. Ja od zera do pierwszej pracy na etacie poświęciłem 9 miesięcy nauki, więc jest to znacznie znacznie krótszy okres.
Nauczyciele i wykładowcy to niestety najczęściej selekcja negatywna. Osoby którym nie udało się na rynku i dlatego skończyły w szkole. Niestety ale tak jest. Bardzo rzadko trafia się człowiek z misją który jest wstanie poświecić 2-3x większą pensję dla nauki bandy krnąbrnych bachorów :D

Jaką uczelnie wybrać?
Zanim cokolwiek wybierzecie sprawdźcie opinie w internecie. Być może szkoła ma jakąś galerie prac studentów, warto sprawdzić. Pamiętajcie jednak, że szkoły uwielbiają wycierać sobie mordę pracami pracowitych studentów. Niejednokrotnie widziałem w tych galeriach prace studentów którzy przynieśli je do szkoły, nie nauczyli się tam, nauczyli się sami w domu, a szkoła oczywiście traktuje to jakoby sama nauczyła go takich rzeczy.

Jaki kierunek/specjalizację?
Jeśli chcecie zostać grafikami 3D albo właśnie VFX artist to nie polecam szkół które się w tym specjalizują. Niestety skostniała kadra często pracuje na starym sofcie/hardware i ma jeszcze starsza wiedzę. W większości szkół niestety reprezentują słaby poziom.
Jednak z fajnych kierunków polecam - fotografię, rysunek i malarstwo, sztuka operatorska, reżyseria.
Kierunek 3D/multimedia możecie wybrać jeśli jesteście absolutnie początkujący z tej dziedziny i brakuje wam też wewnętrznego motywatora by uczyć się samemu.

Z uczelni polecam:
http://www.drimagine.com/ (chyba jedyna reprezentująca jakikolwiek poziom)
http://www.wit.edu.pl/
http://www.pja.edu.pl/ (chociaż podobno się zepsuła)
uczelnie ASP w różnych miejscowościach (dalej rozwinę temat ASP)
http://www.filmschool.lodz.pl/
http://www.writv.us.edu.pl/

Co do ASP. Temat mocno kontrowersyjny. Jeśli idziecie na ASP musicie wiedzieć po co i co chcecie stamtąd wyciągnąć.
Nauczycie się rysunku, malarstwa, kompozycji. Niestety nie nauczycie się wyczucia komercyjnego. Na ASP dominują smutne, nad wyraz przeintelektualizowane prace które na rynku komercyjnym wzbudzają tylko śmiech i politowanie.
Pamiętajcie o tym drogie dzieci!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
No dobra, a ja nie chcę iść na studia tylko uczyć się samemu, to co?
To też dobrze, tylko uważajcie! Tylko osoby z dużą motywacją oraz dyscypliną poradzą sobie wybierając tą ścieżkę nauki.
Moim zdaniem jest to lepszy wybór jeśli spełnia się powyższy warunek. Zyskujecie wtedy bardzo dużo czasu który możecie spożytkować tylko na naukę tego co jest poszukiwane na rynku pracy.

Skąd się uczyć?
Kursy, tutoriale, książki. Starczy.

Kursy- kursy są to jedno lub wielodniowe spotkania z wykładowcą/nauczycielem. Może być na miejscu lub zdalnie.
Na miejscu:
http://www.itmedia.pl/app/ (wszystko)
Zdalnie:
https://www.gnomon.edu/ (wszystko; brałem udział 3-krotnie, polecam gorąco!)
http://www.ianimate.net/ (głównie animatorzy)
http://animschool.com/Default.aspx (głównie animatorzy)
http://www.animationmentor.com/ (głównie animatorzy)
http://3d.cgmasteracademy.com/ (głównie modelowanie)
https://www.pearsoncollegelondon.ac.uk/study/short-courses.html (Escape Studios specjalizuje się głównie w VFX na potrzeby filmów)

Tutoriale
Na początek:
http://www.digitaltutors.com/
http://3dmotive.com/
Trochę trudniej
http://www.thegnomonworkshop.com/
Szlifowanie diamentu
https://www.fxphd.com/
poziom mieszany, Gumroad, ktoś porobił listy na Polycount ponieważ Gumroad nie posiada wyszukiwarki
http://www.polycount.com/forum/showthread.php?t=137585

Książki:
Z Polskich to wydawnictwo Wojciech Marzec http://www.w-wm.pl/ i to tyle z Polskiej fachowej literatury.
Reszty szukajcie i kupujcie na: http://www.amazon.co.uk/
Ja polecam wyjątkową knigę, akurat do podusi
http://www.amazon.co.uk/VES-Handbook-Visual-Effects-Procedures/dp/0240825187/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1443110093&sr=8-1&keywords=The+VES+Handbook+of+Visual+Effects jedyne 1138 stron.
Dla animatorów must have
http://www.amazon.co.uk/Animators-Survival-Kit-Richard-Williams/dp/0571238343/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1443110146&sr=8-1&keywords=animation+survival

Na koniec jeszcze jedno
Brałem udział w klasach: https://vimeo.com/79252833 oraz https://vimeo.com/93542402
poziom wykładowców tam oraz ich podejście do studenta jest totalnie inne niż w Polsce.
Jeśli macie możliwość wyemigrować, żeby podjąć naukę na zachodzie to róbcie to!
Przykłady świetnych szkół:
http://www.artcenter.edu/accd/index.jsp
https://www.gnomon.edu/
http://en.artfx.fr/
https://vfs.edu/
http://www.scad.edu/
http://www.tttc.ca/
http://www.mediadesignschool.com/
http://www.fullsail.edu/ (chyba można nawet zrobić licencjat zdalnie)
http://fengzhudesign.com/ (tylko 2D)

To byłoby na tyle, zapraszam do obserwowania ---> #vfxnews
i zadawania pytań.

#vfxnews #grafika
  • 40
  • Odpowiedz
  • 0
@Szafirion: Troche sie jeszcze jednej rzeczy obawiam. Prawdopodobnie sprzedawalbym tuty na Gumroadzie, boje sie ze szybko bym trafil na torrenty i warezy. Niestety u nas jeszcze nie ma tej kultury placenia za elektroniczne dobra.
  • Odpowiedz
@loczyn: Im jesteś lepszy tym szybciej tam trafisz ale to naturalna kolej rzeczy. To tylko potwierdzi, że masz cenny materiał. Jeśli chodzi o płacenie za elektroniczne dobra to odpowiem za siebie. Płacę za wszytko co ma dla mnie wartość.
  • Odpowiedz
Pierwszy etat w 9 miesiecy? Od zera? Jesli tak, to dozgonny szacun, naprawde.


@sharaquss: Tak, jedyne co to potrafiłem odpalić Maxa, a modele budowałem z tych podstawowych brył jak z klocków :D
  • Odpowiedz
@loczyn: mam wrażenie że za 5 lat na rynku będzie pierdyliard grafików komputerowych i zapotrzebowanie na tę specjalność zacznie pikować w dół...
  • Odpowiedz
@loczyn: Z drugiej strony za 5 lat technologia może tak pójść do przodu, że tworzenie grafiki 3d będzie banalnie proste. Ale to tylko takie gdybanie :)
  • Odpowiedz
  • 0
@limpak: Nigdy tak nie bedzie. Komputery musialyby zostac artystami :P
Z reszta owszem soft staje sie potezniejszy, latwiejszy jest tego wiecej itd, ale zapotrzebowanie i poziom trudnosci wzrasta. Kiedys nikt nie myslal o takim Avatarze np.
  • Odpowiedz
byś nie polecał?


@Leafina: Chyba nie.
W 3D jest 3D Studio Max,
jest też Flash który powoli umiera,

Prace załączone też dupy nie rwą, niestety :(

W jakim kierunku chciałabyś się kształcić?
  • Odpowiedz
@loczyn: A bo ja wiem... 3 lata temu skończyłam technikum informatyczne po którym nic nie umiem. Chciałam iść na grafika by cokolwiek zrobić ze swoim życiem. Na pewno 3D mnie nie interesuje - blender w szkole skutecznie ostudził mój nikły zapał. Wolałabym iść bardziej pod rysunek, ale biorąc pod uwagę mój obecny, niski poziom i to, że jest multum osób lepszych ode mnie no i sam piszesz

Jesli chodzi o Polske
  • Odpowiedz
@Leafina: Myślę, że Twoim problemem nie jest sytuacja na rynku tylko Twoje podejście.
Jeśli chcesz iść na grafikę by robić "cokolwiek" to faktycznie może być Ci ciężko.
Jednak gdyby rynek był faktycznie przesycony i bym w was nie wierzył to bym nie zakładał tagu.

Jesli chodzi o Polske to nie polecam isc tylko w 2D koncepty i illustracje bo jest duzo grafikow a male zapotrzebowanie.


Tak, to jest prawda, ale nie
  • Odpowiedz
i pewnie i tak bym sobie nie poradziła.


@Leafina: Poradziłabyś sobie. Nie jesteś w żadnym stopniu gorsza od innych. Każdy zaczynał z tego samego pułapu, tylko Ty jesteś tu, a oni są tam tylko dlatego, że ciężko pracowali, ot cała różnica.
  • Odpowiedz