Wpis z mikrobloga

Panowie, nie pracowałem nigdy w programie 3D. Nie mam w tym doświadczenia. To znaczy z 3D styczność miałem ale raczej na zasadzie pluginów i tych łatwiejszych rozwiązań. Tylko modyfikowałem, nie budowałem od zera, nie teksturowałem, nie oświetlałem i tak dalej. Moje jedyne "3D" to After Effects na pluginie Element 3D od Andrew Kramera z Videocopilota, więc sami wiecie jaki ze mnie wielki spec ( ͡° ͜ʖ ͡°)

I tutaj moje pytanie do Was, bo Wy się znacie. Na naukę CZEGO warto postawić? Co jest "branżowe"? 3D studio Max? Cinema 4D? Blender?

@Majeranek @enemydown @Wyrzutnia_rakiet_balistycznych @KrisM89

#pytanie #3d #grafika3d #3dsmax #blender
  • 11
  • Odpowiedz
Co jest "branżowe"? 3D studio Max? Cinema 4D? Blender?


@Bunch: wszystko jest używane tu i ówdzie. Jeszcze Maya do kompletu.
Pytanie - czy stać CIę na coś poza Blenderem?
  • Odpowiedz
@Bunch: Tak jak @netes napisał, warto się na starcie zastanowić w którą dziedzinę grafiki 3d chcesz uderzyć. Tym niemniej jednak wydaje mi się, że dobrze byłoby nauczyć się blendera, nie odbiega on w niczym od innych programów 3d, a jest darmowy. Ja po czasie trochę żałuję, że nie zacząłem od blendera, bo teraz coś nie mogę się zebrać do jego nauki, no a 3ds max ma swoją cenę...
  • Odpowiedz
@majeranek: Tak, ale lada moment dowiem się, że lepiej było zdecydować się na 3D Studio Max bo np. tylko do niego są świetne pluginy, które pozwalają mi tworzyć takie rzeczy jakich bez nich nie da się w Blenderze.
Chyba że do niego też są. Niestety środowiska 3D (jak to brzmi) nie znam w ogóle. Do tej pory tylko grafika, montaż i compositing z elementami 3D. No ale nie było to
  • Odpowiedz
Podstawy takie jak modelowanie, teskturowanie, oświetlenie to ogólny standard, który działa wszędzie podobnie. Jeśli nie masz żadnego doświadczenia (a z opisu wynika, że nie) to Blender na początek będzie wystarczający. Tutaj kolega @netes dobrze wspomniał o tym co chcesz w tym robić. Czy w ogóle chcesz to traktować jako hobby czy jako pracę zawodową? Musiałbyś podać więcej szczegółów żeby precyzyjniej doradzić, ale na początek do tworzenia odpowiednich modeli z niewielką ilością
  • Odpowiedz
@Bunch: Odnośnie Blendera to on oczywiście cały czas się rozwija, praktycznie co miesiąc wychodzi nowa wersja. Jest tam masa modyfikatorów, pełno ułatwień w modelowaniu, bardzo dobry render 'cycles', nawet Track motion jest wbudowany. W zasadzie ograniczeniem są umiejętności no i sprzęt na którym się pracuje. Polecam.
  • Odpowiedz
@Bunch: podobno 3ds używają głównie modelerzy gier (postacie, mapy, przedmioty itd.), Maya w Hollywood do efektów (bo ma komercyjne pluginy pod symulacje fizyki itp.; w blenderze też się da, tylko jest dłużej), Blender do wszystkiego po trochu, ale przede wszystkim do animacji wszelkiego rodzaju. Jak NPR (non-photorealistic rendering - efekty komiksowe, kreskówkowe itp.) to tylko Blender.

  • Odpowiedz
Jak koledzy piszą wyżej, zależy w jaką branżę chcesz iść. W studio produkującym animacje miałem trochę do tyłu bez znajomości Majki. Branża gier i wizualizacji to głównie 3ds max, ale produkcje indie z minimalnym budżetem na pewno lubią się z Blenderem. Od siebie powiem tak - nie wydaje mi się, żebym w jakimkolwiek programie osiągnął tak szybki i wygodny workflow modelowania jak w 3ds max. Ale widziałem cuda, które można robić np.
  • Odpowiedz
Myślę ,że nie ma sensu rozgraniczać softów na te do efektów, wizualizacji czy gier. Prawda jest taka, że jeśli się chce można w każdym sofcie zrobić dokładnie to samo, tylko w niektórych zajmie to dłużej, a w innych krócej. Wybierz ten program który Ci najbardziej podejdzie, proste! :)
  • Odpowiedz