Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko240
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
dzon4
dzon4

dzon4

Dołączył 17 lat temu
  • Obserwuj
  • Akcje 239
  • Znaleziska 232
  • Mikroblog 7
  • Obserwujący 4
  • Obserwowane 1
dzon4
dzon4
dzon4 25.08.2016, 10:45:34
  • 3
Pojawiala sie kiedyś na wykopie lista 100 programów, które powinien napisać każdy programista. Nie mogę jej znaleźć. Podrzuci ktoś? :)
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

KorelacjaProkrastynacji
KorelacjaProkrastynacji
KorelacjaProkrastynacji
25.08.2016, 10:54:55
  • 0
@Doomey: bo ciężko kliknąć ulubiony?
  • Odpowiedz
D.....y
D.....y
konto usunięte 25.08.2016, 10:55:44
  • 0
@KorelacjaProkrastynacji: Nie znam się :P W sumie dzięki.
  • Odpowiedz

270

Linie przesyłowe.

Linie przesyłowe.

Obrazowe wyjaśnienie co i jak. Prosty angielski, spokojna muzyczka. Zapraszam.

zielonek1000
z
youtube.com
dodany: 10.08.2016, 19:57:31
  • 50
  • #
    elektronika
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    elektryka
  • #
    ligamozgow
  • #
    gruparatowaniapoziomu
dzon4
dzon4
dzon4 11.08.2016, 16:06:01
  • 3
Pojemność i indukcyjność linii powinny zależeć od jej długości prawda? Dlaczego więc skrętkę po której leci transmisja RS485 terminujemy rezystorem 100Ohm. Nie spotkałem się by jego wartość trzeba było dopasowywać do długości linii.
  • 3
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

dzon4
dzon4
dzon4 11.08.2016, 17:26:43
  • 2
@TaQk: Dobra chyba mam to. Przecież indukcyjność i pojemność się kasują jeśli chodzi o impedancje. Więc impedancja przewodu będzie niezależna od długości :)
dzon4
dzon4
dzon4 11.08.2016, 15:43:56
  • 2
@translokator: Siema. Wieczorem rozbiore jeden moduł i Ci podeśle zdjęcia.
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

dzon4
dzon4
dzon4
Autor
11.08.2016, 15:44:36
  • 0
@dzon4: Ale generalnie to jest tak ze po prostu obudowa jest wycięta w tych miejscach w ktorych są gniazda :). Dużej filozofii nie ma
  • Odpowiedz

551

Autorski system inteligentnego domu na Raspberry Pi

Autorski system inteligentnego domu na Raspberry Pi

Cześć! Stworzyłem system inteligentnego domu. Oparty jest na Raspberry Pi oraz modułach wyposażonych w mikrokontroler atmega328. Całość połączona jest siecią RS485. Chętnie opowiem o tworzeniu systemu :)

dzon4
z
youtube.com
dodany: 10.08.2016, 15:22:03
  • 162
  • #
    inteligentnydom
  • #
    raspberrypi
  • #
    arduino
  • #
    elektronika
  • #
    python
  • #
    linux
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 15:59:28
  • 36
@mbn-pl: Obszerny opis jest na githubie w linku z załącznika.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 16:05:43
  • 35
@dajitemka: Masz rację. Nazwa jest po prostu utarta w branży. Automatykę domową popularnie określa się inteligentnym domem.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 16:21:07
  • 14
@mbn-pl: Dobrze załapałeś. Jest to system typu master slave. W takim systemie jest zarządca - master - RPi, który odpytuje moduły. Moduły wejściowe są odpytywane z jak największą częstotliwością. Jeśli któryś z nich zgłosii zmianę stanu to odpowiedni moduł wyjściowy jest powiadamiany.

Tak dużą wadą takiego rozwiązania jest problem w przypadku awarii mastera. Wtedy system pada. Linux jest generalnie stabilnym systemem ale zawsze coś może pójść nie tak. Sytuację ratuje
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 16:21:46
  • 5
@HerbataOwocowa: Dziękuję. Starałem się. Zwróć uwagę jak pięknie i symetrycznie blinkują diody :)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 16:24:37
  • 0
@WuDwaKa: Tak moje. Chciałem żeby było międzynarodowo. Planuje pokazać się na zagranicznych serwisach.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 16:28:50
  • 23
@WuDwaKa: Mój angielski nie jest bardzo zaawansowany ale masz rację. Dopracuję to. ! Żyję w Polsce i zamierzam tu zostać :)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 16:44:26
  • 11
@fejku: Już kiedyś robiłem piękny i dopracowany film z mojego projektu. : https://www.youtube.com/watch?v=idE8nGmRAiQ&list=PLm_Ej6hH-hAlCE8OIcBt3nsEKuijU3FIV

Jako, że nie mam doświadczenia w produkcji wideo zleciłem to na zewnątrz i wyniosło mnie to 500zł. Tym razem stwierdziłem, że polece budżetowo :)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 17:08:26
  • 29
@jakub-putz: Nie :). Wierzymy w open source.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 17:18:02
  • -1
Ktoś wie jak streamować z kamery z laptopa? Dodam stream z makiety i poklikacie sobie :)
  • 3
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:01:02
  • 4
@Dinth: Zrobiłem to dla nauki i satysfakcji. Teraz jest pora na szukanie innych rozwiązań i patrzenie jak inni rozwiązują temat inteligentnego domu. Całkiem możliwe, że dołączę się ze swoją wiedzą i doświadczeniem do innego projektu. A może potoczy się to w drugą stronę i ktoś dołączy do mnie (Zapraszam!).

W moim systemie jest opcja zegara. Eventy mogą być odpalane w dokladnym dniu tygodnia o dokladnej godzinie.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:07:28
  • 9
ś światło, sterownik wykonawczy realizuje funkcję, a master się o tym dowiaduje po dopytaniu, wtedy wie że jest włączone światło i jak sam będzie chciał włączyć to juź będzie wiedział że nie musi tego robić. Jak zdechnie master nadal wszystko będzie działać lokalnie, co więcej jak ci zdechnie sieć to i tak każdy lokalny moduł będzie nadal sterowany np. przyciskami zamiast przełączników.


@wkopywaczwykopywacz: Wtedy jest to sieć multimaster. Na rs485
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:09:37
  • -1
@Dinth: @Dinth: Ten system jeszcze nie jest dla szaraczków. Jest to pierwsza działająca wersja, którą chciał bym rozwijać. Moim marzeniem jest żeby w przyszłości wszystko było plug and play. Wołasz tylko Wieśka elektryka, który podłącza Ci okablowanie a system konfiguruje się sam.

Frontend kuleje i to bardzo. Wiem o tym. To jest pierwsza rzecz do zmiany!
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:14:16
  • 1
@tank_driver: a samo RPI nie ma jakiegos watchdoga?
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:16:28
  • 6
@BylyBordo: w głowie
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:17:19
  • 2
własną


@KacperA: W gotowym domu zostaje tylko bezprzewodówka
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:20:29
  • 10
@3mortis: To racja. Ale nie chce tego patentować ani ograniczać dostępu. Kumaci niech mają za free :)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:23:37
  • 0
@wbielak: Jeśli masz klasyczną instalacje to musisz dokładać kable. Nie jest to bezinwazyjna operacja :/
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:26:21
  • 3
@3mortis: Generalnie na tym polega rozwój ludzkości. Na wykorzystywaniu i sklejaniu cudzych pomysłów do kupy.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:31:21
  • 2
oczywiscie cene z d..py podalem ale chodzi mi o to ze kod mimo ze open source mimo wszystko wymaga kogos kto to estetycznie zamontuje w calym domu i podepnie, dla nas to sie wydaje jak "szkoda hajsu, 2 dni na elektrodzie i sobie sam zrobie" a sa ludzie ktorzy laptopa nazywaja "to do gogla" i sa sklonni zaplacic, tak jak inni placa 200 zl za format windowsa w serwisie ;p


@3mortis
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:34:46
  • 0
@wbielak: @wbielak: Racja. Przygotuje lepszy filmik z dopracowana przemową.

Nie mogę się doczekać efektu jak zmontuję całą rozdzielnicę swoich modułów i wszystkie będą razem synchronicznie blinkowały :)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:36:09
  • 7
@roonie: Sry. Mój błąd. Pulsują
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:39:48
  • -1
@976497: @976497: Poszło
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:43:11
  • -2
@smyl: Teraz jest już dowód w postaci streamu :D
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:44:53
  • 0
@Ejaculator: Komercyjne rozwiązania to też w dużej części linux. Nie widzę problemu w zastosowaniu RPi. Procesor jak procesor - ARM. Do tego trochę peryferiów, z których nie korzystam bo mam moduły.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:47:23
  • 0
@wbielak: @wbielak: Nie ma, żadnego. Pierwsze podejście jest przewodowe. Od czegoś trzeba zacząć. Generalnie logika jest uniwersalna więc można te pomysły zaimplementować również na modułach z ESP. Odezwij się jak będziesz się bawił w system :)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 18:55:58
  • 0
@wbielak: Odezwę się na pewno :). Co do wifi i bezprzewodówki rodzą się takie problemy jak praca na baterii i stabilność połączenia.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 19:01:13
  • 5
@xan-kreigor:

Stu procentowa racja. Użyłem tej nazwy, ponieważ tak się utarło w branży, że automatykę domową nazywa się inteligentnym domem. Generalnie nie ma tu za grosz ineteligencji. Zwykłe warunki i efekty.

W przyszłości marzy mi się zaimplementowanie mechanizmów sieci neuronowej, która badała by zachowania użytkowników i dopasowywała działanie systemu
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 19:07:49
  • 0
@xan-kreigor: Chodzi ci o kaskadową regulację za pomocą PIDów? Znam temat po wierzchu ze studiów. W projekcie tego nie wykorzystywałem.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 19:31:14
  • -2
@wediro: Niestety nie znam takiego rozwiązania wśród dostępnych. Mam jednak pomysł jak by to zrealizować w oparciu o customową elektronikę.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 19:31:55
  • 1
@huczas: Juz hula z Youtuba. Jakosc trochę slaba i jest delay 10s ale generalnie widać, że system działa :D.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 19:55:07
  • 0
@wark: To się nazywa przekaźnik zatrzaskowy i jest drogi :/
https://botland.com.pl/plytki-zgodne-z-arduino-adafruit/6013-adafruit-featherwing-latching-mini-relay-przekaznik-zatrzaskowy-250v06a.html
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 19:59:01
  • 0
- Nie wiem po co w tzw inteligentnych domach każdy stosuje włączanie/wyłączanie światła z jednego miejsca. Jest to nieprzydatna funkcja.

Według mnie w takich systemach powinny być następujące funkcje:

@kogel-mogel: A właśnie, że to jest bardzo fajna funkcja. Wieczorem gasisz sobie cały dom z telefonu lub włącznika przy łóżku. Nie musisz latać i wyłączać wszystkiego pojedynczo.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 20:01:56
  • -1
@wark: A do czego Ci zatrzaskujący? Przekaźnik to 0.4W da się to przeżyć.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 20:14:15
  • 0
@tamian: NRF24l01. Bardzo tani moduł a jeśli chodzi o zasięg to dom obskoczy Ci bez problemu. Podobno można na tym realizować multimaster :)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 20:16:44
  • -1
@wark: Różnica w cenie pomiędzy zatrzaskującym a nie jest tak duża, że to 0.4W nie da rady zmarnować Ci tych pieniędzy w senoswnym czasie. Jak będziesz konstruował to odezwij się. Chętnie obgadam sprawę :)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 20:19:20
  • -1
@idiot: Od tego jest system zebyś nie musiał o takich rzeczach pamiętać. To są milisekundy życia zmarnowane!
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 20:21:40
  • -1
@xan-kreigor: To się przydaje jeśli musisz jakąś wartość na precyzyjnym poziomie. A czy w domu będziesz miał 22 czy 23.5 to jest to mała różnica :)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 21:04:49
  • 0
@zelaznymur: @zelaznymur:

Kod logiki i serwera czyli Python to miesiąc. Kod do modułów tworzyłem wcześniej. Robotę na poważnie zacząłem 2 czerwca. Na początku przez 2tyg uczyłem się frontendu. Potem 2 tygodnie eksperymentowałem z różnym frameworkami. Szło słabo więc stwierdziłem, że przez tydzień nie napisze ani linijki tylko najpierw szystko przemyślę. Marker, whiteboard, kartki A4 i jazda!. Potem poszło już gładko :)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 21:16:08
  • 0
@zelaznymur: U mnie działa :D
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 21:26:43
  • 0
@zelaznymur: Myślę, że jednocześnie siedzi koło 5. Nie więcej. Nie przygotowałem się pod względem logowania a teraz nie chcę już zdejmować systemu bo się posypią komentarze, że nie działa :D.

Programowanie daje mi ogromną frajdę, ponieważ mogę tworzyć. Da się z tego również wyżyć. Docelowo widzę siebie w startupach. Chciał bym mieć wpływ na to, w którą stronę idzie firma a nie być tylko wyrobnikiem.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 22:17:43
  • -1
@xardas_pl: Tak masz rację. Z tym, że algorytmem nie da się za bardzo powalczyć. Pomieszczenia mają ogromną bezwładność termiczną. Można więc sterować temperaturą tylko w przybliżeniu.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 22:44:37
  • 0
@tamian: Najprościej będzie jeśli każdy modul bedzie miał swój adres. Wtedy wysyłasz coś na zasadzie M5;S0 Czyli moduł 5 wysyłam Ci 1. Dla odczytu było by M5;R2 czyli moduł 5 podaj mi druga zmienna.
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 22:47:49
  • 0
@tamian: Nie musisz upychać tego w ciągu bitów. Tym powinna zając się warstwa łącza danych czytaj elektronika :) https://pl.wikipedia.org/wiki/Model_OSI
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 23:09:18
  • 0
@tamian: Na szczęscie warstwa hardwarowa zrealizuje się sama :). To będzie wyglądało tak, że z modułęm komunikacyjnym będziesz łączył się przez: UART albo I2C albo SPI. Znajdziesz więc odpowiednią bibliotekę do obsługi swojego układu i najprawdopodobniej wszystko sprowadzi się do wywołania funkcji w stylu: i2c.send(M2;S20)
dzon4
dzon4
dzon4
Autor
11.08.2016, 13:17:30
  • 0
@translokator: Obudowy na szyne DIN znajdziesz np na allegro :). Ja biorę od tej firmy: http://www.apra-optinet.pl/nextshopcms/show.asp?lang=pl&e1=2190 Tam masz katalog z produktami w pdfie. Są baardzo dobrze wykonane. W powiązanym linku pt. kod logiki i webserwera jest dluugi opis projektu. Tam są zdjęcia jak wyglądają płytki.
dzon4
dzon4
dzon4 10.08.2016, 21:38:19
  • 2
@bred_one: Cześć opowiesz coś więcej o tym sterowaniu głosowym? Zaciekawiłeś :)
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

dzon4
dzon4
dzon4
Autor
10.08.2016, 21:45:51
  • 0
A myślałeś jak to wdrożyć w domu? Jak z czułością mikrofonów i zakłóceniami z innych dźwięków? Masz jakąś specjalną komendę, którą trzeba wypowiedzieć żeby aktywować system? Tak jak np w google now mówisz "google".
  • Odpowiedz
dzon4
dzon4
dzon4 10.08.2016, 16:49:55
  • 1
Na jakiej zasadzie wykop wchodzi z płomyczkiem?
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

V.....e
V.....e
konto usunięte 10.08.2016, 16:51:14 via Android
  • 0
@dzon4: jak wejdzie przed upływem dwóch godzin
  • Odpowiedz

571

Samodzielnie wykonana instalacja inteligentnego domu

Samodzielnie wykonana instalacja inteligentnego domu

Inteligentny dom we własnym wykonaniu. Już kiedyś pisałem o moich planach i realizacji na mirko, teraz chciałbym podzielić się kilkoma ciekawymi rozwiązaniami.

Afropolon
z
wykop.pl
dodany: 09.08.2016, 07:23:07
  • 183
  • #
    afrobuduje
  • #
    inteligentnydom
  • #
    elektryka
  • #
    elektronika
  • #
    budujzwykopem
  • #
    technologia
dzon4
dzon4
dzon4 09.08.2016, 11:31:34
  • 2
ilka lat) + niezawodne źródło zasilania/UPS + kod sterownika bez błędów i wycieków pamięci => długie i bezproblemowe życie R-PI


@Zarys: Apropo systemu opartego na Raspberry Pi + moduły na Atmegach to właśnie coś takiego skończyłem. Dodałem link do powiązanych :). Jeśli ciekawi Cie temat to śmiało pytaj.
  • jaq666@o2.pl

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 30.05.2011

    Komentator
  • Rocznica
    od 05.09.2022

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 04.01.2013

    Gadżeciarz

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking