Jestem rozgoryczony postawą pracowników X-KOM w kwestii niedostarczonej paczki, który odmawia zwrotu pieniędzy wbrew prawu polskiemu. Zgodnie z prawem sprzedawca przedsiębiorca odpowiada za paczkę do chwili jej odbioru przez konsumenta. Dlatego jeśli z przyczyn niezależnych przewoźnik nie dostarczy paczki nie wolno pod żadnym pozorem zwlekać ze zwotem pieniędzy lub przesłaniem drugiego produktu.
Skrótowy opis sytuacji
23.01 Zamówiłem SmartWatch (nowy, a nie żadne outlety) za 550 zł domyslną opcją dostawy kurierem na Allegro w opcji Smart. Okazało się, że ten dostawca to Pocztex... który jak zawsze pokazał klasę i paczka zaginęła.
26.01 Paczka trafia do sortowni w Komornikach. Ten dzień jest ostatnim zdarzeniem z trackingu paczki.
31.01 Zgłaszam reklamację przez Allegro, ponieważ minął dokładnie tydzień od zakupu. Tego samego dnia otrzymuję informację, że pracownik nawiąże kontakt z działem wysyłkowym.
02.02 Podbijam temat. Do konwersacji włącza się Allegro, które ponagla X-KOM. Otrzymuję informację, że pracownik nadal czeka na informacje z działu wysyłkowego w kwestii numeru reklamacji.
05.02 Podbijam temat. Otrzymuję informację, że pracownik nadal nie uzyskał numeru reklamacji w uzasadnieniu podano, że dostawca nie dał jeszcze odpowiedzi. Po tej wiadomości proszę o zwrot pieniędzy i dochodzenie zadośćuczynienia od przewoźnika niezależnie ode mnie.
06.02 X-KOM znów się zasłania Pocztą Polską. Podał numer reklamacji i tym samym informuje, że wróci z informacjami gdy otrzyma informacje od Poczty.
07.02 Pytam się ile średnio trwa taka reklamacja na Poczcie. X-KOM pisze, że regulaminowo 30 dni...
08.02 Wzywam Allegro do uznania dyskusji za niezakończoną i zwrot środków z programu ochrony kupującego, tym samym dochodzenie zwrotu kosztów od X-KOM.
09.02 Allegro wskazuje na konieczność zwrotu środków przez X-KOM pod pozorem polskiego prawa, ale X-KOM dalej zasłania się Pocztą Polską, cytuję: "Gdy otrzymamy pozytywną decyzję reklamacyjną będziemy w stanie spełnić Pana żądanie dotyczące zwrotu środków."
Dlaczego chcecie czekać na pozytywną decyzję reklamacyjną?!
Działanie X-KOM niezgodne z prawem, art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego
art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego mówi dość prostym językiem, nie pozostawiając zbytniej przestrzeni na różne interpretacje:
“Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego.”
Na stronie UOKIK dostępna jest bardziej zrozumiała interpretacja tego zapisu prawnego:
Sprzedawca nie może uchylać się od odpowiedzialności za przesyłkę, np. w regulaminie sklepu, nawet jeśli do jej uszkodzenia doszło z winy profesjonalnego przewoźnika, któremu powierzył dostawę.
Konsument odpowiada za przesyłkę jedynie w sytuacji, gdy sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez konsumenta – np. konsument wybrał list ekonomiczny lub wysłanie znajomego po odbiór osobisty, które to metody dostawy nie były wskazywane przez sprzedawcę. Sprzedawca ma wpływ na wybór przewoźnika zarówno wtedy, gdy sam go rekomenduje, jak i wtedy, gdy daje konsumentowi możliwość wyboru spośród kilku – wybranych przez sprzedawcę – metod dostawy. W tym przypadku odpowiedzialność przedsiębiorcy za przesyłkę trwa do momentu nadania listu ekonomicznego lub wręczenia rzeczy znajomemu który odbiera towar.
Ta sytuacja ewidentnie pokazuje, że X-KOM ma klienta w poważaniu. Przeciąga rozwiązanie sprawy, a pracownicy mają związane ręce przez machinę korporacyjną + wewnątrz jest zwyczajny chaos, skoro dział customer service musi czekać kilka dni na odpowiedź z działu shippingu.
Z rozmów z X-KOM kompletnie nic nie wynika, a ja czyli konsument mam od dwóch tygodni zablokowane pieniądze.
To jest jawne łamanie prawa i dlatego przestrzegam Państwa przed zakupami bezpośrednio u X-KOM, bo nie ma szans na odzyskanie pieniędzy. Na szczęście kupiłem przez Allegro i wiem, że te pieniądze odzyskam, tylko po prostu potrzeba czasu.
#xkom #reklamacja #gwarancja #przestroga #allegro #zakupy #zwrot #pocztapolska #pocztex
Komentarze (171)
najlepsze
k.... w bloku z wielkiej płyty
@n3ssunostaguardando: W sumie racja. W komunie prościej. Nie masz produktu, brak problemu ze zwrotem.
Marta L**** 9 lutego 2024 07:42
XXX przykro mi, że nie otrzymał Pan zamówienia.
Zgodnie z prawem, sprzedający odpowiada za przesyłkę do momentu dostarczenia jej do kupującego. Jeżeli taka przesyłka zaginie lub wystąpią inne niedogodności podczas podróży przesyłki do kupującego, to jest on zobowiązany do złożenia reklamacji u dostarczyciela.
Kupujący nie może odpowiadać za to, że
W aliexpress pewnie po 3-5 dni...
#takaprawda
@Kismeth: niedawno Ali mnie dość mocno zaskoczyło. O pierwszej w nocy otworzyłem dyskusję, 10 minut później przyszło powiadomienie z banku, że wpłynęły pieniądze. I tak dwa razy.
Po pierwsze: sprawę należało zakończyć poprzez odstąpienie od umowy zawartej na odległość. Masz do tego prawo nawet jeżeli towaru nie otrzymałeś i znajduje się w drodze. Jeżeli widzisz, że towar przez 2 tygodnie "jedzie" to tym bardziej należało skorzystać z takiej opcji. W ciągu 14 dni powinieneś dostać zwrot w pełnej wysokości skoro wysyłka nic nie
1. w przypadku odstąpienia sprzedawca i tak ma prawo wstrzymać się ze zwrotem do momentu otrzymania towaru (wymaga aktywnej odpowiedzi z jego strony).
2. z tytułu rękojmi (obecnie zwanej niezgodność towaru z umową) odpowiedź to 14 dni, nie 30. W przypadku gwarancji - w sumie dowolnie byle zgodni z jej zapisami, bo i gwarancja jest nieobowiązkowa.
3.
Miałem podobnie w innym sklepie. Wystarczyło, że złożyłem wniosek o chargeback, to na 2 dzień miałem pieniążki prosto ze sklepu :)
Wniosek anulowałem. Jak ktoś płaci BLIK to potem niech się bije ze sklepami w Polsce.