Może któryś z miłośników #kolej wie, na jakiej prędkości kończy się opłacalność? Podejrzewam, że zbudowane linii 350km/h i jej utrzymanie jest na tyle drogie, że nigdy nie na możliwości zwrotu.
@mango2018: Pytanie co to jest opłacalność? Samolot Concorde latał dużo szybciej i dużo drożej, ale miał komplet pasażerów. W bogatych krajach pociągi jeżdżą po prostu szybciej, niż w biednych. Odpowiednia infrastruktura i jej utrzymanie są drogie. Tu porównanie prędkości pociągów w krajach europejskich https://magazyn.koleo.pl/jak-szybko-jada-pociagi-w-europie/ Gdyby chcieć dużo szybciej, to tylko hyperloop, ale budowa tego, będzie bardzo droga, o ile w ogóle powstanie coś więcej, niż kilka eksperymentalnych nitek.
@mango2018: Opłacalność kolei pasażerskiej zwykle jest minusowa. To raczej coś, co ma usprawnić transport w kluczowych sektorach przemysłowych. Przewóz pasażerów jest "przy okazji", co oczywiście jest pożądane, bo zadbana kolej to wygodne połączenie międzymiastowe, tańsze od samolotu i konkurujące z nim czasem (gdy weźmiemy pod uwagę odprawę, dojazd na lotnisko, etc.) w ramach połączeń krajowych.
Natomiast >160km/h oznacza likwidację skrzyżowań (przejazdów, przejść); inny profil łuków (obecny często się po prostu
Komentarze (85)
najlepsze
Luxtorpeda to był mały pojazd spalinowy i wygladał tak:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Luxtorpeda
źródło: Luxtorpeda_Austro-Daimler_Krakow_1930
Pobierzhttps://youtu.be/EOdATLzRGHc
nie wiem czy bym wsiadł do niego bić ten rekord…
źródło: IMG_20230722_234956
Pobierz42 lata temu TGV z 1981 roku rozwijał prędkość 380 km/h? To mnie chyba najbardziej zaskoczyło.
Podejrzewam, że zbudowane linii 350km/h i jej utrzymanie jest na tyle drogie, że nigdy nie na możliwości zwrotu.
Tu porównanie prędkości pociągów w krajach europejskich
https://magazyn.koleo.pl/jak-szybko-jada-pociagi-w-europie/
Gdyby chcieć dużo szybciej, to tylko hyperloop, ale budowa tego, będzie bardzo droga, o ile w ogóle powstanie coś więcej, niż kilka eksperymentalnych nitek.
Natomiast >160km/h oznacza likwidację skrzyżowań (przejazdów, przejść); inny profil łuków (obecny często się po prostu