Akumulatory Li-Ion z krzemową anodą przekroczyły magiczną barierę 500 Wh/kg

Amerykańska firma Amprius zaprezentowała ogniwa z krzemową anodą, co pozwoliło uzyskać gęstość energii na niesamowitym poziomie 500 Wh/kg. Takie baterie są w stanie osiągnąć pojemność 100 kWh przy ok. 200kg wagi i 75l objętości, co czyniłoby pojazdy elektryczne lżejszymi od spalinowych.

- #
- #
- #
- #
- #
- 178
Komentarze (178)
najlepsze
@Rasteris: Co ciekawe, przy 400 Wh/kg możliwe jest już budowanie elektrycznych samolotów pasażerskich - nie transatlantyki ale na krótkie dystanse np. w obrębie EU czy USA. Przy 1000 Wh/kg da się już chyba zrobić naprawdę duży samolot.
Inne ciekawe innowacje to akumulator Na-ion
Gęstość energii akumulatorów, baterii itp jest fizycznie ograniczona przez ten sam czynnik, co paliw. W jednym i w drugim przypadku źródłem energii są zmiany układu wiązań chemicznych, których energie są zbliżonego rzędu. Spalając paliwo, pobiera się dużą część reagentów z powietrza, i
Krzem to jedna z dobrych dróg do wspomożenia grafitowej anody.
@qdt2k: Wydaje się, że to bardziej problem wczesnej technologii niż jakiejś bariery fizycznej/chemicznej. Tak rzuciłem okiem i google podaje sporo informacji i materiałów z których wynika że jest dużo eksperymentów z różnymi odmianami chemii na silikonie zapewniającej dużą żywotność i szybkie ładowanie:
1000 cykli przy 7% degradacji, ładowanie 5.2 minuty od 0 do 80%: https://www.electronicdesign.com/markets/automotive/article/21245207/electronic-design-siliconanode-lithium-ev-battery-fully-charges-in-under-10-minutes
1000 cykli przy
Nor to SUVy elektryczne będą mogły być większe. XD
Z badania przeprowadzonego w 2011 przez Lawrence Berkeley National Laboratory i Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley wynika, że obecne istniejące zasoby litu nie powinny być czynnikiem ograniczającym produkcje akumulatorów litowo-jonowych w dużej skali na potrzeby samochodów elektrycznych. Badanie z 2011 przeprowadzone przez naukowców z