Jak zniszczyć bojkot firm współpracujących z Rosją? (część 1)
Długi tekst, ale nie przeczytacie tego w mediach.
Case study:
Artykuł z Darłowo Naszemiasto pt:
„Te firmy nadal działają w Rosji. Ile straciły z powodu bojkotu? Okazuje się, że traci Leroy Merlin. Decathlon i Auchan odnotowują wzrosty.”
Artykuł jest tendencyjny, ale zostawmy to na razie. Każdy ma prawo do swojego zdania. Na końcu tekstu czytamy:
„Polska Press Sp. z o. o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie Nasze Miasto podlegają ochronie. Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.”
To też zostawmy, nie ma dowodu, że ktoś zapłacił za tekst. Spójrzmy na pierwszy cytat:
„Konsumenci chcą uchodzić za poprawnych politycznie, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Jednak w praktyce nie stać ich na rezygnację z zakupów w sklepach, które czasem miewają lepsze ceny niż dyskonty, zwłaszcza w czasach rosnącej inflacji.
Wiele osób chciałoby móc sobie pozwolić na luksus współczucia, ale zwyczajnie nie ma takiej możliwości, tym bardziej że dłuższy dojazd do placówki innej sieci handlowej również bywa bardziej kosztowny w związku z rosnącą ceną paliw – komentuje dr Maria Andrzej Faliński, wiceprezes Stowarzyszenia „Forum Dialogu Gospodarczego”, cytowany przez Monday News.”
Niezależny ekspert stwierdził, że sklepy wielkopowierzchniowe mają lepsze ceny niż dyskonty, postraszył inflacją, stwierdził, że ludzi nie stać na luksus współczucia i że francuskie sklepy współpracujące z Rosją zawsze są najbliżej klientów.
Kim jest niezależny ekspert? We wszystkich innych tekstach MondayNews przedstawia go trochę inaczej. Pisze - dr Andrzej Faliński, były wieloletni dyrektor generalny POHID. Skrót oznacza Polską Organizację Handlu i Dystrybucji, która zrzesza przedsiębiorstwa posiadające sklepy detaliczne o łącznej powierzchni sprzedaży minimum 2000 m². Oznacza to, że w tekście o bojkocie firm wielkopowierzchniowych jako niezależny ekspert wystąpił były szef zrzeszenia firm wielkopowierzchniowych. Jest on także zastępcą przewodniczącego kapituły AdRetail Insipirio – takiego dziwnego konkursu gdzie sieci handlowe dają sobie samym nagrody. W zeszłym roku w kategorii DYI kapituła wręczyła nagrodę Leroy Merlin. Partnerem programu jest MondayNews.
W artykule występują jeszcze dwaj eksperci – szef firmy Proxi.cloud Mateusz Chołuj i analityk z tej samej firmy, Adam Grochowski. Chołuj stwierdza:
„Polacy nie zbojkotowali Decathlonu, bo właściwie chcieli pomóc Ukraińcom. Sklep oferuje szeroką bazę produktów potrzebnych na froncie, w tym m.in. latarki, namioty czy śpiwory. Właśnie tego rodzaju produkty były szeroko wykupowane po wybuchu wojny. Ludzie nie patrzyli na logo sklepu, w którym dokonywali zakupów”
Badacze z proxi.cloud użyli techniki geofencingu do wykonania badania. Oznacza to, że użyli danych zbieranych przez różne aplikacje, które szpiegują swoich użytkowników, by sprawdzić ilu z nich pojawia się w sklepach w danych dniach. Nie użyli kwestionariuszy, nie rozmawiali z klientami. Po prostu ściągnęli dane z ich komórek nie ruszając się sprzed komputera. Tak więc wszystko co powiedział szef Proxi.cloud na temat motywacji ludzi odwiedzających Decathlon to są jego dywagacje. A że brzmią jak reklama sklepu, to już jego problem. Tekst o pomaganiu Ukrainie przez zakup w Decathlonie jest haniebny.
Na początku tekstu czytamy:
„Badanie rynku o którym mowa w artykule wykonały dwie firmy. Proxi.cloud i UCE RESEARCH”.
Czym jest Proxi.cloud?
Jest to firma marketingowa działająca w nowych technologiach. Klientami firmy są głównie duże sklepy. Proxi reklamuje się tak:
„Dzięki Push&Data Platform dowiesz się między innymi:
• jak często klienci odwiedzają Twoje punkty sprzedaży,
• które oferty i sekcje aplikacji przeglądają najczęściej przed wizytą w sklepie stacjonarnym,
• który z Twoich konkurentów i na jakich obszarach przechwytuje Twoich klientów,
• na ile Twoje kampanie digital wpływają na ruch w sklepach stacjonarnych.”
W przełożeniu na zwykły język – będziemy szpiegować potencjalnych klientów sklepu, potem docierać do nich z precyzyjnie celowaną reklamą i doniesiemy o ile zwiększył się ruch w twoim sklepie. Pomożemy też pokonać konkurencję. Czy taka firma może być uznana za niezależną firmę badawczą?
Może w takim razie UCE Research jest prawdziwą firmą badawczą, która korzysta z Proxi.cloud jako partnera, specjalisty od badań mobilnych? UCE Research brzmi poważnie. Cytat ze strony:
„Jesteśmy w Polsce od 2007 roku. Platforma analityczno-badawcza UCE RESEARCH™ należy do UCE GROUP LTD. Oddział w Polsce. Grupa jest właścicielem platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH ™, która m.in. (wraz z partnerami technologicznymi) dysponuje możliwościami badawczymi w 132 krajach na świecie. Działania mogą obejmować łącznie blisko 150 mln osób, w tym ponad 2 mln mieszkających w Polsce. „
W rubryce kontakty znajdujemy coś takiego. Wygląda bardzo poważnie. Siedziba główna grupy jest chyba w Wielkiej Brytanii. Podane adresy.
UCE GROUP LTD.™
United Kingdom
40-44 Uxbridge Road | London W5 2BS
e-mail: office.uk@uce-pl.com
Biuro Zarządu w Polsce:
UCE GROUP LTD. Sp. z o.o. Oddział w Polsce ™
Aleje Jerozolimskie 96 | 00-807 Warszawa
tel./fax +48 (22) 403 68 38
e-mail: biuro.zarzadu@uce-pl.com
Kancelaria Ogólna Spółki UCE:
tel. +48 22 100 15 38 | tel. +48 22 100 15 83
tel. +48 22 250 27 67 | tel. +48 22 250 27 87
e-mail: office.poland@uce-pl.com
Kontakt dla mediów:
e-mail: press.pl@uce-pl.com
Czyli międzynarodowa firma badawcza, która dość dawno temu otworzyła oddział w Polsce. Ponieważ ma ogromne zaplecze technologiczne jest w stanie badać 150 milionów osób na całym świecie. To otwiera niesamowite możliwości komparatystyczne.
Chcieliśmy się czegoś dowiedzieć o działalności UCE Research za granicą. Niestety żadna wyszukiwarka nie pomogła. W żadnym kraju poza Polską media nie donoszą o badaniach rynku prowadzonych przez renomowaną firmę badawczą o globalnym zasięgu. Znaleźliśmy ich jednak w brytyjskim KRS-ie. Wcześniej występowali pod dwiema innymi nazwami: Polcast Limited i United Cast Entertainment. Polcast został zarejestrowany także w polskim KRS-ie jako oddział polski brytyjskiej firmy. Pole działalności mieli szerokie. Wpisali:
Wydawanie nagrań dźwiękowych, działalność wydawnicza, poligraficzna, roboty ogólnobudowlane, związane ze wznoszeniem budynków, wykonywanie instalacji elektrycznych budynków i budowli, działalność organizatorów turystyki, pośredników turystycznych, przetwarzanie danych, badanie rynku i opinii, doradztwo w prowadzeniu działalności gospodarczej, reklama, rekrutacja i udostępnianie pracowników, organizowanie targów i wystaw, produkcja filmów i nagrań wideo, działalności stadionów i pozostałych obiektów sportowych… i jeszcze trochę więcej, ale szkoda miejsca.
United Cast Entertainment trudno znaleźć w Internecie. Można trafić na ślady działania firmy jako studia tańca w Warszawie, które mieściło się przy Krakowskim Przedmieściu.
Wróćmy do UCE GROUP LTD. W brytyjskim KRS-ie wymienione są dwie osoby jako założyciele. Karolina Katarzyna Kuzia zameldowana w Jabłonce i Rafał Seweryn Twaróg zameldowany w Krzeszowicach Śląskich. Firma jeszcze jako Polcast miała kapitał założycielski w postaci 100 funtów brytyjskich. Przez większość czasu nie uzyskiwała dochodu, co jakiś czas była zawieszana (pewnie ze względów podatkowych). Na rok 2022 zatrudnia nadal dwie osoby. Zmienił się tylko status Rafała Seweryna Twaroga. Z pozycji sekretarza awansował na pozycję dyrektora i dorównał pani Karolinie Kuzi. Firma nie zatrudnia żadnych obcokrajowców, ani w Anglii, ani gdziekolwiek indziej.
Firma UCE Research nie jest pracownią badań rynku, bo nie dysponuje do tego żadnym zapleczem, ani nie zatrudnia ankieterów. Za każdym razem korzysta z podobnych do proxy.cloud firm od marketingu technologicznego. Ponieważ nikt w mediach się na tym dobrze nie zna, nikt też nie kontestuje metodologii. Nie jest też globalnym koncernem, ani nawet grupą. Składa się ze spółki fasadowej zarejestrowanej na wyspach i biura firmy w Warszawie. W praktyce operuje w Internecie.
Podsumujmy: W gazecie Darłowo Naszemiasto, gdzie każdy może za pieniądze opublikować swoją treść, ukazał się artykuł na podstawie agencji prasowej MondayNews. Omówili bojkot sieci handlowych i stwierdzili, że nie działa. Jako ekspert wystąpił człowiek, który był szefem organizacji zrzeszającej sieci handlowe. Badanie na którym oparty jest tekst zrobiła firma marketingowa na spółkę z firmą, która udaje międzynarodową korporację, a tak naprawdę była sterowana przez ambitną panią Karolinę z Jabłonki.
Sprawdziliśmy także agencję MondayNews.
W ich regulaminie czytamy:
„Firmy, instytucje, agencje PR, rzecznicy prasowi, zwani dalej osobami dostarczającymi treści, przesyłają Redakcji własne informacje, tj. materiały audio, wideo, fotograficzne, graficzne i tekstowe, w celu ich umieszczenia w Serwisie. […] Warunki i zasady promocji oraz wysokość opłaty za ekspozycję danej informacji Strony każdorazowo ustalą w drodze indywidualnych negocjacji. W celu wyrażenia zainteresowania promocją danego materiału Użytkownik winien skierować takie zapytanie na adres e-mail: zlecone@mondaynews.pl. „
Na koniec. Redaktorem naczelnym serwisu MondayNews jest także Karolina Kuzia, zameldowana w Jabłonce, właścicielka UCE Research, które wykonało badanie opublikowane w gazecie Darłowo Naszemiasto, które oparło się na tekście opublikowanym w MondayNews.
To wszystko byłoby bardzo zabawne gdyby nie fakt, że „badania” firm UCE RESEARCH i proxi.cloud były cytowane przez wszystkie polskie media. Także te o „nieudanym bojkocie”. Niektóre media trochę zmodyfikowały gotowce nadesłane przez MondayNews, inne opublikowały w całości. Na koniec lista mediów, które korzystały z tych „badań” wzięta ze strony grupy UCE. Zakładka „media o nas”. Liczby oznaczają ilość materiałów z „badaniami”.
Media ogólnopolskie:
Polska Agencja Prasowa (30) Agencja Informacyjna Polska Press (0) Gazeta Wyborcza (26) Gazeta.pl (11) Gazeta.Next (39) Wyborcza.biz (30) Rzeczpospolita (48) Puls Biznesu (45) Gazeta Prawna (18) Dziennik.pl (21) Parkiet (4) Forsal.pl (57) Infor.pl (87) Money.pl (142) Bankier.pl (56) Business Insider (132) Forbes (5) Strefa Biznesu (72) wGospodarce.pl (33) Newsweek (1) Tygodnik Wprost (51) Tygodnik Polityka (3) TV Biznes 24 (0) Gazeta Bankowa (0) Euractiv.pl (0) Stefczyk.info (0) Magazynlbq.pl (0) Tygodnik DoRzeczy (9) Tygodnik Przegląd (2) Tygodnik wSieci (0) RMF FM (24) Radio ZET (58) Radio TOK FM (7) Polskie Radio (36) Polskie Radio Jedynka (0) Polskie Radio Czwórka (3) Radio ESKA (30) Eska Rock (1) Radio VOX (1) Radio Planeta (2) RMF Maxxx (1) AntyRadio (2) Polsat News (28) TVP Info (5) TVN 24 (10) Dzień Dobry TVN (10) TVN Meteo (0) TVN Style (1) TV Republika (1) Interia.pl (223) Wirtualna Polska (69) Onet.pl (30) Portal o2.pl (21) Microsoft News (223) Dziennik Fakt (24) Super Express (57) NaTemat.pl (4) InnPoland.pl (44) OKO PRESS (0) WysokieObasy.pl (1) Gazeta Polska (7) Salon24.pl (8) wPolityce.pl (3) Portal Niezalezna.pl (30) Wiadomości Prawne (3) Prawo.pl (15) Wnp.pl (78) Bezprawnik.pl (19) My Company Polska (5) 300Gospodarka (4) Gazeta Finansowa (0) MamBiznes (4) Serwis MamStartUp (1) FXMAG (175) Filary Biznesu (66) Rynek Inwestycji (4) CEO Biznes (157) Biznes.info (23) Magazyn VIP (0) Anty.Biz (1) BrandsIT (56) Strefa Inwestorów (2) Qbusiness.pl (110) Portfel Polaka (26) Proseed (4) WebMagazyn (136) Allebiznes.pl (18) Biznes i Świat (23) Pracodawcy RP (1) Obserwator Gospodarczy (5) Subiektywnie o finansach (4) Forum Biznesu (56) eGospodarka.pl (0) Comparic.pl (0) Portal pkb24.pl (0) Fakty Magazyn Gospdarczy (2) NetworkMagazyn.pl (0) InstytutObywatelski.pl (0) Businews.pl (0) Infostrefa.com (0) Super Express Finansowy Opiekun (0) Investing.com (0) Analizy.pl (0) BSNET.pl (2) Bankomania (2) Praca i Płaca (2) Forum Polskiej Gospodarki (22) aleBank.pl (2) Inwestycje.pl (3) Focus On Business (28) Manager24 (6) Polish Brief (14) PrNews.pl (8) PBG 24 (12) Elle Man (1) Aktualności 24 (21) BoMega.pl (209) Dziennik Narodowy (10) iPolska24 (7) Życie Polska (9) PLPORTAL.PL (6) BFN Today (17) Demagog.org.pl (1) The World News (17) Ofio.pl (0) Trybuna.info (0) NaszaPolska.pl (1) wSieci24.pl (1) Portal wiesci24.pl (0) Wiesz.io (1) Aju.pl (1) ShareInfo.pl (1) Portal Tysol (4) Koduj24 (2) wMeritum (1) Crowd Media (7) Niezależny Dziennik Polityczny (4) Obserwator Polityczny (1) Asz Dziennik (1) Noizz.pl (4) Polish Express (3) Strajk.eu (2) Wolne Media (5) NowyObywatel.pl (0) Wiadomosci.com (11) Dziennik Internautów (0) Paradyzja.com (0) KrytykaPolityczna.pl (0) Londynek.net (28) MediaNarodowe.com (0) Nasz Dziennik (0) Gazeta Polonii w Kanadzie (1) Prestiz.info (0) MacroNext.pl (0) Express Przemysłowy (0) Anglia4u.pl (0) OK!Magazyn (1) EGPP (2) Halo News (3) PolskaIE (1) British Polish Chamber of Commerce (1) Dziennik 365 (22) Prawy.pl (0) Fronda (6) PolskiObserwator.de (0) Dzienna.pl (0) The Epoch Times Polska (0) MyPolacy.de (0) PEPE-TV (0) Gość Niedzielny (11) Wiara.pl (11) Misyjne.pl (13) Niedziela.pl (2) Portal Goniec.net (1) Radio Maryja (4) Portal Opoka.org.pl (4) Kontrrewolucja.net (2) PCh24.pl (3) Deon.pl (2) Liberte.pl (1) Niedziela.be (0) TVP World (2) The First News (2) Agencja InfoWire (0) TVP Parlament (1) Centralna Agencja Informacyjna (1) ISBNews (0) Newseria Biznes (9) Serwis Agencyjny MondayNews (93)
Do tego dochodzą media regionalne, lokalne i branżowe.
Jeśli ktoś dojechał do tego miejsca może się ponownie zastanowić, czy bojkot Leroy Merlin był rzeczywiście nieskuteczny, skoro ktoś przeprowadził intensywną, wielomiesięczną kampanię PR, żeby udowodnić jego nieskuteczność. Można się też zaznajomić z danymi z nadajników pokazującymi lawinowy wzrost liczby reklam Leroy Merlin po inwazji na Ukrainę we wszystkich polskich telewizjach, które publikowaliśmy. Albo po prostu włączyć TVP, Polsat, TVN24 i zobaczyć gołym okiem.
Tekst: Ogólnopolski Bojkot Leroy Merlin, znajdziecie nas na Facebooku
Komentarze (105)
najlepsze
co ci tej liroj zrobił? a co z innymi firmami, które nie wycofały się z rosji? ( ͡° ͜ʖ ͡°) nie istnieją?
O bojkocie LM każdy słyszał, pisała o tym wyborcza, mówili w każdej tv i radiu że dalej są w Rosji.
Ale jak nawet Ukraińcy robią tam zakupy to dlaczego ktokolwiek inny ma bojkotować
Leroy, Decathlon nie robią nic nadzwyczajnego, jesteśmy jako opinia publiczna manipulowani na zlecenie setek jak nie tysięcy podmiotów i przez niezliczoną grupę dziwnych dostawców "badań" z tezą, narzędzi naruszających naszą prywatność itp.
Czy możemy coś z tym zrobić? Tak, ale skuteczne rozwiązania wydają się
@Ginik: tutaj skończyłem czytać i uznałem cię za oszołoma ( ͡° ͜ʖ ͡°). Drukowanie wyznacznikiem prawdy xD
Za to ja spieszę z moją argumentacją. Internet jest niewiarygodnym źródłem informacji, bo zamieszczane w nim treści można publikować i dowolnie edytować praktycznie bezkosztowo (nie mówię o wynagrodzeniu publikującego, ale koszcie), co jest niemożliwe w prasie drukowanej. Samo to narzuca większą dbałość autorów o jakość publikacji i odpowiedzialność. Czy sama
Tylko dla mnie to zdanie brzmi jakby autor nie do końca znał znaczenie użytych słów?
Zagraniczne markety w Rosji są złe....bo jednak nie wyprowadzają tych pieniędzy tylko wzmacniają gospodarkę w której operują i oferują ogromne korzyści dla społeczeństwa ¯_(ツ)_/¯
Gdzie tu sens i logika? Przez lata byliśmy bombardowani tym pierwszym sloganem i ten pogląd cieszył się dość sporym poparciem nawet tu na wykopie. Nagle w przypadku Rosji złe zagraniczne korpo wcale nie
Czyli już pierwszego stycznia będzie można pobrać ich sprawozdanie i sprawdzić ile stracili na bojkocie.
https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/pd/search_df
LEROY MERLIN POLSKA SP Z O O, KRS 0000053665
@Mecowaty: #!$%@? wpis.