Żegluga śródlądowa w Polsce na równi pochyłej. GUS podał dane
O 13,2 % spadła w 2021 roku, licząc r/r, masa ładunków przetransportowanych w Polsce żeglugą śródlądową. Mniejsza była też liczba tonokilometrów pokonanych przez statki.
Baron_Al_von_PuciPusia z- #
- #
- #
- #
- 120
- Odpowiedz
Komentarze (120)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
https://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/wodna-zegluga-plan-pis-odra-wisla-rzeki-w,246,0,2060022.html
Jak zwykle ostatnio no naszym midasom nie wychodzi.
Nie widzę sensu żeby zaniedbywać ten typ transportu- jest wydajny i tani.
I nie jest wydajny i nie jest tani.
Popatrz na bieg Wisły czy Odry, towar zamiast zostać sprzedany wozi się trasami widokowymi. Prędkości nie zrobisz, barką nie zahamujesz szybko, a bezwładność uniemożliwia szybkie pokonywanie ciasnych zakrętów.
A tani nie jest bo koszt utrzymania infrastruktury jest gigantyczny, zwłaszcza jeśli rozłożysz to na ilość towarów. Wisła to nie Ren że 30m barki (na oko, nie mierzyłem - ale są ogromne i na górnej Wiśle to by się żadna nie zmieściła w śluzę bez cięcia na trzy) są w stanie iść pod prąd jedna za drugą, a jednocześnie w dół spływają kolejne. Nie zrobisz takiego transportu bo wody masz za mało. A jak nie zrobisz to każda przewożona tona będzie kosztować ogrom kasy wydanych by mogły płynąć.
Można wydać dowolną ilość publicznych pieniędzy, ale pewnych rzeczy nie przeskoczysz.
Aż sobie poszukałem na szybko kosztów, otóż Włocławek - koszt eksploatacji rocznej 8,5mln pln. Utrzymanie/remonty 31mln pln /rok 20
I jak zwykle zrobili to, co potrafią najlepiej.