Miasta się rozlewają. Cena, jaką za to płacimy, jest ogromna
![Miasta się rozlewają. Cena, jaką za to płacimy, jest ogromna](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_1654614849EW4RomOmtoPqEg0i3hY43P,w300h194.jpg)
Za chaos przestrzenny w Polsce płacimy według naukowców PAN ponad 80 miliardów złotych rocznie. W rzeczywistości kwoty mogą być dużo większe. Jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy jest zjawisko nazywane rozlewaniem się miast. Społeczna cena powstawania „domków pod miastem” jest olbrzymia.
![DanielPlainview](https://wykop.pl/cdn/c3397992/DanielPlainview_K9UfH7p9sc,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 282
Komentarze (282)
najlepsze
@maciekalien:
@lazzyday: chyba dzieci najbardziej obrywają przy takiej "zsyłce poza miasto" bo jedyną ich rozrywką staje się trampolina
@Fenrirr: nie tylko Ty to zauważyłeś
Komentarz usunięty przez moderatora
Zderegulowali zawód urbanisty, bo był im solą w oku kiedy musieli każdą inwestycję uzgadniać.
Developerce to bardzo było na rękę, że już nic ich nie blokuje i urzędnicy tez się cieszą, bo waliza pieniędzy przechodzi bezpośredni developer-urząd i żaden urbanista się nie wp@#$ ;)
no to efekty mamy - zbudowali wszelkie możliwe ciągi powietrzne miasta wysokościowcami to i smog się pojawił, ale bilans w kasie
aha czyli jak kupuje się działkę na zadupiu gdzie jest droga szutrowa bo jest tanio to jest to problem dla pańśtwa bo generuje to problem - trzeba będzie tam drogę wybudować za jakiś czas, do tego
Zabudowa jednorodzinna pod miastami wygląda sto razy lepiej niż #!$%@? Szanghaj w Warszawie, który wciąż kosztuje minimum 10k za metr xD
O bzdurach o ogrzewaniu nawet nie mówię, bo teraz piece na węgiel to mają domy budowane 30+ lat temu.
Już dawno zostało potwierdzone, że w drapaczach chmur ludzie są mniej szczęśliwi, niż w zabudowie kilkukondygnacyjnej.
#!$%@?ąc od wysokości, życie nie polega jedynie na pracy i spaniu. Niektórzy lubią dłubać w garażu/warsztacie, niektórzy lubią roślinki, chcą mieć psa itd. Tego nie zapewni klitka 80m2 w wysokościowcu.
W takim razie, czy gdzieś na świecie udało się taki proces przeprowadzić z powodzeniem? Według prof. Karwińskiej tak. – Dobrym przykładem jest tutaj brazylijskie miasto Kurytyba. W połowie lat 90 była oceniana, jako najlepsze „smart city” ówczesnych czasów. Tam uporządkowano komunikację publiczną tworząc linie autobusowe. Kurytyba była zagrożona powstaniem