Jak dla mnie to B. Prosta kolejność działań, a ludzie sobie to komplikują: najpierw w nawiasach, potem mnożenie lub dzielenie w kolejności od lewej do prawej, potem dodawanie lub odejmowanie w kolejności od lewej do prawej.
8/4*(3-5) = 8/4*(-2) = -4
Niektórzy sugerują, że to 8 trzeba podzielić przez całą prawą stronę. Otóż nie, bo żeby tak było to działanie powinno być zapisane tak: 8/[4*(3-5)] i wtedy wychodzi -1.
Po prostu ten zapis jest mylący bo większość ludzi uczy się w szkole przy tego typu wyrażeniach operacji na kresce ułamkowej. Więc jak widzą jakiś znaczek oznaczający dzielenie, to zamieniają go na kreskę ułamkową. I wszystko to co po prawej idzie pod spód. Gdyby był dodatkowy nawias, byłoby to oczywiste które działanie należy wykonać pierwsze i co jest nad kreską a co pod kreską.
@Nomis: słynny debilny zapis dla internetowych pseudozagadek. Nikt normalny nie powinien go używać. Zapis matematyki jest tylko językiem. Jeśli język jest nieintuicyjny i możliwy do błędnej interpretacji to nie powinno się go używać w dany sposób. ÷ jako znak może być używany najwyżej na poziomie klas 1-3 podstawówki i tam zniknąć. Najprostszym przykładem debilizmu używania tego wyżej jest x÷2x. Gdy zapytasz o to słowami (x podzielone na 2x) to dostaniesz inną
Problem jest bez sensu, bo sprowadza się nie do jakiegoś logicznego myślenia, którego może dokonać przeciętny człowiek nie mający nigdy styczności z takim tematem, tylko jest efektem niezapamiętania pewnej reguły ze szkoły. Ludzie nie pamiętają bardzo wielu rzeczy, których uczono ich w podstawówce, nie tylko tego.
@LudzieToDebile: Nie jest. Wątpię, żeby pytając o nią dajmy na to mojego sąsiada emerytowanego stolarza, który cały czas coś tam mierzy, przelicza, mnoży itd. żeby dopasować wycinane elementy to od razu by ją wyklepał ot tak . To jest taka matematyka, z którą większość zwykłych ludzi nie operuje na co dzień mimo, że coś tam im w głowie kołacze, ale samemu do niej nie dojdzie jeśli zapomniało. Już pomijam dziwne założenie,
Stąd, że zapis działań arytmetycznych którego używamy ma wadę dzięki której jest nieczytelny? To tak jakby twierdzić, że bugi w programach są dlatego, że programiści mylą 0 z O, I z 1 albo z l czy | .
@kiciek: Jest dowolność zapisu, bo możesz zapisać 2*(4+5) lub np. 2(4+5). Jednak w żaden sposób dowolność zapisu nie wpływa na dowolność kolejności działań czyli nie ma wpływu na prawidłowy wynik.
No ale co chcemy udowodnić poprzez takie sprawdzanie? Że większość ludzie nie czai matmy? No bo większość ludzi faktycznie jej nie czai! Ktoś się nieudolnie próbuje dowartościować, czy coś?
Jeden nie będzie umiał zrobić prostego równania matematycznego, inny narysować zwykłego szkicu a jeszcze inny prosto kopnąć piłki.
@perowskit: Złośliwość (i popularność) tego "zadania" polega na tym, że nie istnieje żadna powszechnie rozpoznawalna reguła jak należy je czytać i w związku z tym jaki jest poprawny wynik. Czejenie/nieczajenie matmy nie ma tu większego znaczenia.
Najpierw nawias, następnie liczba przed nim (bo ona determinuje wartosc końcowa nawiasu)
@ted-kaczynsky: poproś administratorów by tę część Twojej wypowiedzi wykasowali, bo jak się utrwali kolejnym ludziom to nam się średnia krajowa IQ gwałtownie zmaleje. Przy pierwszym przebiegu obliczasz wartości w nawiasach a w drugim przebiegu dzielenie i mnożenie w kolejności występowania od lewej do prawa i w trzecim przebiegu dodawanie i odejmowanie...
@pacyfikator Kiedy obowiazywala inna zasada w matematyce, stad roznice. Stary kalkulatory liczy wedlug starych zasad, nowy wedlug nowych, ot cala sensacja.
@plat1n: Nie. Niektóre kalkulatory liczą według jednych zasad, inne według innych, a jeszcze inne w ogóle nie rozpoznają domyślnego mnożenia (implied multiplication). Dlaczego? Ponieważ w tych sprawach nie obowiązuje żadna powszechnie przyjęta konwencja. Stosowanie domyślnego mnożenia w wyrażeniach niealgebraicznych powinno być uważane za błąd, i tyle.
Ogólnie: Liczby odnoszą się do pewnych działań, które chcemy wykonać by osiągnąć zamierzony wynik. Taka forma jak w "zadaniu" budzi wątpliwości u wielu osób, więc powinna być przedstawiana w sposób jasny i jednoznaczny by nie budzić wątpliwości. Jeżeli liczby odnosilibyśmy do konkretnego problemu to wówczas tych wątpliwości by nie było. I tak - wiem, że są pewne reguły - ale zapisując zadanie w taki sposób nie jesteśmy pewni czy zapisujący również je
@bialy100k: Nie ma tu (w przypadku tzw. domyślnego mnożenia) żadnych uniwersalnie rozpoznawalnych reguł, dlatego nikt przy zdrowych zmysłach, o ile nie wyjaśni stosowanej konwencji albo nie jest ona w danej dziedzinie jasna (bo powszechnie przyjęta) nie używa takiego zapisu.
Komentarze (100)
najlepsze
8/4*(3-5) = 8/4*(-2) = -4
Niektórzy sugerują, że to 8 trzeba podzielić przez całą prawą stronę. Otóż nie, bo żeby tak było to działanie powinno być zapisane tak: 8/[4*(3-5)] i wtedy wychodzi -1.
@majwsik: przy dodawaniu i odejmowaniu nie trzeba się trzymać kolejności, zwłaszcza gdy się liczy w pamięci
Więc jak widzą jakiś znaczek oznaczający dzielenie, to zamieniają go na kreskę ułamkową. I wszystko to co po prawej idzie pod spód. Gdyby był dodatkowy nawias, byłoby to oczywiste które działanie należy wykonać pierwsze i co jest nad kreską a co pod kreską.
Nikt normalny nie powinien go używać. Zapis matematyki jest tylko językiem. Jeśli język jest nieintuicyjny i możliwy do błędnej interpretacji to nie powinno się go używać w dany sposób.
÷ jako znak może być używany najwyżej na poziomie klas 1-3 podstawówki i tam zniknąć.
Najprostszym przykładem debilizmu używania tego wyżej jest x÷2x. Gdy zapytasz o to słowami (x podzielone na 2x) to dostaniesz inną
To tak jakby twierdzić, że bugi w programach są dlatego, że programiści mylą
0
zO
,I
z1
albo zl
czy|
.@pytonger: pisałem o dowolności zastępowania znaku dzielenia kreską ułamkową a nie wypowiadałem się o dowolności wykonywania działań
Jeden nie będzie umiał zrobić prostego równania matematycznego, inny narysować zwykłego szkicu a jeszcze inny prosto kopnąć piłki.
@ted-kaczynsky: poproś administratorów by tę część Twojej wypowiedzi wykasowali, bo jak się utrwali kolejnym ludziom to nam się średnia krajowa IQ gwałtownie zmaleje.
Przy pierwszym przebiegu obliczasz wartości w nawiasach a w drugim przebiegu dzielenie i mnożenie w kolejności występowania od lewej do prawa i w trzecim przebiegu dodawanie i odejmowanie...
Liczby odnoszą się do pewnych działań, które chcemy wykonać by osiągnąć zamierzony wynik. Taka forma jak w "zadaniu" budzi wątpliwości u wielu osób, więc powinna być przedstawiana w sposób jasny i jednoznaczny by nie budzić wątpliwości. Jeżeli liczby odnosilibyśmy do konkretnego problemu to wówczas tych wątpliwości by nie było.
I tak - wiem, że są pewne reguły - ale zapisując zadanie w taki sposób nie jesteśmy pewni czy zapisujący również je