Tekst pochodzi ze strony fcb Globalna i polska geopolityka a grafika z Ośrodka Srudiów Wschodnich. Jak pisze autor, dane wymagają weryfikacji.
Według analizy OSW, w 2020 roku spośród wszystkich transportów kolejowych z Chin do UE, około 93% przechodziło przez Polskę, w przeliczeniu na TEU czyli kontenery 20-stopowe.
Wątpliwości budzi czy to są pełne dane, bo przykładowo na Słowacji jest terminal Dobra, do którego także przyjeżdżają pociągi z Chin, a nie jest on ujęty na mapie. Miał on obsłużyć 2,4 tys. TEU w zeszłym roku (nie tylko z Chin), dlatego być może został pominięty.
Od lat wiele się mówi o Nowym Jedwabnym Szlaku w kontekście Polski, ale rzadziej okrasza się te dyskusje konkretnymi danymi. Zatem uzupełniamy tę lukę i za OSW, podajemy dane i procenty w transporcie kolejowym z Chin. Nie po raz pierwszy zresztą, bo podobne zestawienia danych już gościły na naszych łamach.
93% to bardzo, bardzo dobry wynik dla polskiej infrastruktury kolejowej, oby tak dalej. Te zdolności będą wymagały wielu inwestycji by utrzymać podobny poziom procentowej przepustowości, bo ilość pociągów z Chin regularnie i dynamicznie co roku rośnie.
Komentarze (74)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
W 2020 pociągami dostarczono do Europy z Chin być może nawet milion kontenerów(dokładne rachunki są trudne). 12 tysiecy pociągów wysłali.
A przeciętny statek to nie 20k TEU czy 10k TEU tylko koło 3k TEU. A jeden pociąg to ok 50 wagonów czyli 100 TEU, Czyli JEDEN pociąg to 1/30 kontenerowca.
Komentarz usunięty przez moderatora