W związku z dużą ilością informacji krążących w Internecie i na Wykopie chcę tym artykule wyjaśnić jakiej wielkości statki będą mogły przepływać do portu Elbląg wykorzystując śluzę przez Mierzeję Wiślaną i kanałem żeglugowym.
Cały projekt składający się z trzech etapów, czyli budowę śluzy wraz z wejściem do nich od strony Zatoki Gdańskiej z miejscami postojowymi, pogłębieniem kanału do Elbląga i podejścia do portu rzeką do Elbląga w tym budowa mostu obrotowego pozwalającego na przepłynięcie statków morskich o maksymalnej wielkości: długość do 100 m, szerokość 20 m i zanurzeniu 4.5 metra. Więcej tutaj https://www.portalmorski.pl/ze...
Głębokość pogłębionego toru wodnego wynosi 5 metrów. Ze względu na wymagany bezpieczny zapas wody pod stępką (ang. Under Keel Clearance -UKC), który zwykle wynosi na wodach zamkniętych ok.10% zanurzenia statku przy zachowaniu odpowiedniej bezpiecznej prędkości aby uniknąć zjawiska interakcji pomiędzy dnem statku a dnem kanału zwanego osiadaniem (ang. Squat). W przypadku tej wielkości statku, jego zanurzenia i parametrów kanału bezpieczna prędkość statku będzie wynosiła od 7 do 10 węzłów. Oczywiście im mniejsza prędkość tym osiadanie będzie mniejsze.
Potrzebne będzie wypracowanie procedur bezpiecznej żeglugi dotyczącej mijania się w kanale lub np. tak jak jest to zorganizowane np. w Kanale Sueskim czy choćby żeglugą na tym samym akwenie czyli Baltijsk- Kaliningrad tzw. konwojami.
Na wodach Morza Północnego i Bałtyku operuje kilka dużych firm żeglugowych dysponującymi małymi statkami wielozadaniowymi (ang. General Cargo) i obsługujący takie małe porty jak Elbląg.
Takimi firmami są np. norweski armator Wilson czy ESL shipping.
Przykładowymi statkami mogącymi wpływać do Elbląga są np. Wilson Wisla i Wilson Odra. Wybrałem te statki ze względu na ich nazwy odnoszące się do polskich rzek.
Dane techniczne tutaj Wilson Wisla. Ich DWT czyli jaki maksymalny ciężar ładunku mogą przewieźć to ok 2500 ton. Oczywiście biorąc pod uwagę ograniczenia zanurzenia do 4,5 metra będzie to pewnie 2300 ton (przyjęte TPC -Ton per centimeter 6 ton).
Mam nadzieje, że ten artykuł wyjaśni wiele niejasności i wraz ze statkami chętnie pewnie wpłyną jachty pełnomorskie i pomogą w rozwoju takich małych portów jak Tolkmicko, Krynica Morska czy Piaski.
Komentarze (267)
najlepsze
Inwestycje w infrastrukturę są spoko i jak dla mnie to mogą to budować. Kiedyś i w jakiś sposób z pewnością się przyda (nie mylić z "zwróci się"). Problem polega na tym, że to jest gdzieś na 2137 miejscu na liście priorytetów w naszym kraju. Jest tyle ważniejszych inwestycji do zrobienia na wczoraj, tyle z
@jamtojest: to kolejny problem: jak już wydamy pieniądze na przekop i tor wodny to trzeba będzie wydać na port w Elblągu bo nie może w obecnym stanie przyjmować nawet pokazanych na zdjęciu stateczków. Wreszcie powstanie cała ta struktura, generująca koszty związane z koniecznością stałego pogłębiania toru wodnego i usłyszymy, że konieczne są dopłaty do obsługi statków aby
@all100: Tak, podatnik. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Kiedys jeszcze powstanie Via Baltica,ale tutaj Polska wlasnymi rekami robi dobrze Klajpedzie a zle Gdanskowi i Gdyni.
Za to w Elblągu praktycznie nie ma portu i bezpośrednich dojazdów, dostęp jest utrudniony przez przekop, wąziutką i płytką rzekę Elbląg i most zwodzony w
Problemem z tym kanałem może być mocno ograniczone zanurzenie jednostek. 4.5m to jest jakiś żart.
Równie dobrze możemy dyskutować o tym jakie piękne samoloty na CPK wylądują jak już wykonają te pierdylion inwestycji wymaganych do działania CPK.
Komponent kolejowy urósł wielokrotnie, mimo że nie wiadomo kto to ma sfinansować, ani tym bardziej za co.
A samo lotnisko nadal nie ma projektu. Nie ma nawet przetargu na ten projekt, bo żeby go zlecić, to trzeba mieć master-plan. Na który to plan unieważniono przetarg, bo przerosło to organizatorów.
A ty w to wierzysz, że to na serio.
https://www.wilsonship.no/cms/files/843/
Taki MSC Uberty cumujący w Gdynii ma 8626 TEU.
No ale rozumiem, że mamy tyle kasy w budżecie, że możemy budować co nam się podoba, a nie to co jest opłacalne i
@qusqui21: kanał Suski ( ͡° ͜ʖ ͡°)