@Technokrata: Taaa... uwielbiam takich wiejskich myślicieli jak ten, który kręcił. Tylko odpalić po strzale. Lepiej jakby nic nie mówił, tylko sobie obsługiwał to żelazko, którym kręcił.
Silnik zaczął spalać olej (prawdopodobnie z turbosprężarki) i właściciel pod wpływem paniki był bezradny. Dobry sposób to wrzucenie wysokiego biegu i strzał ze sprzęgła trzymając hamulec, lecz on raczej wrzucił za niski bieg. Inne zalecenia autora filmiku są śmieszne, bo silnik nie palił ropy.
@Apiro: Niby coś wiesz, ale jakbyś dokładniej obejrzał filmik to byś wiedział że to automat czyli twój sposób odpada, więc pozostaje (według mnie) tylko zatkanie dolotu.
@NetJaro: Po prostu silniki Diesla tak czasami mają :)
Najprawdopodobniej do cylindrów zaczął dostawać się olej silnikowy z nieszczelnej turbosprężarki.
Zapłon w tego typu silnikach jest samoczynny, nie ma świec zapłonowych. W tym przypadku silnik najprawdopodobniej spalał olej silnikowy dostarczany wraz z powietrzem.
Regulacja prędkości obrotowej w silnikach Diesla odbywa się nie za pomocą przepustnicy (jak w przypadku silników benzynowych, gdzie regulujemy ilość dostarczanego powietrza), lecz za pomocą regulacji dawki paliwa
@NetJaro: Prawdopodobnie poszło uszczelnienie na turbosprężarce przez co olej silnikowy dostał się wraz z tłoczonym powietrzem do komory spalania i dalej to już wiadomo. Bez turbo też jest taka możliwość jeśli olej dostawał się będzie przez nieszczelne pierścienie tłokowe lub wyrobione gniazda zaworowe ale na to musiałoby się też złożyć kilka innych czynników.
@adrkrez: a ty byś podszedł do samochodu, który się dymi? Każdy by się bał. Po za tym niektóre jego rady są absurdalne, więc może i lepiej, że nic nie robił (typu urwanie węża paliwowego).
@adrkrez: ja sie nie bałem, stałem kiedyś obok gościa który grzał się w aucie(mroźna zima), a spod jego auta buchały już płomienie, a jednak mu pomogłem.
10 przykazań dla diesla. Fajna rymowanka, ale tez uczy..
1) nie będziesz jeździł na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie bedziesz lał paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, łącznie z opałem , by traktor twój pędził z pociągu zapałem.
Czystość paliwa czasem ważniejsza ku niechceniu niźli czteropaka zapas na tylnim siedzeniu.
2) przed zimą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, świec żarowych, rozrusznika i
@Crea: Przykazanie nr. 4. Czy to dotyczy też starych diesli, bez turbiny? tzn, jeżeli samochód ma ~ćwierć wieku, to lać syntetyk, czy raczej mineralny?
@wtf2009: Mój były pracownik nie miał zielonego pojęcia, że silnik diesla z turbiną to co innego jak benzyniak, chociaż sam taki posiada. Wracaliśmy z trasy, mnie zmogło więc mnie namówił, że poprowadzi, ja jak idiota się zgodziłem, to tak potem bywa.
jak byś wiedział cokolwiek o dieslu uht200 to diesel ma zapłon samoczynny, jeżeli zaczął sam spalać olej to choć byśmy mieli 10 kluczyków i stacyjek to żadna nie była by nam w stanie pomóc
Manual - > trzymasz hamulec, wbijasz wysoki bieg i puszczasz sprzęgło -> ??? -> profit !
Automat -> szmata w dolot przed filtrem żeby jej nie zassało w cylindry -> jak zrobiłeś dobrze to gratulacje ! właśnie zaoszczędziłeś na nowym aucie ! Nie odpalaj ponownie i dzwon po lawete ;)
tak to jest, różne rzeczy się zdarzają w każdym samochodzie, a tekst to może się stać każdemu użytkownikowi diesla wywołał u mnie pierwszą reakcje typu "diesel - zło, benzyna - dobre" :D a jednak mi się wydaje że tak nie jest:P
@p4ntof3l: W zależności od przebiegu rocznego (ze względów czysto ekonomicznych):
do 25 tys km - tylko benzyna
pow. 25 tys. km benzyna + LPG lub diesel
Ja osobiście skłaniam się ku kombinacji mocna klasyczna wolnossąca benzyna + solidna instalacja LPG zamiast turbodoładowanego diesla ze względu na to, że w silniku benzynowym praktycznie nie ma co się zepsuć, a diesel z turbo to mina jakich mało. Taka mała bomba z opóźnionym zapłonem,
zjawisko to nazywa się rozbieganiem silnika, nawet po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki silnik będzie przyspieszał, w szkole samochodowej uczono mnie, że sposób na to jest tylko jeden, należy do oporu wcisnąć pedał gazu aby schłodzić silnik mocną dawką paliwa
nie miałem diesla, nie miałem takiej sytuacji, więc jest to porada czysto teoretyczno-książkowa
@Apiro: to nie jest awaria elektroniki, turbina jest chłodzona olejem silnikowym w momencie gdy ulega uszkodzeniu uszczelnienie turbiny olej jest razem z powietrzem pompowany do cylindrów i następuję samozapłon jak to w dieslu co powoduje rozpedzenia sie silnika bo im szybciej dziala tym szybciej również kręci się turbina czyli pompuje więcej powietrza z olejem silnikowym.
a)rozbieganie na skutek usterki sterowania - regulator obrotów (czy to mechaniczny czy elektroniczny) nie działa prawidłowo - paliwo jest wtryskiwane w zbyt dużej dawce nawet po przekroczeniu bezpiecznej prędkości obrotowej. Dotyczy wszystkich ZS.
b)rozbieganie na skutek spalania oleju silnikowego - paliwo nie będzie wtryskiwane (zasługa regulatora), ale to nie ważne, bo silnikowi wystarczy do pracy olej silnikowy. Dotyczy tylko turbodoładowanych ZS.
@tymin: Tak w tym przpadku to olej to ty nie pieprz głupot we wspołczesnych dieslach wtryskiwacze sa otwierane na sposob elektryczny czyz nie ?? wyciagniesz kluczyk i nie ma tam napiecia ~!
Ten silnik ciagnie olej przez turbo tylko wysoki bieg i sprzeglo albo szmata w dolot ratuje sytuacje .
@tymin: bez urazy, ale pogrążasz się z każdym wpisem w tym temacie. Jednak Twoja wiedza jest niewystarczająca. Silniki diesla wolnossące przede wszystkim nie są wyposażone w turbo, dlatego tam nie występuje problem z uszkodzeniem turbiny ;] Skoro nie dopuszczasz do siebie myśli, że diesel może być zasilany innym paliwem niż olej napędowy(w tym wypadku olej z silnika) to nie ma sensu dalsza dyskusja.
Rozbieganie silnika, zawsze sie moze trafic :/ Co ciekawe, bylem swiadkiem podobnego wypadku i skonczylo sie to slabo (slabo dla silnika) Mimo to uwielbiam swojego diesla, awaria moze sie trafic zawsze, to sa jednostkowe wypadki a uzywanie na codzien diesla bardzo mi sie oplaca.
W tym silniku ładnie jest dostępna rura dolotu z prawej strony silnika. Kolanko gumowe wychodzi z coolera i potem plastykowa rura obiega silnik. Jedyny ratunek przy automacie to wyrywać tą rurę/wąż lub odkręcić czymkolwiek opaskę i czekać jak zgaśnie (wtedy dostaje się tylko powietrze atmosferyczne bez oleju) lub zapchać dolot koszulką.
Oglądając ten film nasunęło mi się pewne rozwiązanie. Silniki diesla (TDI) wyposażone są w urządzenie zwane zaworem EGR. Ten zawór posiada klapę gaszącą. Od biedy klapą gaszącą można ręcznie sterować. Przesuwając ręcznie klapę gaszącą istnieje możliwość zgaszenia silnika(u siebie wielokrotnie w ten sposób gasiłem silnik). Pytanie do kogoś kompetentnego czy takie rozwiązanie w takim przypadku wchodziło by w grę?
@mich4l: ale jeżeli moja metoda okazałaby się skuteczna to jest zdecydowanie łatwiejszym rozwiązaniem. Jakikolwiek demontaż jest zbędny, nie musisz też nigdzie wtykać szmatki. EGR(zawór recyrkulacji spalin) w TDI masz na widoku, przy podszybiu po otwarciu maski. Klapa gasząca jest integralną częścią EGR, także wystarczy ją ręcznie przesunąć i auto gaśnie. Pytanie tylko brzmi czy takie rozwiązanie byłoby skuteczne i czy można by je zastosować w omawianym przypadku.
Komentarze (242)
najlepsze
http://www.youtube.com/watch?v=9zTF2P9SJGo#t=0m3s
-k#!!a jak?
-Normalnie k#!!A!
Proszę o wytłumaczenie - co się stało? Bo wygląda tylko jakby ktoś był w środku i gaz do podłogi :)
Co się stało? Co było przyczyną? Bo nawet nie wiem co w Google wpisać:)
Najprawdopodobniej do cylindrów zaczął dostawać się olej silnikowy z nieszczelnej turbosprężarki.
Zapłon w tego typu silnikach jest samoczynny, nie ma świec zapłonowych. W tym przypadku silnik najprawdopodobniej spalał olej silnikowy dostarczany wraz z powietrzem.
Regulacja prędkości obrotowej w silnikach Diesla odbywa się nie za pomocą przepustnicy (jak w przypadku silników benzynowych, gdzie regulujemy ilość dostarczanego powietrza), lecz za pomocą regulacji dawki paliwa
1) nie będziesz jeździł na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie bedziesz lał paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, łącznie z opałem , by traktor twój pędził z pociągu zapałem.
Czystość paliwa czasem ważniejsza ku niechceniu niźli czteropaka zapas na tylnim siedzeniu.
2) przed zimą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, świec żarowych, rozrusznika i
Przy kupnie auta z silnikiem diesla z turbiną właściciel powinien być instruowany co trzeba zrobić w takiej sytuacji.
Mnie to zaskoczyło, a wystarczy wbić najwyższy bieg i zdusić sprzęgłem.
No i podstawowa zasada, nie gasić silnika od razu po dłuższej jeździe, niech turbina ochłonie, moją zabiło zgaszenie
najlepiej faktycznie dolot przytkać
Manual - > trzymasz hamulec, wbijasz wysoki bieg i puszczasz sprzęgło -> ??? -> profit !
Automat -> szmata w dolot przed filtrem żeby jej nie zassało w cylindry -> jak zrobiłeś dobrze to gratulacje ! właśnie zaoszczędziłeś na nowym aucie ! Nie odpalaj ponownie i dzwon po lawete ;)
do 25 tys km - tylko benzyna
pow. 25 tys. km benzyna + LPG lub diesel
Ja osobiście skłaniam się ku kombinacji mocna klasyczna wolnossąca benzyna + solidna instalacja LPG zamiast turbodoładowanego diesla ze względu na to, że w silniku benzynowym praktycznie nie ma co się zepsuć, a diesel z turbo to mina jakich mało. Taka mała bomba z opóźnionym zapłonem,
nie miałem diesla, nie miałem takiej sytuacji, więc jest to porada czysto teoretyczno-książkowa
Rozróżnijmy dwie kwestie:
a)rozbieganie na skutek usterki sterowania - regulator obrotów (czy to mechaniczny czy elektroniczny) nie działa prawidłowo - paliwo jest wtryskiwane w zbyt dużej dawce nawet po przekroczeniu bezpiecznej prędkości obrotowej. Dotyczy wszystkich ZS.
b)rozbieganie na skutek spalania oleju silnikowego - paliwo nie będzie wtryskiwane (zasługa regulatora), ale to nie ważne, bo silnikowi wystarczy do pracy olej silnikowy. Dotyczy tylko turbodoładowanych ZS.
J. T. to junior Wajand? Bo
Ten silnik ciagnie olej przez turbo tylko wysoki bieg i sprzeglo albo szmata w dolot ratuje sytuacje .
ok masz tdi i manual. dlawisz silnik i jest wszystko ok.
a co zrobic jak masz automat ? jak zdlawic taki silnik ?
@Apiro dzieki ;).
http://www.youtube.com/watch?v=ErcGtCRpwKM
Wyglada tak samo jak ten o ktorym mowisz? Jesli widziales wybuchajace sprzeglo to ogladales jakis fake.