Most zostal otwarty w 1997 roku, wiec to nie jest zaden nowy most. To zjawisko mozna zniwelowac, ale nie mozna calkowicie usunac jako problemu.
Przyklad z mojego miasta, Bristolu, kiedy to byl cholernie silny wiatr. Most stworzony w 1831 roku. Im dluzszy most i ma mniej podpor, tym wieksza szansa na wpadniecie w wibracje poprzez silny wiatr: https://www.youtube.com/watch?v=4we-3tpIppw
@text: jest zamykany. Jest to mocno uczeszczany most przez samochody, jak i pieszych i wtedy zostal zamkniety calkowicie.
Raz do roku zamykany jest dla samochodow wlasnie ze wzgledu na silne wiatry. Dla pieszych to na razie tylko raz widzialem zamkniecie i wtedy to strasznie nim hustalo.
Pobliski most pomiedzy Walia, a Anglia prowadzacy z Bristolu do Cardiff rowniez jest dosc czesto zamykany wlasnie ze wzgledu
@ewaaaxxx: 20 lat temu tłumaczyła to pani od fizyki. Częstotliwość tego wiatru pokryła się z częstotliwością wewnętrzną mostu i most po prostu wpadł w rezonans ( ͡º͜ʖ͡º)
A tutaj jest o tym, jak sobie z tym poradzono na moście w San Francisco. Tam zresztą było jeszcze trudniej, bo trzeba było zaprojektować ten most mając na uwadze trzęsienia ziemi.
Może ktoś wytłumaczyć laikowi?... Most jest betonu, żelbetonu, stali itd. Czyli materiałów, które nie są elastyczne. Jakim cudem to może się tak gibać? A choćby warstwa wierzchnia? Skoro jest to asfalt/beton, to po czymś takim rozumiem, że nawierzchnia jest podziurawiona jak ser. Nie mówiąc już o tym, że po każdym silniejszym wietrze cała konstrukcja powinna być poddana dokładnej kontroli oraz naprawieniu ubytków.
@donnie01 laikowi ciężko to będzie wytłumaczyć ale w skrócie; żelbet jest w stanie wytrzymać takie odkształcenia bo beton przejmuje ściskanie A stal rozciąganie. Dlatego nie powstają żadne większe uszkodzenia, dopiero przy wielokrotnym obciążeniu występuje zmeczenie materiału i coś się może stać. Takie połączenie daję możliwość do bycia "elastycznym" . 90% mostów którymi jeździsz na codzień, się "rozciągają" i "skracają" w ciągu doby nawet o parę centymetrów A to tylko od temperatury. Tylko
@donnie01: #!$%@?, jaki ten portal jest #!$%@?. Zadałeś bardzo sensowne pytanie, nie każdy musi na nie znać odpowiedzi ale wykopki minusujo bo jak ktoś śmie tego nie wiedzieć i jeszcze publicznie swoją niewiedzę pokazywać...
Byłem w Chinach kilka razy. Zawsze miałem wrażenie, że coś się trzęsie albo ja za dużo wypiłem. Okazało się, że tam wszystko drży - budynki, chodniki, tunele... Wszystko. Pod ziemią jest olbrzymia sieć metra i chyba nie jest to budowane tak jak się buduje w Europie, tylko jednak nieco gorzej. Trochę średnie uczucie. Pytałem inne osoby i mówiły dokładnie to samo, że myślały że są pijane albo coś z nimi nie tak.
Komentarze (62)
najlepsze
Przyklad z mojego miasta, Bristolu, kiedy to byl cholernie silny wiatr. Most stworzony w 1831 roku. Im dluzszy most i ma mniej podpor, tym wieksza szansa na wpadniecie w wibracje poprzez silny wiatr:
https://www.youtube.com/watch?v=4we-3tpIppw
@text: jest zamykany. Jest to mocno uczeszczany most przez samochody, jak i pieszych i wtedy zostal zamkniety calkowicie.
Raz do roku zamykany jest dla samochodow wlasnie ze wzgledu na silne wiatry. Dla pieszych to na razie tylko raz widzialem zamkniecie i wtedy to strasznie nim hustalo.
Pobliski most pomiedzy Walia, a Anglia prowadzacy z Bristolu do Cardiff rowniez jest dosc czesto zamykany wlasnie ze wzgledu
@Zhukov: Zamykają, żeby uniknąć takich przypadków.
Komentarz usunięty przez moderatora
A choćby warstwa wierzchnia? Skoro jest to asfalt/beton, to po czymś takim rozumiem, że nawierzchnia jest podziurawiona jak ser.
Nie mówiąc już o tym, że po każdym silniejszym wietrze cała konstrukcja powinna być poddana dokładnej kontroli oraz naprawieniu ubytków.