@morm: Nie muszą. Jeśli wyjdą na ulicę czy pod inny sejm, zarządają regulacji na rynku pracowniczym układaczy kostki, parytetów lub (najlepiej) wprowadzenia licencji, to nic im nie grozi. I namawiam do tego już teraz, żeby za dziesięć lat nie było, że płacz i zgrzytanie zębów.
@Snurq: @szpila68i: Tam jest opis. Składa się z spacji oraz miękkich łączników. To taki znak jak dywiz, służy do łamania słów jeśli są w dwóch różnych linijkach, ale jest ukrywany jeśli nie wypada na końcu linijki. Dlatego tutaj go nie widać. https://pl.wikipedia.org/wiki/Dywiz - w części "Dywiz w systemach informatycznych"
Każda kostka może zostać rozwiązana w około 20 ruchach,
@orczysty: Każdą do się rozwiązać w max 20 ruchach. Udowodnienie tego zajęło lata, a finalne rozwiązywanie najtrudniejszych przypadków setki godzin chmur komputerowych. Więc nie sądzę aby tutaj w ogóle mógł być zastosowywany algorytm z najmniejszą ilością ruchów.
Choć faktycznie nie jest to Friedrich (~55 ruchów), a jakiś o wiele lepszy algorytm "dla komputerów" - ich algorytm rozwiązuje kostkę w 19-23 ruchach.
Algorytmy do rozwiązywania kostki rubika są znane od dawna. Teraz to już tylko zabawa z mocowaniem, napędem i kontrolerami. Dla mnie ciekawsze by było jak analizują szybkość sprzętu, jak optymalizują i gdzie oszczędzają te cenne milisekundy, a nie samo to że szybko ułożyli kostkę za pomocą maszyny.
@Kargaroth: to samo chciałem napisać :) To się wydaje WOW jak się nie ma pojęcia, że znając kilka algorytmów (dziecinnie prostych) zawsze uda się nam ułożyć kostkę.
0,38s to jest bardzo długo jeśli chodzi o maszynę. Granicą jest tylko kostka, która nie wytrzyma naprężeń jeśli ciągle będziemy skracać czas rozwiązania.
@smaky78: Ciekawe pytanie. Pytasz, czy maszyna sama poczuła potrzebę ułożenia kostki i zrozumiała jej działanie a następnie ją ułożyła? To maszyna, powiedzieć że sama coś zrobiła to tak samo jak powiedzieć że młotek sam wbił gwoździa.
Maszyna tworzy model kostki w pamięci komputera na podstawie danych wizualnych (na przykład), a następnie podaje taki model jako parametr algorytmu, który wypluwa ostatecznie konieczne ruchy i kolejny algorytm zamienia je na odpowiedni ruchy serwomechanizmów.
@smaky78: Trochę zbyt ogólny model pytania. Nieskończenie wiele algorytmów może nie oznaczać całkowitego pokrycia możliwych danych wejściowych i powiązanych z nimi intencji, ale nawet przy takim uściśleniu to bardzo trudne pytanie. Samo pojęcie sztucznej inteligencji też jest obecnie łagodnie mówiąc mało precyzyjne, więc uważana za nią może być (i bardzo często jest) nawet wystarczająco skomplikowana maszyna stanów (czyli system który ma przewidziane mnóstwo możliwych stanów i odpowiedzi na nie - tak
#!$%@?... kiedyś usłyszałem "wujek ułóż" i 8 letnie oczy pełne nadziei. Próbowałem chyba 2h i ni #!$%@?...
@xUnf: Bo nie umiesz układać i nie umiesz improwizować. Mówisz zamknij oczy, czary mary rozbierasz kostkę i składasz :D Mi zajmuje 30-40 sekund, ale trochę nabierałem wprawy.
Komentarze (78)
najlepsze
@morm:
Nie muszą. Jeśli wyjdą na ulicę czy pod inny sejm, zarządają regulacji na rynku pracowniczym układaczy kostki, parytetów lub (najlepiej) wprowadzenia licencji, to nic im nie grozi. I namawiam do tego już teraz, żeby za dziesięć lat nie było, że płacz i zgrzytanie zębów.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Dywiz - w części "Dywiz w systemach informatycznych"
@orczysty:
Każdą do się rozwiązać w max 20 ruchach.
Udowodnienie tego zajęło lata, a finalne rozwiązywanie najtrudniejszych przypadków setki godzin chmur komputerowych. Więc nie sądzę aby tutaj w ogóle mógł być zastosowywany algorytm z najmniejszą ilością ruchów.
Choć faktycznie nie jest to Friedrich (~55 ruchów), a jakiś o wiele lepszy algorytm "dla komputerów" - ich algorytm rozwiązuje kostkę w 19-23 ruchach.
Myślę, że samo rozwiązanie kostki nie stanowi trudności, granicą szybkości jest pewnie mechaniczna strona urządzenia
Dla mnie ciekawsze by było jak analizują szybkość sprzętu, jak optymalizują i gdzie oszczędzają te cenne milisekundy, a nie samo to że szybko ułożyli kostkę za pomocą maszyny.
To się wydaje WOW jak się nie ma pojęcia, że znając kilka algorytmów (dziecinnie prostych) zawsze uda się nam ułożyć kostkę.
0,38s to jest bardzo długo jeśli chodzi o maszynę. Granicą jest tylko kostka, która nie wytrzyma naprężeń jeśli ciągle będziemy skracać czas rozwiązania.
Maszyna tworzy model kostki w pamięci komputera na podstawie danych wizualnych (na przykład), a następnie podaje taki model jako parametr algorytmu, który wypluwa ostatecznie konieczne ruchy i kolejny algorytm zamienia je na odpowiedni ruchy serwomechanizmów.
@xUnf: Bo nie umiesz układać i nie umiesz improwizować. Mówisz zamknij oczy, czary mary rozbierasz kostkę i składasz :D
Mi zajmuje 30-40 sekund, ale trochę nabierałem wprawy.